.
Budapest (Budapešť) Hlavní město Maďarska s 1,7 miliónem obyvatel rozkládající se na obou březích Dunaje je turisticky velmi atraktivní. Kromě mnoha památek v centru města zde najdeme nejednu dopravní zajímavost. I pro běžné turisty atraktivní je linka metra M1, která je druhou nejstarší podzemní dráhou na světě (provoz zahájen 1896). Zajímavě nízké soupravy tohoto minimetra projíždějí pod Andrássyho třídou převážně pěknými historickými stanicemi. Další dopravními zajímavostmi jsou zubačka, pionýrská železnice, lanovky či příměstké železnice HEV.
Tramvajová doprava je také velmi pestrá. Místní tramvajová síť však není celistvá, ale tvoří ji mnoho tratí, které nejsou mnohdy spojené. Bývají ukončené úvraťově přejezdy, nejčastěji kolmo k nějaké hlavní ulici v centru, či poblíž některé zastávky metra. Používají se tedy výhradně obousměrné vozy. I zastávky bývají na mnohých linkách po obou stranách, takže dveře na obou stranách se často využívají i při jízdě jedním směrem. Poslední dvounápravové UV tramvaje skončily v pravidlenm provozu v roce 2007. Nahradily je vozy Ganz uvolněné z linek 4 a 6 po nákupu tramvají Combino. Staré UV tramvaje již dnes uvidíme pouze odstavené ve vozovně, nebo jako kiosky u místního kempu. Kloubové tříčlánkové Ganzy ze šedesátých let obsluhují ještě poměrně dost linek, ale také již ubývají. Jsou zde v několika sériích a různých stupních modernizace (CSMG-1, CSMG-2, KCSV7).
Dalšími zajímavými tramvajemi jsou bývalé hannoverské vozy Duewag TW6000s. Mají pro nás neobvyklé sklápěcí se schody po otevření dveří. V Hannoveru bývaly nasazené také na tratích se zvýšenými nástupišti, kde nebylo potřeba schody vyklápět. V Budapešti jsou provozovány i tramvaje české výroby a to vozy T5C5 z osmdesátých let. Jedná se o jednosměrné vozy s dveřmi po obou stranách, které spojením zády k sobě vytvářejí obousměrné soupravy. Nasazovány jsou ve dvojicích či v trojicích. Vozy jsou již modernizované s opraveným interiérem. Zajímavá jsou i okna, která jsou šoupací (otevírací) i ve své spodní polovině, takže vozy jsou vydatně větrány.
Do nedávna nejnovější šestičlánkové tramvaje GT12N Combino (výrobce Siemens) s délkou 54 metrů byly dodány v letech 2006 až 2008. Nasazovány jsou výhradně na linkách č. 4 a 6. Jedná se o polookružní linky v centru města s téměř shodnou trasou, pouze koncové úseky na jedné straně linek se liší.
Budapešťské vozy Combino byly do dodávek vozů CAF nejdelší tramvaje na světě a bylo jich dodáno 40. Před jejich dodáním bývaly na linky 4 a 6 nasazovány dvojice vozů Ganz. První Combína se v pravidelném provozu objevily 1. 7. 2006 a postupně staré Ganzy z této páteřní trasy vytlačily.
Nejnovějším typem tramvají dodávanými od roku 2015 jsou nízkopodlažní vozy CAF. V době naší návštěvy v září 2015 bylo na linku č. 3 nasazováno prvních pár kousků pětičlánkových vozů Urbos 3 o délce 34,2m. Ty jsou právě zachycené na těchto snímcích. Svezení je velmi tiché, byť uspořádání interiéru není v krajních článcích ideální. Tratě linky č. 3 před dodáním nových vozů prošly rekonstrukcemi. To je patrné například i ze známé konečné Mexikói út, jejíž fotografie před a po rekonstrukci jsou zde. Postupně se však nové nízkopodlažní tramvaje CAF objevují i na dalších linkách.
Do Budapešti jsou však dodávány také devítičlánkové vozy CAF s délou 55,9m (ve stejném designu jako pětičlánkové), které jsou nyní považovány za nejdelší tramvaje na světě a nahrazují právě trojice českých vozů na lince č. 1. Právě také trať linky č. 1 prošla také v předchozích letech postupnou důkladnou rekonstrukcí a byla i prodloužena.
Zejména v centru města se také při zvláštních příležitostech objevují historické vozy. O některých víkendech vyjíždí i zvláštní historická linka, obvykle v trase linky č. 2 vedoucí po nábřeží. Budapešť považuji ze jedno z nejkrásnějších měst a při případné návštěvě si určitě nenechte ujít noční procházku centrem města, či projížďku tramvají, například pobřežní linkou č. 2.
Další navštívené maďarské tramvajové provozy
© Jan Šlehofer
|