.
Gdaňsk Severopolské město Gdańsk je jedno z nejstarších a největších polských měst. Má přibližně 450 tisíc obyvatel a společně s městy Sopoty a Gdyně tvoří aglomeraci, pro kterou se běžně užívá název Trojměstí (polsky Trójmiasto). Tramvajovému provozu předcházel již od roku 1873 provoz koňky a již v roce 1896 byly původní tratě přebudovány na elektrický provoz. V současné době je v Gdaňsku ze dvou vozoven vypravováno kolem dvanácti linek (v závislosti na různých výlukách při rekonstrukcích tratí). Schéma linek je ZDE. Většina tramvajových tratí je v dobrém stavu, mnohé byly nedávno rekonstruovány za prostředky Evropské unie (viz. cedule na snímku vpravo). Při naší návštěvě zde jsem se tak opět přesvědčil, že na rozdíl od nás, umí poláci dotace z unie čerpat. Ve velkém rozsahu je v posledních letech obnovován i vozový park tramvají. Původních vozů Konstal 105Na je v provozu již po skromnu. O víkendu jsme zahlédli snad jen jednu soupravu. V pracovní dny jsou pak soupravy i sólo vozy k vidění více. Mnohé jsou modernizované, zadní vozy souprav pak jsou často se zrušeným stanovištěm řidiče. Nejvíce zastoupeným typem tramvají jsou modernizované vozy Duewag N8C-NF původně z Dortmundu. Kromě nového nízkopodlažního článku dostaly původní vozy také nová čela a moderní elektrovýzbroj. Ve středním článku mají výklopné dveře, zatím co ostatní zůstaly původní skládací. Celkem je v Gdaňsku 46 těchto vozů. Obousměrnost těchto vozů se společně s úvraťovou výhybkou využívá při výlukách při rekonstrukcí tramvajových tratí. Například v době naší návštěvy (koncem léta 2014) byly linky 3, 8 a 9 ukončeny již v zastávce Akademia Muzycna a dále pokračovaly autobusy náhradní dopravy. Od roku 1997 jsou v Gdaňsku v provozu čtyři částečně nízkopodlažní vozy Konstal NGd99. Byly vyrobené v závodě Chorzow Alstom a jde o podobné vozy, jaké jezdí v hornoslezské aglomeraci. Podvozky pod krajními články jsou otočné, podvozek pod krátkým středním článkem je pevný. Jde tedy o podobnou koncepci jako u českých vozů RT6. Dalším typem nízkopodlažních tramvají, se kterými se v Gdaňsku můžeme setkat, jsou NGT6-2GD od výrobce Bombardier. Od prosince 2007 jsou v provozu 3 tyto tramvaje. Jde o stejnou koncepci, jako předchozí, tedy dva krajní podvozky otočné, pod středním článkem jeden pevný podvozek. V letech 2010 a 2011 bylo dodáno 35 vozů Pesa Swing. Pětičlánkové klimatizované tramvaje jsou 100% nízkopodlažní se třemi podvozky, z nichž dva krajní jsou hnací. Celkově tramvajový provoz v Gdańsku působí moderně. Oproti plzeňskému působí více jak rychlodrážní, tedy zastávkové vzdálenosti jsou výrazně delší a většina tramvajových tratí je segregovaných od ostatního provozu. Na mnoha zastávkách, zejména v centru, jsou moderní jízdenkové automaty, kde lze za zaplatit také platební kartou.
Další navštívené polské tramvajové provozy
© Jan Šlehofer
|