.

Cluj-Napoca (2025)

Cluj-Napoca, či česky Kluž, či dříve Kološvár je město ležící v severozápadní části rumunska. Dnes zde žije cca 287 tisíc obyvatel.

Elektrický tramvajový provoz ve městě Cluj-Napoca byl otevřen až v roce 1987. Provoz zajišťovaly nejprve rumunské vozy Timis TM 69E. Délka jediné tramvajové trati je 12 km. Koncem devadesátých let pak provoz přebírají zejména české ojetiny Tatra T4D a KT4D z německých provozů Berlín, Magdeburg a Potsdam.

V roce 2012 jsem sice přes město Cluj-Napoca projížděl, ale v té době byl provoz tramvají zcela zastaven a probíhaly zde rekonstrukce tramvajových tratí finančně podpořené fondy EU. Znovu jsem pak město navštívil až v roce 2025.

V té době jsou již v provozu pouze nové nízkopodlažní tramvaje. V roce 2012 byly nakoupeny 4 nízkopodlažní tramvaje Pesa Swing. Jde o klasické pětičlánkové tramvaje se třemi pevnými podvozky.

V letech 2020 - 2021 bylo pak nakoupeno 24 tříčlánkových tramvají Astra Imperio. Jde o podobné vozy, jako se dnes nakupují z vagónky Astra do většiny rumunských tramvajových provozů. Vozy jsou vyráběny ve spolupráci s firmou Siemens Mobility a vychází z platformy Avenio.

Provozovány jsou tři linky, označené čísly 100, 101 a 102. Linka 100 začíná u nádraží v centru města a směřuje na východní větev směr CUG a vybrané spoje označené L pokračují až k vozovně. Linka 101 začíná také v centru u nádraží, ale míří opačným směrem, tedy na západ na konečnou Bucium. Linka 102 pak projíždí celou trasu od západu na východ.

Bohužel východní tramvajová trať směrem CUG je vedena často po společné komunikaci s ostatní dopravou a v dopravních špičkách jsou zde značné kolony aut, ve které tramvaje také stojí. Provoz tak díky těmto zácpám není příliš pravidelný a spolehlivý. Tyto problém se objevují jen na východní trase. Tedy zřejmě proto jsou v provozu tři linky, aby na západní části jezdily spolehlivě alespoň spoje jedoucí na západ od nádraží, když ty z východu jezdí zpožděné.

Ve vozovně stojí ještě několik vozů KT4D (ex. Postdam). Ty byly v Cluj-Napoca v provozu mezi lety 2009 a 2021, tedy než byly dodány vozy Astra Imperio. Na fotografii pořízené přes plot vozovny jich je patrných minimálně šest kusů a za nimi zřejmě i nějaké vozy Timis.

Ve městě Cluj Napoca je v provozu také přes deset trolejbusových linek s dnes již výhradně nízkopodlažními vozy. Mezi odvážné plány patří pak stavba metra, které se již buduje. Jeho trasa je také v ose západ - východ, ale je vedena jižněji a snad by tak tramvaji neměla příliš konkurovat.

 

Další navštívené rumunské tramvajové provozy

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz