.
Zagreb (Záhřeb) V chorvatském hlavní městě Záhřebu žije přibližně milion obyvatel a tramvajová doprava tvoří páteř městské hromadné dopravy. Koňka se v Záhřebu objevila v roce 1891 a od roku 1910 pak elektrická tramvaj. V současné době je v provozu patnáct denních tramvajových linek a čtyři noční. Zajímavostí je pak také fakt, že v centru města je tramvajová doprava zdarma (stav 2010). Jedná se o ne malé území vyznačené ve schematu sítě. Vozový park prošel v posledních letech masivní obnovou při dodávkách nízkopodlažních vozů Crotram. Bohužel jsme se tak v roce 2010 v kombinaci s prázdninovými výlukami, jejichž důvodem byla rekonstrukce některých tratí, neměli šanci svést se starými vozy Duro Dakovič i s vleky, obojí ze sedmdesátých let. Nebyly při menší výlukové vypravenosti potřeba.
Z vozů české (respektive československé) výroby jsou zde k vidění soupravy T4+B4. Jde tedy o užší obdobu známých vozů T3 a jezdí v soupravách s vlečnými vozy B4. V letech 1976-1983 bylo vozů T4YU dodáno 95, vlečných B4YU v letech 1976-1979 pak 85. Původní polomáčený nátěr (na fotografii vlevo) je zřejmě nahrazován nezajímavým celomodrým. Druhým typem českých vozů se kterým se zde můžeme v hojné míře setkat jsou KT4YU. V letech 1985-1986 jich sem bylo dodáno 51 kusů.
Zajímavé jsou pak tříčlánkové vozy místní výroby Končar TMK 2100. Nejsou nízkopodlažní a připomínají trochu naše vozy KT8D5, ale jsou jednosměrné. Prototyp byl vyroben v roce 1994 a další dodávky následovaly v letech 1997 - 2003. Celkem bylo dodáno šestnáct těchto vozů. Nejnovějším typem jsou tedy pětičlánkové nízkopodlažní tramvaje Crotram TMK 2200. Výrobcem je konsorcium chorvatských firem (mezi nimi rovněž Končar). Vozy jsou celonízkopodlažní se třemí podvozky a i když je uspořádání podvozků podobné jako u českých vozů 13T/14T, jízdní vlastnosti vozů Crotram jsou podstatně lepší. Vůz je tichý a i ostré oblouky v úzkých uličkách centra města projíždí plynule bez škubání a rvaní se z kolejí. Vozy jsou i v salonu pro cestující klimatizované, což u nás v té době nebývalo zvykem. Možná až trochu komicky vypadají některé sedačky - někdo je překřtil na zubařské křeslo :o), ale vzhledem k celonízkopodlažnímu provedení se uspořádání interiéru moc vylepšit nedá. Na mne jako cestujícího udělaly velký dojem, ovšem jako fotiče mne trochu mrzí, s jakou rychlostí vytlačují staré typy. První várka sedmdesáti vozů byla dodána v letech 2003- 2005, dalších sedmdesát vozů bylo dodáno do roku 2009.
Kromě pětičlánkového provedení, je možné se již také setkat s tříčlánkovou variantou TMK 2200 K. Dodány byly zatím dva vozy, ale v budoucnu se těmito budou patrně nahrazovat KT4. Tramvajové tratě o rozchodu 1000mm jsou v celkem slušném stavu. V starších částech města jsou na mnoha místech vedeny po stranách ulice s automobilovým provozem uprostřed (jako Slovanská třída v Plzni). V centru města projíždějí tramvaje také pěšími zónami. Zajímavě si tramvaje najíždějí při odbočování do úzkých uliček (foto vpravo). Novější tratě do sídlišť jsou pak vedeny normálně na zvláštním tělese. Zajímavou linkou je pak "příměstská" patnácka navazující z konečné Mihaljevac. Tramvaj stoupá přírodou do vesničky Dolje. Na lince byly v době naší návštěvy nasazeny dva sólo vozy T4. Oficiální stránky: www.zet.hr
Co se dalších typů vozů týká, tak vozový park je i nadále pestrý a tedy zajímavý. Oproti předchozí návštěvě v roce 2010 snad jen zmizely starší verze modro krémového nátěru některých starších vozů a vozy jsou dnes jednotně modré. Další navštívené tramvajové provozy zemí bývalé Jugoslávie: Sarajevo Bělehrad
© Jan Šlehofer
|