.
Debrecen (Debrecín) Debrecen jsem poprvé navštívil v roce 2008. V té době je tramvajová síť tvořena jedinou linkou označenou č. 1. Začíná u nádraží, nedelako kterého je i vozovna a projíždí centrem města až na druhou konečnou, kterou tvoří blokový objezd projíždějící i kolem univerzity. V Debrecenu jsou v té době dva typy vozů. Zajímavé jsou hlavně tramvaje FVV CSM–4 (Bengali) ze sedmdesátých let, které mají hezkou příznačnou českou přezdívku Bengál. Svezení s těmito vozy je velkým zážitkem. Tramvaj je řízena kontrolérem a má vzduchové brzdy. Rovněž otevírání dveří je vzduchové.
Novější tramvaje KCSV6 (Ganz) pochází z devadesátých let a v Debrecenu jich je jedenáct kusů. Nikde jinde než zde nejezdí.
Začátkem roku 2014 byla v Debrecenu otevřena nová tramvajová linka č. 2, na které jezdí nové nízkopodlažní tramvaje CAF Urbos 3, tedy podobné jaké znám již z Bělehradu. Debrecenské nové tramvaje jsou pětičlánkové se třemi pevnými podvozky. Délka vozu je 32,5 metrů, jsou obousměrné, celonízkopodlažní a plně klimatizované. Bylo jich dodáno 18 kusů. Stavba nové trati, stejně tak i dodávka nových vozů byly podpořeny fondy Evropské unie. Maďaři v posledních letech čerpají na projekty podporující MHD hodně prostředků z EU a v tramvajových provozech je to vidět. Debrecen jsem navštívil v červnu 2014. V té době již staré tramvaje "Bengál" v provozu nejsou vidět. I na odstavné koleji u nádraží stojí jako záloha již nový CAF. Na lince č. 1 jsou vypraveny dvoučlánkové modré tramvaje KCSV6 (Ganz), ale odpoledne zde vidíme kromě nich i CAF. Na nové lince č. 2 jsou výhradně nové CAFy. Dvojka vede stejně jako jednička od nádraží přes centrum města, ale hned za ním odbočuje na novou trať. Její povrch je na mnohých místech zatravněn. Moderní nástupiště jsou místy ostrovní, neboť obousměrné vozy mají dveře na obou stranách. Linka číslo dvě, stejně jako jednička, nemá druhou konečnou. Blokově objíždí sídliště, které tak dobře obslouží a jede zpět k nádraží.
Další navštívené maďarské tramvajové provozy
© Jan Šlehofer
|