.
Erfurt Erfurt je hlavní město německého spolkového státu Durynsko a v současné době má cca 205 000 obyvatel. Od roku 1883 zde byla v provozu koňka. Roku 1894 zde pak vyjíždí elektrické tramvaje. Ze zajímavostí z historie se hodí ještě zmínit, že mezi lety 1975 - 1987 bylo pořízeno 156 českých vozů Tatra KT4D. V té době byly do nových panelákových sídlišť také stavěny nové segregované tratě ve stylu městské železnice. V oddělování tramvajového provozu od ostatního automobilového provozu se pokračovalo také v devadesátých letech při rekonstrukcí tratí. Dnes je tak většina tratí oddělená od automobilového provozu a ani ve špičkách tak nevznikají zpoždění způsobená zvýšeným automobilovým provozem. Tratě často vedou jinými ulicemi, než kterými je vedena automobilová doprava. V centru města pak projíždějí pěšími zónami, tedy ulicemi kam mají automobily vjezd zcela zakázán. V současné době je v Erfurtu v provozu 6 linek s celkovou délkou 45,2km. Právě z častého oddělení automobilovéo provozu od tramvajového jsme byl nadšen. Hlavně rozsáhlé pěší zóny s tramvajovým provozem v centru města jsou moc pěkné. Sice se může zdát spojení chodců a tramvají nebezpečné, ale stejně jako v mnohých dalších německých městech to zde funguje.
Pravidelný provoz českých vozů KT4D byl ukončen na podzim roku 2014. Zajímavostí je i to, že zde byly v provozu dokonce trojice těchto vozů. Dnes mají v Erfurtu ještě 3 tyto vozy KT4D, které slouží pro vyhlídkové jízdy pro turisty (Stadtrundfahrt). Je možné je tak o víkendech vidět v centru města, jak vozí turisty se sluchátky na uších. Dále by měl být v Erfurtu další jeden pracovní pro provoz se sněhovým pluhem.
Pravidelný provoz na linkách tak zajišťují nízkopodlažní vozy několika typů. Prvními dodanými jsou od roku 1994 čtyři vozy Duewag MGT6D a následovalo 12 vozů MGT6DE Duewag/Siemens z let 1996-1998. Všechny již prošly modernizacemi, kdy dostaly např. novější informační systémy, kamerové systémy, wify routery atd. Od roku 2000 jsou nakupovány tramvaje Combino. Sedm pětičlánkových vozů Combino Basic o délce 30,5m je z roku 2000. Tyto vozy poznamenala známá aféra s trhlinami ve skříních vozů a tak mezi lety 2004 a 2008 prošly rekonstrukcí. Při ní dostaly i nový informační systém a další modernizační prvky. Další velkou sérií jsou pětičlánkové vozy Combino Advanced s délkou 31,5m. V letech 2002 - 2005 jich bylo dodáno 29 vozů. Starší vozy musely díky trhlinám rovněž projít opravami, vozy dodané od roku 2005 již mají vystužené rámy z výroby. Další typy tříčlánkových vozů Combino mohou trochu připomínat naše Astry. Combina o délce 20 metrů jsou oproti Astrám celonízkopodlažní. První dodaná série Combino Advanced v počtu 12 vozů je z let 2002 - 2005. Druhá série dalších 12 vozů je pak z let 2011-2012. V provozu jsou obvykle v soupravách dvou vozů na lince č. 3, nebo jsou provozovány i soupravy pětičlánkový + tříčlánkový vůz (foto vpravo).
Celkově na mne udělal Erfurt velmi dobrý dobrý dojem. Jde o moderní tramvajový provoz zakomponovaný do města s rozsáhlým historickým centrem. To mělo za války štěstí, že bylo ušetřeno ničivých náletů. Na tramvajových zastávkách samozřejmě nechybí inteligentní označníky s panely odjezdů. Na okrajích města u konečných tramvaje jsou vybudována parkoviště P+R. Nechybí zde jízdenkové automaty, kde lze platit mincemi, bankovkami i platebními kartami a ve vozech je bezplatná wifi.
Externí odkazy:
Další mnou navštívené německé tramvajové provozy
© Jan Šlehofer
|