Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy











Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

Plzeňské tramvaje - zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, ...

(2000), (2001), (2002), (2003), (2004), (2005), (2006), (2007), (2008), (2009), (2010), (2011), (2012), (2013), (2014), (2015), (2016), (2017), (2018), (2019) Plzeňské tramvaje

Plzeňské tramvaje
Výluky, akce, bulvárek, ...


Opět trochu sněhu

Začátkem roku přidáme opět trochu tramvají na sněhu. Fotografie pochází z 2. a 4. 1. 2019, kdy se objevila krátkodobá sněhová nadílka. Obvykle však v Plzni po pár hodinách zmizí.

Vario LF 2/2 IN  č. 366 v Pražské ulici 2. 1. 2019 KT8D5-RN2P č. 289 u zastávky Mozartova 2. 1. 2019 Vario LF 2/2 IN  č. 366 u zastávky Mozartova 2. 1. 2019 Souprava 342+343 v Gerské ulici 4. 1. 2019 Souprava 198+262 v zastávce Plzeňka 4. 1. 2019 K3R-NT č. 314 na Košutce 4. 1. 2019 Souprava 315+245 ve Vejprnické ulici 4. 1. 2019 Souprava 324+249 v Gerské ulici 4. 1. 2019


Tříkrálová tramvaj

V úterý 8. 1. 2019 byla stejně jako v předchozích letech vypravena Tříkrálová tramvaj. V předchozích letech byl na tuto akci vypravován historický vůz T1 č. 121, ale letos k této roli byla použita Vánoční tramvaj Vario LF 2/2 IN č. 362. Na organizaci Tříkrálové tramvaje se podílejí PMDP ve spolupráci s Diecézní charitou Plzeň. Vůz letos projížděl po celém městě mezi 10:00 - 17:00 hod. Cestu zpříjemňovali také pozvaní hudebníci a cestující měli možnost se zapojit do Tříkrálové sbírky.

Vario LF 2/2 IN č. 362 letošní Vánoční tramvaj nasazena jako Tříkrálová tramvaj přijíždí ke Zvonu 8. 1. 2019 Tříkrálová tramvaj 8. 1. 2019 Tříkrálová tramvaj 8. 1. 2019 Tříkrálová tramvaj 8. 1. 2019 Vario LF 2/2 IN č. 362 letošní Vánoční tramvaj nasazena jako Tříkrálová tramvaj na konečné Bory 8. 1. 2019 Jedni z hudebníků v Tříkrálové tramvaji 8. 1. 2019 Vario LF 2/2 IN č. 362 letošní Vánoční tramvaj nasazena jako Tříkrálová tramvaj na snímku v sadech Pětatřicátníků 8. 1. 2019 Vario LF 2/2 IN č. 362 letošní Vánoční tramvaj nasazena jako Tříkrálová tramvaj na Košutce 8. 1. 2019

V dopoledních hodinách v obratišti U Zvonu tramvaj navštívili další městští Tři králové během své cesty po plzeňských institucích. V rolích tří králů byl biskup Plzeňské diecéze Tomáš Holub, radní města Martin Zrzavecký a hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard.


Oprava Slovanské třídy

Slovanská třída 17. 1. 2019 Info o stavbě na Slovanské třídě 9. 1. 2019 Od pondělí 7. 1. 2019 začala dlouhodobá oprava Slovanské třídy. Během ní má dojít k rekonstrukci kanalizace, vodovodních přípojek a samozřejmě také vozovky a tramvajové trati. Trať zde zůstane ve své současné poloze, tedy po stranách ulice a kolejiště bude opravováno stejnou technologií, to jest budou zde opět BKV panely. Vyměněny by měly být pouze ty části, které nebyly opravovány před pár lety, tedy ve směru na Slovany to bude až cca od zastávky Olšová dále a ve směru od Slovan pak většina trati až po Sladkovského ulici.

Slovanská třída 17. 1. 2019 Slovanská třída 22. 1. 2019 V první etapě trvající cca do června, při které se pracuje pod středovou částí ulice, nebude docházet k omezení tramvají. Omezena je automobilová doprava, která je svedena na tramvajové koleje.

Místo havárie vodovodu leží přímo pod sjezdovou výhbykou 21. 1. 2019 Vyjmutí poškozené roury 22. 1. 2019 Z důvodu Havárie vodovodu na náměstí Milady Horákové se však objevuje polookružní tramvajová výluka dříve, než v souvislosti s výše uvedenými opravami Slovanské třídy. Místo opravy vodovodu leží přímo pod sjezdovou výhybkou na náměstí Milady Horákové.

Mapka z webu PMDP K3RN-T č. 313 přijíždí na Slovany 21. 1. 2019 V termínu 21. - 28. 1. 2019 je linka č. 1 vedena v trase Bolevec - Slovany - Světovar - Bolevec. Ve směru z centra na Slovany jezdí tedy tramvaje po své trase, ale pak pokračují po manipulační trati kolem vozovny na Světovar. Zde musí projet obratištěm a do centra směřují po Koterovské třídě po trase linky č. 2.

Souprava 346+356 na polookružní výlukové lince na Slovanské aleji 22. 1. 2019 Souprava 352+353 na polookružní výlukové lince na Slovanské aleji 22. 1. 2019 Souprava 352+353 na polookružní výlukové lince na Slovanské aleji 22. 1. 2019 Astra č. 309 na polookružní výlukové lince na Slovanské aleji 22. 1. 2018


Sólo vozy na jedničce také v pracovní dny

Vario LFR.S č. 335 v Pražské ulici 30. 1. 2019 Vario LFR.S č. 335 v Pražské ulici 30. 1. 2019 V úterý 30. 1. 2018 se na šejdrech (špičkových posilových spojích) linky č. 1 objevují hned 4 sólo vozy Vario LFR.S. V posledních letech byly sólo vozy vypravovány výhradně o víkendech. Důvodů pro nasazení pouze sólo vozů je několik. Nedostatek vozů je způsobený několika nehodami v posledních dnech, ale zejména dlouhodobým odstavením mnoha Aster. Z důvodu technicko-administrativních problémů s brzdovým systémem je odstaveno 6 vozů Astra již od července a např. 30. 1. 2019 byly na lince č. 1 tak nasazen pouze jeden vůz z deseti.

Vario LFR.S č. 350 v Lidické ulici 30. 1. 2019 Vario LFR.S č. 348 v Lidické ulici 30. 1. 2019 Dosud byly neprovozní Astry nahrazovány soupravami, či velkokapacitními vozy, což vedlo ke zvýšené spotřebě vozokilometrů (Astry jsou brány jako 1,5xT, ale souprava je 2xT). A právě nasazení sólo vozů alespoň na šejdrové spoje má nyní nějaké vozokilometry ušetřit. Vypadalo to, že sólo vozy se tak na lince č. 1 budou nadále objevovat. Nakonec však již 5. 2. 2019 vyjíždí postupně odstavené Astry na zkušební jízdy a následně znovu do provozu. Viz. též v dolní části stránky Astra.


Vydatnější sněhová nadílka

Zatímco během ledna se v médiích objevovaly informace o sněhových kalamitách v zahraničí a i jinde v republice něco napadalo, Plzni se sníh až na drobné přeháňky tradičně vyhýbal. Až v neděli 3. 2. 2018 začalo brzy ráno hustě sněžit a během dne napadlo přes 10 cm sněhu. Tramvajový provoz naštěstí nebyl omezen, narozdíl do autobusových a trolejbusových spojů, které stejně jako individuální doprava měly na silnicích problémy.

KT8D5-RN2P č. 297 na Borech 3. 2. 2019 Vario LFR.S č. 345 na mostě U Jána 3. 2. 2019 T3R.P v Lidické ulici 3. 2. 2019 KT8D5-RN2P č. 298 v sadech Pětatřicátníků 3. 2. 2019
T3R.PLF na náměstí Republiky 3. 2. 2019 KT8D5-RN2P č. 297 na Košutce 3. 2. 2019 Pracovní vůz - kolejový brus č. 175 v sadech Pětatřicátníků 3. 2. 2019 K3R-NT č. 330 v zasněžených sadech Pětatřicátníků 3. 2. 2019

Během večera a noci ještě připadalo a v pondělí se vyjasnilo a tak bylo jako v pohádce. Některá média uvádí 20 cm sněhu v Plzni. Sníh trochu utál a tak silničáři zvládli silnice uklidit a v dalších dnech začíná mrznout, tedy by mohl i pár dní vydržet, i když již bude špinavý.

Souprava 319+254 na konečné v Bolevci 4. 2. 2018 Souprava 319+254 na konečné v Bolevci 4. 2. 2018 Astra č. 306 v Bolevci 4. 2. 2018 Astra č. 309 v Bolevci 4. 2. 2018
Astra č. 309 přijíždí do zastávky Mozartova 4. 2. 2018 KT8D5-RN2P č. 297 na Mikulášském náměstí 4. 2. 2018 KT8D5-RN2P č. 288 na Mikulášském náměstí 4. 2. 2018 KT8D5-RN2P č. 292 na náměstí Milady Horákové 4. 2. 2018
K3R-NT č. 313 na Košutce 5. 2. 2018 Souprava 315+276 na Světovaru 6. 2. 2018 Souprava 286+287 přijíždí do zastávky U Družby 6. 2. 2018 KT8D5-RN2P č. 291 na Koterovské třídě 6. 2. 2018

Srovnávačky nádražních mostů

V rámci celkové rekonstrukce Hlavního nádraží došlo také na stavbu nových železničních mostů. Na snímcích z let 2016-2019 si připomeňme jejich proměnu, respektive staré a nové nádražní mosty. Zejména u toho "jižního" jsou rozdíly markantní. Stručně shrnu, že původně kovové konstrukce byly nahrazeny železobetonovými, došlo k rozšíření podjezdů a k jejich zvýšení, respektive snížení terénu. Stránka s výběrem příspěvků z rubriky Z provozu o stavbě nových mostů je ZDE.


Nehoda u Severky

Vario LF plus č. 354 při nehodě u Severky 15. 3. 2019, foto: A. Hronek Vario LF plus č. 354 při nehodě u Severky 15. 3. 2019, foto: A. Hronek V pátek 15. 3. 2019 došlo na křižovatce u Severky cca ve 12:20 k nehodě soupravy tramvají Vario LF plus č. 354+355 s nákladním vozidlem. Dle dostupných informací se zde řidič nákladního vozu chtěl patrně otočit. Studentská ulice směrem na Karlovy Vary je zde uzavřena z důvodu rekonstrukce a tak zde odbočení vlevo není možné. Řidič nákladního vozu tak Vario LF plus č. 354 po nehodě u Severky 15. 3. 2019, foto: A. Hronek zřejmě nerespektoval dopravní značení a při manévru si nevšiml tramvaje jedoucí od centra. Nedal jí přednost a došlo ke střetu. Při nehodě byla poškozena kabina tramvaje a po odhození vozu ještě jeho zadní část prorazila bok tramvaje v její zadní části.

Vario LF plus č. 354 po nehodě u Severky na konečné Košutka 15. 3. 2019, foto: A. Hronek Vario LF plus č. 354 po nehodě u Severky na konečné Košutka 15. 3. 2019, foto: A. Hronek Informace o zraněných se rozchází. Nejprve byli uváděni 4 zranění a dle novějších informací byla do nemocnice transportována jen jedna dívka, tedy ostatní byli zřejmě ošetřeni na místě. Po dobu vyšetřování a odstraňování nehody byla linka č. 4 odkloněna do obratiště Mozartova a na Košutku vyjelo i několik autobusů náhradní dopravy. Tramvajový provoz na Košutku byl obnoven asi po 40 minutách. Poškození vozu 354 není malé a jeho oprava tak potrvá několik měsíců.


Další etapa opravy Slovanské již odklání tramvaje

Schéma výluky z webu PMDP Astra č. 310 odkloněné linky č. 1 odbočuje do Sladkovského ulice 2. 4. 2019 Od 1. 4. 2019 začala polookružní výluka na lince č. 1. Z důvodu pokračujících oprav kanalizace a následných oprav vozovky i tramvajové trati, je linka č. 1 ve směru na Slovany odkloněna po trase linky č. 2 po Koterovské třídě na Světovar a pak po manipulační trati kolem vozovny na Slovany. Odtud do centra pak již jednička pokračuje po své trase po Slovanské třídě.

Astra č. 305 odkloněné linky č. 1 na Koterovské třídě 2. 4. 2019 Astra č. 310 odkloněné linky č. 1 na Slovanské aleji 2. 4. 2019 Astra č. 309 odkloněné linky č. 1 na Slovanské aleji 2. 4. 2019 Astra č. 306 odkloněné linky č. 1 na Slovanské aleji 2. 4. 2019

Slovanská se zatarasenou tramvajvou tratí 2. 4. 2019 V prvních dnech výluky se přímo na tramvajové trati ještě nikde nepracuje. Využívají ji však dělníci pracující na opravě Slovanské třídy. V úseku po Olšovou se kolejiště ve směru na Slovany stejně opravovat nebude. Zde byly panely měněny před pár lety a opravy tak budou realizovány právě až přibližně od zastávky Olšová na Slovany.

8. 4. 2019 8. 4. 2019 Kromě linky č. 1 musí přes Světovar také zatahující vozy z linky č. 4, tedy označené jako 4X. Zvýšený provoz tramvají a to zejména v špičkách, není ideální jak na křižovatce Koterovské se Slovanskou alejí, tak také na náměstí Generála Píky. Zde se díky častějším průjezdům tramvají, které zde preferuje světelná signalizace, vytváří kolony automobilů. Motoristům Astra č. 303 na Koterovské třídě 15. 4. 2019 Souprava 243+244 na Koterovské třídě 8. 4. 2019 zde stojícím v kolonách bych však rád vzkázal, že ty tramvaje zpravidla vezou více lidí, než kolik jich sedí v té koloně v autě (obvykle po jednom člověku). Změna světelné signalizace by tak nejen zdržela více lidí, ale tím, že by vytvořila další zpoždění tramvají by si případně vynutila až nasazení většího počtu vozů a tedy další náklady nejen pro město.


Máte Hromadu Důvodů

5. 4. 2019 5. 4. 2019 Od pátku 5. 4. 2019 se na některých vozech můžeme setkat s reklamami v rámci pokračování kampaně Máte Hromadu Důvodů, která se tentokrát zaměřuje na chování samotných cestujících. Jedná se o další společnou kampaň, která byla vytvořena pod hlavičkou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Celorepublikově kampaň upozorňuje na největší nešvary cestování v MHD. Odkaz na jedno video ke kampani a případně se doklikáte i na další je ZDE.

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer a autoři uvedení na fotografiích