Dallas je třetí nejlidnatější město ve státě Texas a deváté v USA. Páteří městské dopravy je tzv. lehká železnie, nebo my bychom také řekli rychlodrážní tramvaj. Tratě jsou převážně segregované na vlastním tělese, často vedeny po mostních estakádách. V centru města však projíždějí místy také po ulici podobně, jako u nás tramvaje. V Dallasu se tato lehká železnice rozjela v roce 1996 a posledního prodloužení se dočkala v roce 2014. Dnes jsou v provozu 4 linky (modrá, červená, zelená, oranžová) s celkovou délkou 150 km.
Nasazovány jsou obousměrné tříčlánkové vozy Kinki Sharyo SLRV s délkou 37 metrů. Původně šlo o dvoučlánkové vozy, které byly mezi lety 2002 a 2010 doplněny o střední nízkopodlažní článek. Většinou jsou nasazovány v soupravě dvě spojené jednotky, tedy jde již o poměrně dlouhý vlak. Od roku 2015 je v provozu také Dallas Streetcar, tedy moderní tramvajová linka v délce 3,9 km se šesti stanicemi. Vozový park tvoří obousměrné nízkopodlažní tramvaje výrobce Brookville Liberty s délkou 20,4m. V roce 2015 byly zakoupeny vozy 301 a 202. Další dva s čísly 303 a 304 byly dodány o rok později.
Dále je ve městě v provozu "M - Line Trolley", což je historická tramvajová linka. V provozu je od roku 1989 a jde o okruh centrem města o délce 7,4 km. Než tato historická linka vyjela, poslední původní tramvaje v Dallasu byly v provozu do roku 1956. Vozový park tvoří původní ale restaurované vozy, nejen místní, ale také z různých jiných provozů. Některé jsou však značně modernizované. Tramvaje mají svá jména. Vůz č. 186 je z roku 1913 a provozován byl přímo v Dallasu až do ukončení zdejšího původního provozu v roce 1956. Tramvaj má jméno The Green Dragon (Zelený drak). Pro nás jsou na podobných vozech nezvyklé hlavně klimatizační jednotky. Vůz č. 636 je také původně z Dallasu a pochází z roku 1920. V pravidleném provozu byl do roku 1947. Tramvaj má dnes jméno Petúnie.
Tramvaj č. 369 se jménem Matylda, byla vyrobena v roce 1925 v Melbourne. Tam byla v pravidelném provozu až do roku 1986. V tomto roce byla lodí dopravena do Portlandu a následně do Dallasu. V roce 2008 byla vybavena klimatizací (osm střešních jednotek pohání měnič schovaný pod sedačkami). Vůz č. 754 má jméno Betty a byla vyrobena v roce 1926. V provozu byla také do roku 1956, kdy jej syn prezidenta Dallas Railway dal na zahradu na hraní dětem. Když jeho děti a vnoučata vyrostly, byl vůz navrácen zpět dopravci. Mezi Lety 2009 a 2014 prošel modernizací a dnes má asynchronní elektromotory řízené elektronickou výzbrojí. Vůz č. 7169 z roku 1970 se jménem Emma je původně PCC z belgického Bruselu a zakoupen sem byl v roce 2013. Je zde v provozu od roku 2015. Ve vozovně se pak nachází ještě několik dalších vozů, z nichž některé na zprovoznění teprve čekají.
Historickou tramvajovou linku provozuje McKinney Avenue Transit Authority (MATA) - nezisková organizace dotovaná Dallas Area Rapid Transit (DART), tedy společností provozující moderní provozy popsané výše, ale také místní autobusové linky. Jízdné na historické tramvajové lince je dobrovolné. Tak ještě něco málo železničních střípků. Příměstskou železniční dopravu mezi Fort Worth a Dallasem zajišťjí TRE. Jezdí zde dvoupatrové vozy tažené lokomotivou, jak ukazuje první obrázek. Na dalších dvou jsou pak jednotky obsluhující letiště v Dallasu ve směru z Fort Worth. Z Dallasu na letiště zajíždí však také oranžová linka lehké železnice.
Další navštívené tramvajové provozy v USA
© Jan Šlehofer
|