Boston (2024)

Boston je hlavní město amerického státu Massachusetts, největší město tzv. Nové Anglie a významný přístav, ležící na východním pobřeží USA. Dnes zde žije v metropoltní oblasti asi 7,5 miliony obyvatel. Ve městě Boston, jsou provozovány tři linky metra a to Red line (33km), Blue line (9,5km) a Orange Line (18km). Linky se tak nejen jmenují a jsou podle barev v mapách, ale také vozy jsou v těchto barvách.

Z kolejové dopravy jsou pak určitě také zajímavé linky Green line (43km). Jedná se o síť lehké dráhy připomínající tramvaje. Centrum města projíždí podzemním společným úsekem, který je považován za nejstarší metro v Americe (z roku 1897). Následně se tratě větví a jezdí po nich samostatně značené linky (B, C, D, E).

Většina tratí je segregována od okolních ulic jako rychlodráha. Najdeme zde však i úseky, kde jsou tratě vedeny uprostřed ulice, tedy jako u nás tramvaje. V roce 2023 proběhlo výrazné prodloužení tratí (linky E, D) v severní části, spolu s otevřením nové vozovny.

Vozový park na Green line tvoří vozy tří typů. Nejstarší jsou vysokopodlažní Kinki Sharyo (typ 7) z osmdesátých let. Ty jsou často v provozu v soupravách s již nízkopodlažními vozy Breda (typ 8) z let 1998 - 2007. Nejnovější jsou pak vozy CAF (typ 9) dodávané od roku 2018.

Pro nás nejzajímavější je však Mattapan Trolley. Na linku metra Red line navazuje ze stanice Ashmont linka lehké železnice, nazývaná Mattapan Trolley. My bychom však nejspíše řekli, že jde o tramvajovou linku.

 

Dvoukolejná trať z Ashmontu do Mattapanu, má osm zastávek a délka v jednom směru je 4,1 km. Charakter trati je rychlodrážní a její většina je oplocená. Focení je tak možné jen v zastávkách či na přejezdech.

Lahůdkou je však vozový park. V provozu jsou zde totiž stále relativně původní vozy PCC z let 1944 - 46. Aktuálně je jich ve stavu asi sedm. Výprava o víkendu jsou dva vozy, v pracovní dny pak čtyři vozy. Z amerických vozů PCC vycházejí také naše české tramvaje Tatra, takže podoba s nimi není náhodná.

A jaká je budoucnost provozu? Ačkoliv se v minulosti objevovaly opakovaně úvahy o nahrazení autobusovou linkou, místní mají svojí “trolley” linku rádi. Trať tak prošla rekonstrukcí. V letech 2006-2007 byla v Ashmontu postavena nová vyvýšená smyčka u stanice metra.

Do budoucna se však uvažuje, že po nutných dalších úpravách trati budou současné vozy PCC nahrazeny těžšími článkovými vozy typu 9 LVR v Bostonu provozovanými na Green line. První informace o náhradě vozů se objevily v roce 2019 s tím, že by však současné vozy PCC měly být ještě modernizovány, aby vydržely v provozu dalších 8 -10 let. Vozy tak dostávají moderní elektronickou výzbroj a upravován je také jejich interiér. V roce 2024 jsou po modernizaci v provozu 2 vozy (3234 a 3265) a na jednom dalším se pracuje.

Novější vozy 9 LVR jsou však obousměrné a objevují se tak návrhy na zrušení smyček, čímž by ve stanici Ashmont došlo k lepšímu přestupu z metra. Provoz původních vozů PCC by pak však již nebyl možný.

 

Další navštívené tramvajové provozy v USA

 

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz