Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy







Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

 Plzeňské tramvaje

některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra,
současné typy: T3R.P, T3R.PLF, KT8D5-RN2P, K3R-NT, VARIO LFR.S, VARIO LF plus, VARIO LF2/2 IN, EVO2, 40T

Tramvaje T3P (T3R.P) směřující na Ukrajinu:   

V roce 2023, po dodávkách nových vozů 40T, dochází k dalšímu většímu vyřazování vozů T3R.P. Vozy vyřazené předchozích letech byly odprodávány nejvyšší cenové nabídce. Ceny posledních prodávaných vozů se v praxi pohybovaly v řádu nižších desítek tisíc Kč a mnohé tak končily také na zahradách soukromých majitelů. Bohužel se tak zatím žádné neobjevily v provozu v jiném městě. Skupinu pěti vozů nakoupila v roce 2021 také firma TRAM FOR ENVI s.r.o. s vidinou přeprodání do zahraničí, ale to se následně nepodařilo a další osud vozů je nejistý. Z bývalých plzeňských tramvají jsou dnes v provozu pouze tramvaje T3M, které se přes prostředníka dostaly v roce 2015 do ukrajinského města Mykolajiv.

Progressy do Charkova 2023 V roce 2022 proběhla v médiích informace, že vyřazované vozy MHD budou v rámci humanitární pomoci darovány na válkou postiženou Ukrajinu. Do města Charkova pak v druhé polovině roku 2022 zamířilo již sedm autobusů a dva trolejbusy. Nyní v létě 2023 přichází na řadu tramvaje. Devět vyřazených vozů T3R.P má v srpnu 2023 opustit Plzeň a jejich novým místem pobytu by mělo dle darovací smlouvy být ukrajinské město Charkov.

Než se v Charkově plzeňské vozy objeví v provozu, může trvat i několik měsíců a není vyloučené, že některé mohou být použité i jen jako zdroje náhradních dílů. V Plzni vozy dojezdily veškeré kilometry umožňující jejich provoz a před dalším provozem by musely projít dílnami a vyšším stupněm údržby. Ačkoliv na Ukrajině platí jiné předpisy, než se vozy vydají do provozu, musí projít jistě místními technickými prohlídkami a po posouzení stavu možná i různými opravami. Nutná je pak zejména změna rozchodu kol (u nás je rozchod kolejí 1435mm, na Ukrajině 1524mm). V Charkově však podobné vozy již provozovali i provozují a plzeňské vozy mohou např. dostat podvozky od vozů zničených během ostřelování. Z podobných vozů jsou v Charkově provozovány tramvaje T3A z Rigy, či různé verze T3 původně provozované v Bratislavě, Ostravě, či Praze.

Osobně jsem město Charkov navštívil v roce 2018. Obrázky a stručný popis provozu je v rubrice Jiná města ZDE.

Tramvajový provoz ve městě Charkov byl během napadení Ukrajiny velmi zasažen. Jedna ze dvou zdejších tramvajových vozoven dostala v únoru 2022 mnoho zásahů ruskými raketami a je prakticky zničená. Tramvajový provoz byl obnovovám pomalu, postupně v různých úsecích a dodnes zůstalo v Charkově mnoho tratí bez obnoveného tramvajového provozu.

Plzeňské tramvaje darované do Charkova v srpnu 2023:

196, 208, 261, 262, 263, 264, 269, 276 a 277

ev. č.

v Plzni naposledy v provozu

foto

196

06/2023

T3R.PV č. 196 na konečné Bory v červnu 2023

208

07/2023

261

06/2023

261 na Borech v červnu 2023

262

05/2023

262+277 na Košutce v květnu 2023

263

06/2023

 263+252 u zastávky ZOO 27. 6. 2023

264

08/2023

269+264 na Klatovské třídě 12. 6. 2023

269

08/2023

Souprava 269+264 v Pražské ulici v červnu 2023

276

06/2023

276+277 na náměstí Milady Horákové

277

06/2023

Interiér vozu 277 v květnu 2023

Po dojetí posledních kilometrů byl tramvajím vymontován odbavovací systém vč. palubního počítače a radiostanice, jinak odcházely tak jak dojezdily. Krátce před odvozem byly ještě odmontovány sběrače a spřáhla, aby se naložený náklad vešel do potřebných rozměrových limitů. Obojí bylo uloženo uvnitř vozů. Dle veřejně dostupné darovací smlouvy si dopravu zajišťovala ukrajinská strana.

Progressy před odovzem do Charkova 9. 10. 2023, foto: Jiří Trnka K odvozu prvních čtyř tramvají došlo z plzeňské vozovny na Slovanech 9. 10. 2023 v dopoledních hodinách. V první várce opustily Plzeň vozy 262, 263, 264 a 269.

 

Čekající progressy před odvozem do Charkova 11. 10. 2023 Druhá várka tramvají byla odvážena 13. 10. 2023. Nakládání jsem byl přítomen a tedy přináším více obrázků. Pro nakládku byly tramvaje již několik dní připravené na koleji bez trolejového vedení, která je v zadní části vozovny a slouží právě pro nakládku a vykládku.

Nakládka před odvozem do Charkova 13. 10. 2023 Nakládka před odvozem do Charkova 13. 10. 2023 Nakládání probíhalo tak, že tramvaj byla vždy zdvižena pomocí jeřábů, nacouval pod ní návěs a tramvaj byla uložena na střed návěsu. Následně proběhlo přikurtování a celkem rychle bylo pět vozů připraveno k odvozu. Přibližně v 9:15 pak vozy č. 196, 208, 261, 276 a 277 opustily plzeňskou vozovnu na vždy.

Nakládka před odvozem do Charkova 13. 10. 2023 Nakládka před odvozem do Charkova 13. 10. 2023 Nakládka před odvozem do Charkova 13. 10. 2023 Nakládka před odvozem do Charkova 13. 10. 2023 Nakládka před odvozem do Charkova 13. 10. 2023 Nakládka před odvozem do Charkova 13. 10. 2023 Nakládka před odvozem do Charkova 13. 10. 2023 Nakládka před odvozem do Charkova 13. 10. 2023

První várka tramvají (262, 263, 264 a 269) dorazila do Charkova v pondělí 16. 10. 2023. Dalších pět vozů (196, 208, 261, 276 a 277) pak byla v Charkově skládána ve středu 18. 10. 2023.

Přejeme tak bývalým plzeňským tramvajím ještě hodně dalších kilometrů a těšíme se na fotografie z nového působiště.

Také další vozy T3R.P budou ještě postupně vyřazovány (11ks) a je tedy pravděpodobné, že budou opět darovány na Ukrajinu. Do roku 2025 pak budou vyřazeny také 4 vozy K3R-NT.

Podobné stránky:
Plzeňské vozy T3M provozované v ukrajinském městě Mykolajiv.

některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra,
současné typy: T3R.P, T3R.PLF, KT8D5-RN2P, K3R-NT, VARIO LFR.S, VARIO LF plus, VARIO LF2/2 IN, EVO2, 40T

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer