.
Gera
V Geře byla do nedávna provozována jedna respektive dvě tramvajové linky. Páteřní tramvajová linka je označená číslem tři. Protíná celé město v trase Bieblach Ost - Lusan / Zeulsdorf a jsou na ní vypravovány soupravy vozů KT4D. Další linkou je krátká linka č. 2 vedoucí ze smyčky Lusan / Brüte (smyčka několik zastávek před konečnou linky č. 3) z části po stejné trati s jedničkou a pak odbočkou kolem vozovny k železniční zastávce Zwötzen. Na fotografii vlevo je původní, nyní již zrušená konečná Zwötzen, ještě v roce 2003. V současné době je trať zkrácena k ukázkovému přestupního terminálu (foto vpravo). Vypravován je sem jeden vůz KT4D. Od roku 2002 probíhala výstavba nové tramvajové linky č. 1, po které se tramvaje vrátily i k nádraží a právě také do čtvrti Zwötzen. Trať s délkou 6 km má 13 zastávek a jízdní doba je přibližně 18 minut. Mnohé úseky vedou mimo silnice se zatravněným svrškem, a je to učebnicový příklad podpory MHD.
Provoz na na lince č. 1 byl zahájen v listopadu 2006. Pro tento účel bylo dodáno šest nových nízkopodlažních vozů typu NGT8G o délce 28m. Tramvaj je tříčlánková s otočnými podvozky. Pod prvním a třetím článkem je umístěn hnaný otočný podvozek s dvojicí asynhronních motorů. Pod středním článkem jsou dva rovněž otočné, avšak nehnané podvozky. Při naší návštěvě dne 17. 11. 2006 byla na lince č. 1 kromě vozů NGT8G vypravena i jedna souprava vozů KT4D, avšak obvykkle zde jezdí jen nové vozy NGT8G. Vypravenost je totiž pět vozů a dodáno jich bylo šest.
S linkou tři se nová linka protíná na centrální zastávce Heinrich strasse. Zde je zajímavě řešen přestup z tramvajových linek na autobusové. Autobusy zde jezdí opačně, tedy vlevo, takže zastavují u stejného nástupního ostrůvku jako tramvaje, ale zdruhé strany. Kromě nových zmiňovaných šesti tramvají NGT8G se tramvajový vozový park pro pravidelný provoz se skládá ze 46 vozů KT4 (KT4D, KT4DM - výzbroj Progress, KT4DMC - výzbroj TV14). Do šestí z nich byl vložen nízkopodlažní článek a jsou nyní označovány jako KTNF8. V soupravě s vozem KT4DMC se pak jedná už o docela dlouhý tramvajový vlak (foto vlevo). Na fotografii vpravo je tramvaj KT4D v bývalém oranžovém nátěru. V této podobě se s nimi dnes již nesetkáme. Od roku 1997 postupně dostávají bíložlutý nátěr. V nové moderní tramvajové vozovně z roku 1997 je i pěkné tramvajové muzeum. Je zde k vidění mnoho historických fotografií i technických zajímavostí a náš průvodce měl i velký přehled o českých tramvajových provozech. Při jedné z našich návštěv jsme potkali i jeden z historických vozů na centrální zastávce Henrich strasse. Pro nás možná ještě vzácnější je pak snímek kolejové brusu č. 104 u vozovny v Geře. Ten je v současné době již prodán a je u nás v v Liberci.
Další navštívené německé tramvajové provozy
© Jan Šlehofer
|