.
Craiova (2021)Město Craiova leží v jižní části Rumunska na řece Jiu. Dnes zde žije přibližně 270 000 obyvatel. Tramvajový provoz patří k těm novějším v Rumunsku. Otevřen byl až v roce 1987. Prakticky jde o jednu dvoukolejnou trať standartního rozchodu (1435mm) s délkou 18 km a s několika mezilehlými konečnými. Dnes jsou zde provozovány tři linky (100, 101, 102). V době zahájení tramvajového provozu sem bylo dodáno 50 tramvají Timis 2. Poslední byly používány asi do roku 2007. Minimálně tři poslední kousky, jsme k naší radosti, viděli dosud ve vozovně. Mezi tím sem však byly dodávány od devadesátých let ojeté vozy z německých provozů. Zejména české Tatry KT4D z Berlína, či T4D z Lipska a Drážďan. Dále se zde objevily také tramvaje z Rotterdamu, Mnichova a Vídně. V místní vozovně stojí ještě mnoho neprovozních vozů jako "rezerva". Dnes je zde v provozu několik vozů KT4D z Berlína. Mají nezvyklá "modernizovaná" čela. V době naší návštěvy v září 2021 jezdily 4 tyto vozy (105, 108, 109, 110).
Dále jsme v provozu zastihly tři vozy T4D provozované původně v Drážďanech (207, 209, 212). Jak je ze snímků patrné, jezdí zde v původním drážďanském barevném schématu.
Nejzastoupenějším typem v provozu v září 2021 byly pak původní vídeňské tramvaje E1 ze sedmdesátých let (č. 651, 652, 653, 654, 655, 658, 660). V interiéru mají novější plastové sedačky. Většina vozů má celovozový polep. Vozy které nemají reklamu, dostaly polep s místními kulturními zajímavostmi.
V roce 2012 byl schválen evropský projekt na obnovu tramvajových tratí města Craiova. Postupně tak tramvajová trať ve městě byla celá zrekonstruována, tedy s vyjímkou krajního úseku do severozápadní průmyslové oblasti. Tento severozápadní úsek tak ještě připomíná původní podobu rumunských vesnických tramvajových tratí. Tramvajová trať po rekonstrukci je moderní, s udržovanými zelenými ostrůvky. Prakticky v celé trase jde uprostřed mnohaproudé komunikace s hustým automobilovým provozem. Tedy je dobře, že zde rekonstrukce proběhla a že zde mají tramvaje budoucnost. Podoba trati však není příliš fotogenická a vzhledem k silnému automobilovému provozu se zde tramvaje velmi špatně fotí. Vybrané snímky zdánlivě bez aut, jsou tedy výběrem z mnoha snímků, skaženými automobily.
Po rekonstrukci hlavní tramvajové trati, jsou na řadě nové tramvaje. Po zdlouhavých problémech se soutěžemi, které trvaly několik let a kdy to nejprve vypadlo, že sem budou dodány tramvaje ukrajinského výrobce Tatra Jug, byla však nakonec uzavřena smlouva s výrobcem Pesa. Dodáno by sem mělo být 17 vozů Pesa Twist s délkou 27 metrů a díky dotacím by město mělo za ně uhradit pouze 2%.
Budoucnost tramvajového provozu ve městě Craiova je díky evropským dotacím zajištěna. Evropské peníze rumunům na tramvaje přeji, jen mne štve, že to podobně nejde i u nás! A chyba není bohužel na straně EU, ale na té české :(
Další navštívené rumunské tramvajové provozy
© Jan Šlehofer
|