.
Grenoble (2024)
Grenoble je město ležící na úpatí Alp na soutoku řek Drac a Isere. Dnes má město cca 160 tisíc obyvatel, v metropolitní oblasti pak žije cca 715 tisíc lidí. Tramvaje v Grenoblu byly v provozu již mezi lety 1894 - 1952. Znovu se o nich začalo uvažovat v sedmdesátých letech a v osmdesátých letech návrat tramvají do města schválili občané města v referendu. Provoz na první lince označené písmenem "A" začal v roce 1987. Tramvajový provoz ve městě Grenobl je první na světě, který je od svého otevření přístupný osobám se sníženou pohyblivostí, tedy s provozem nízkopodlažních tramvají. Dnes je v provozu pět linek označených písmeny A - E. Na standartním rozchodu 1435 mm je délka sítě 43 km.
Vozový park tvoří starší tříčlánkové vozy TFS 2 (z let 1986 – 1997) v počtu 53 kusů. Tyto částečně nízkopodlažní vozy o délce cca 30 metrů tramvajový provoz zahajovaly a staly se např. i vzorem pro české tramvaje RT6. Protože jsem město navštívil o víkendu, provoz tohoto typu zde byly minimální. Nasazen byl bohužel pouze jeden vůz na lince D. V pracovních dnech jich bývá však vypravováno hodně.
Mezi lety 2005 - 2009 bylo pak nakoupeno 50 sedmičlánkových vozů Alstom Citadis 402. Tyto vozy s délkou 43 metrů jsou celé nízkopodlažní.
Stavba tramvajové sítě provázela také kompletní reorganizaci dopravy. Výstavba tramvajových tratí ve starém městě umožnila vytlačit automobilovou dopravu z centra města. Některé ulice se změnily z městských dálnic na městské bulváry, dokonce bylo zbouráno několik nadjezdů.
V Grenoblu mají v provozu také zajímavou lanovku k místní Bastile. Původní byla v provozu již od roku 1934 a poslední její modernizace proběhla v roce 1976. V té době byly hranaté kabiny nahrazeny současnými "bublinami", jak místní lanovce říkají. Projížďku lanovkou s nádherným výhledem na město určitě doporučuji.
Další navštívené francouzské tramvajové provozy
© Jan Šlehofer
|