.

Craiova (2021)

Craiova 14. 9. 2021 Město Craiova leží v jižní části Rumunska na řece Jiu. Dnes zde žije přibližně 270 000 obyvatel. Tramvajový provoz patří k těm novějším v Rumunsku. Otevřen byl až v roce 1987. Prakticky jde o jednu dvoukolejnou trať standartního rozchodu (1435mm) s délkou 18 km a s několika mezilehlými konečnými. Dnes jsou zde provozovány tři linky (100, 101, 102).

Craiova 14. 9. 2021 Craiova 14. 9. 2021 V době zahájení tramvajového provozu sem bylo dodáno 50 tramvají Timis 2. Poslední byly používány asi do roku 2007. Minimálně tři poslední kousky, jsme k naší radosti, viděli dosud ve vozovně.

Craiova 14. 9. 2021 Craiova 14. 9. 2021 Mezi tím sem však byly dodávány od devadesátých let ojeté vozy z německých provozů. Zejména české Tatry KT4D z Berlína, či T4D z Lipska a Drážďan. Dále se zde objevily také tramvaje z Rotterdamu, Mnichova a Vídně. V místní vozovně stojí ještě mnoho neprovozních vozů jako "rezerva".

Craiova 14. 9. 2021 Craiova 14. 9. 2021 Dnes je zde v provozu několik vozů KT4D z Berlína. Mají nezvyklá "modernizovaná" čela. V době naší návštěvy v září 2021 jezdily 4 tyto vozy (105, 108, 109, 110).

 

Craiova 14. 9. 2021 Craiova 14. 9. 2021 Dále jsme v provozu zastihly tři vozy T4D provozované původně v Drážďanech (207, 209, 212). Jak je ze snímků patrné, jezdí zde v původním drážďanském barevném schématu.

 

Craiova 14. 9. 2021 Nejzastoupenějším typem v provozu v září 2021 byly pak původní vídeňské tramvaje E1 ze sedmdesátých let (č. 651, 652, 653, 654, 655, 658, 660). V interiéru mají novější plastové sedačky. Většina vozů má celovozový polep. Vozy které nemají reklamu, dostaly polep s místními kulturními zajímavostmi.

Craiova 14. 9. 2021 Craiova 14. 9. 2021 Craiova 14. 9. 2021 Craiova 14. 9. 2021

Craiova 14. 9. 2021 Craiova 14. 9. 2021 V roce 2012 byl schválen evropský projekt na obnovu tramvajových tratí města Craiova. Postupně tak tramvajová trať ve městě byla celá zrekonstruována, tedy s vyjímkou krajního úseku do severozápadní průmyslové oblasti. Tento severozápadní úsek tak ještě připomíná původní podobu rumunských vesnických tramvajových tratí.

Craiova 14. 9. 2021 Craiova 14. 9. 2021 Tramvajová trať po rekonstrukci je moderní, s udržovanými zelenými ostrůvky. Prakticky v celé trase jde uprostřed mnohaproudé komunikace s hustým automobilovým provozem. Tedy je dobře, že zde rekonstrukce proběhla a že zde mají tramvaje budoucnost. Podoba trati však není příliš fotogenická a vzhledem k silnému automobilovému provozu se zde tramvaje velmi špatně fotí. Vybrané snímky zdánlivě bez aut, jsou tedy výběrem z mnoha snímků, skaženými automobily.

Craiova 14. 9. 2021 Craiova 14. 9. 2021 Craiova 14. 9. 2021 Craiova 14. 9. 2021

Craiova 14. 9. 2021 Po rekonstrukci hlavní tramvajové trati, jsou na řadě nové tramvaje. Po zdlouhavých problémech se soutěžemi, které trvaly několik let a kdy to nejprve vypadlo, že sem budou dodány tramvaje ukrajinského výrobce Tatra Jug, byla však nakonec uzavřena smlouva s výrobcem Pesa. Dodáno by sem mělo být 17 vozů Pesa Twist s délkou 27 metrů a díky dotacím by město mělo za ně uhradit pouze 2%.

Budoucnost tramvajového provozu ve městě Craiova je díky evropským dotacím zajištěna. Evropské peníze rumunům na tramvaje přeji, jen mne štve, že to podobně nejde i u nás! A chyba není bohužel na straně EU, ale na té české :(

 

Další navštívené rumunské tramvajové provozy

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz