Dánsko (2010, 2023)
Poprvé jsem Dánsko navštívil v roce 2010. Tehdy platilo, že na území Dánska bylo možné se tramvají svézt pouze na muzejní trati ve Skjoldenaesholm.
V minulosti fungovaly v Dánsku tři tramvajové provozy a to ve měsech Kodaň, Aarhus a Odense. Bohužel v Kodani tramvaje jako v posledním dánském městě skončily
svůj provoz v roce 1972 a následně mnoho let, nebylo možné, se kromě muzea v běžném provozu tramvají na území Dánska svézt.
V hlavním městě Dánska, v Kodani, je rozvinutý systém příměstský vlaků S-tog (S-Train, S-Bahn), které jsou spolu s metrem páteří městské hromadné dopravy. Automatické metro je v Kodani v provozu od roku 2002.
Vlaky S-tog a metro doplňuje samozřejmě síť autobusových linek. Turisticky atraktivní jsou pak také lodní linky.
Renesance tramvajových provozů v Dánsku Jak jde čas, jsou nové tramvajové provozy v Dánsku znovu budovány a jsou to opět města, kde dříve tramvaje již jezdily. Od roku 2017 se můžeme znovu svézt tramvají ve městě Aarhus a v roce 2022 je pak také otevřen tramvajový provoz ve městě Odense. V současné době je budována také kodaňská lehká železnice, což je v podstatě také tramvajová dráha. Nová linka pojede po předměstích Kodaně, respektive přes jedenáct okolních obcí. První návrhy jsou z roku 2015, fyzicky se stavební práce rozběhly v roce 2018 a spuštění provozu se předpokládá v roce 2025. Délka tramvajové trati bude 28km a tramvaje zde obslouží 29 stanic mezi Lyngby a Ishoj. Provozovány mají být v pětiminutovém taktu tramvaje Siemens Avenio (provozované např. v Mnichově či Haagu) a jejich délka je 37 metrů.
Jednotlivé navštívené dánské tramvajové provozy:
© Jan Šlehofer
|