.
Braila (2021)
Město Braila leží ve východní části rumunska nedaleko hranic s Ukrajinou. Dnes má přibližně 180 000 obyvatel. Koňská tramvaj se rozjela v roce 1886 a již v roce 1900 to byla elektrická. Sice v tomto městě tramvaje stále jezdí a některé tratě byly zrekonstruovány kolem roku 2010 za využití fondů EU, ale z návštěvy mám smíšené pocity. Tramvaje tady budou spíše na okraji zájmu a je zde silně preferovaná automobilová doprava a té se zde podřizuje vše. Už po výstupu z vlaku nás zde přivítala nově vyasfaltovaná obrovská plocha před nádražní budovou. Dnešní délka tramvajové sítě je asi 20 km na běžném rozchodu 1435mm. Prakticky je dnes v provozu jedna dlouhá trať, která je v centru rozdvojená na dvě. Další odbočující větev linky 23 je mimo provoz (foto vpravo). Na blokové konečné u hřbitova ve čtvrti Vidín, začínají linky 21 a 22. Společný úsek se rozděluje před centrem. Linka 21 jde blíže centru a linka 22 jej objíždí větším obloukem blíže k nádraží. Obě linky se pak opět setkají jižně od centra u městského parku a pokračuji do konečné Radu Negru. Od městského parku dále na jih pokračují ještě linky 24 a 25. Zatímco linka 25 končí u jezera Lacu Sarat a v době naší návštěvy sem jezdí tramvaj cca po hodině, linka 24 pokračuje ještě dál do opuštěné průmyslové oblasti (Combinat). Jede sem jen pár spojů za den, tedy občas sem pokračuje vůz z linky 25. Tratě v okolí centra jsou v dobrém stavu, krátce po rekonstrukci (foto vlevo). Obvykle vedou jako součást víceproudé komunikace pro auta, tedy provoz aut je veden i po kolejích. V blokovém úseku před konečnou u hřbitova je trať ve špatném stavu a jezdí se zde místy krokem (foto vpravo). Také jižní trať linek 24 a 25 není v ideálním stavu a vzhledem k malému provozu sem, její budoucnost může být nejistá. Dnes jsou zde v provozu ojeté tramvaje z německa a rakouska. V době naší návštěvy zde vidíme bývalé vídeňské tramvaje E1, dále GT8 z Grazu a GT8 z Rotterdamu. Na Jižní trati na linky 24 a 25 je pak nasazena česká Tatra KT4D původně provozovaná v Berlíně.
Tramvajový provoz v Braile ale není nezajímavý. Mnohé úseky jsou zde ještě původní, typicky rumunské. Modernizační tempo je zde pomalejší, než v mnohých jiných rumunských tramvajových provozech. Tam kde tratě jsou opravené, jsou však často jako součást automobily silně zatížené ulice. Tedy patrně se peníze na rekonstrukce tratí využily i pro automobily. Provoz aut je veden i po kolejích kolem nástupních ostrůvků a vzhledem k hustému provozu aut, zde čekání na tramvaj není vůbec příjemné. Naopak idylicky, místy až venkovsky, působí úsek před konečnou Radu Negru. I zde však místy překáží při focení všude parkující automobily.
Ve městě Braila jsou dvě tramvajové vozovny a v nich jsou i zajímavé poklady. Obrázky níže pochází z vozovny Depoul Radu Negru.
Další navštívené rumunské tramvajové provozy
© Jan Šlehofer
|