.
Brusel (Bruxelles) (2023) Brusel je hlavní město Belgie a má přibližně 190 tisíc obyvatel, v aglomeraci žije však cca 1,2 miliónu lidí. Je sídlem NATO a některých institucí Evropské unie, a proto bývá neoficiálně označováno jako „hlavní město Evropy“.Koňka v Bruselu vyjela v roce 1869 a postupný provoz elektrické tramvaje je uváděn od roku 1899. Dnes je v provozu cca 18 tramvajových linek na asi 141km tratích. Dále jsou v Bruselu v provozu 4 linky metra. Linky metra mají čísla 1, 2, 5, 6 a pak právě tramvajové linky č. 3, 4, a 7 bývají na některých schématech spolu s metrem uváděny jako páteřní. Pod centrem města jsou tramvajové tratě vedeny také v podzemí. Některé podzemní zastávky mají výstup z tramvají na obě strany. Byly připravené pro provoz metra a k níže položeným nástupištím pro nízkopodlažní tramvaje pak vedou další schody, čímž se bezbariérovost komplikuje.
V současném vozovém parku tramvají se setkáme také ještě s vozy PCC (BN) ze sedmdeátých let. Dvoučlánkové vozy (série 7700) pocházejí z let 1971-1973. V provozu jsou např. na okrajových linkách 39 a 44 projíždějících také kolem muzea tramvají, ale nasazovány jsou také jinde (83, 93, 97). V provozu by jich mělo být kolem šedesáti kusů. Tříčlánkové vozy (série 7900) pocházejí z let 1977 - 1978. Mají údajně rozdvojenou elektrovýzbroj, jako by to byly dva vozy, proto používají současně oba sběrače. V době mé návštěvy v červnu 2023 byly nasazovány ve velkém počtu lince č. 51. V provozu by jich dosud mělo být také kolem 60 kusů. Prvním typem nízkopodlažních tramvají jsou tříčlánkové vozy Bombardier (T2000). Vyráběné byly v letech 1993 - 1995. Pod krajními články je vždy jeden otočný podvozek a pod krátkým středním článkem je pak pevný podvozek. V červnu 2023 nebyly v provozu o víkendu, ale vyjely až v pracovních dnech.
Od roku 2005 jsou pak nakupovány tramvaje Bombardier Flexity Outlook. Mezi lety 2005-2015 bylo dodáno 150 kusů pětičlánkových (T3000) a mezi roky 2006-2014 také 70 kusů sedmičlánkových (T4000). Vozy mají pevné podvozky. Tedy pětičlánkové mají tři podvozky, sedmičlánkové mají čtyři podvozky. Tyto tramvaje byly dodávané z výroby již ve zlato stříbrné barevné kombinaci. Od roku 2006 je tento nátěr pak postupně aplikován také na předešlé typy bruselských tramvají. Pravděpodobně byl později také inspirací pro "veletržní" nátěr českých vozů Vario LF2 plus a Vario LF plus.
Nově dodávaným typem tramvají Bombardier je série 3200, označovaná jako TNG (Tram New Generation). První vůz byl dodán v roce 2021 a v červnu 2023 by měly být již v provozu tři kusy. Já jsem potkal jen tento jediný. Vylepšená generace tramvají Flexity má částečně doplňovat současný vozový park, ale také postupně nahrazovat starší vozy PCC. Do jara 2026 má být dodáno 79 pětičlánkových a 11 sedmičlánkových vozidel. Rámcová smlouva je pak až na 175 vozů. Ať už se v Bruselu, objevíte z jakéhokoliv důvodu, určitě si nenechte ujít návštěvu místního tramvajového muzea. Určitě patří mezi nejhezčí tramvajová muzea na světě. Ve velké hale jsou vystavené precizně udržované či renovované historické vozy od koňky po současnost. Vozy jsou samozřejmě doplněné popisy a i kolem nich uvidíte mnoho dalších zajímavých dopravních předmětů, od modelů tramvají, jízdenek a jejich označovačovačů, nechybí linkové cedule, ale i elektrotechnická zařízení z měníren. Druhá hala je pak více provozní. Vozy jsou zde již více na těsno a jsou tady i ty, které lze potkat častěji na jízdách po městě.
V létě bývá muzeum otevřeno po oba víkendové dny odpoledne a současně v této době vyjíždějí také historické vozy. V roce 2023 to byly dvě soupravy motorového vozu s vlekem ve směru na konečnou Tervure Station a jeden sólo vůz pak kolem metra Montgomery do zastávky Merode. Mimo léto bývá muzeum otevřené méně a před návštěvou tak doporučuji ověřit si aktuální otevírací dobu na webu muzea.
Další navštívené belgické tramvajové provozy
© Jan Šlehofer
|