.
Halberstadt HALBERSTADT leží na území bývalého východního něměcka a je nejsevernějším střediskem harcké oblasti, cca 60km od Magdeburku. Město si dodnes uchovává starobylý ráz. Tramvaje, respektive koňka se zde zde poprvé rozjela 28.06. 1887. Elektrická tramvaj ji následovala v roce 1903. Od devadesátých let jsou zde v provozu tramvaje GT4 zakoupené z Freiburgu a Stuttgartu. Do té doby zde jezdily v pravidelném provozu ještě vozy Gotha. V současné době je vozový park obměňován nízkopodlažními vozy Leoliner. První vůz byl představen při dni otevřených dveří 14. 10. 2006 a vyjížděl na zvláštní jízdy do města. Dnes má Halberstadt přibližně 40 000 obyvatel a provozovány jsou zde v pracovní dny dvě tramvajové linky (č. 1 a 2) doplněné neobvykle pouze o víkendu krátkou linkou č. 3. V centru města se tramvaje klikatí dlážděnými uličkami kolem starobilých hrázděných domů. Dodnes jsou zde i jednokolejné úseky. Intervaly na tramvajových linkách jsou v pracovní dny 15 minut, o víkendu i půl hodiny. Ještě v devadesátých letech zde jezdily v pravidelném provozu dvounápravové vozy Gotha a existovaly úvahy o zrušení provozu. V letech 1992 - 1994 byl obměněn vozový park nákupem kloubových vozů GT4 pocházejících ze Stuttgartu a Freiburgu. Tyto vozy pochází z roků výroby 1960 - 1965 a dosud spolehlivě slouží. Dokonce tak pohodlné polstrované sedačky bychom v dnešních moderních tramvajích marně hledali.
Kromě vozů GT4 najdeme ve vozovně Halberstädter Verkehrs GmbH ještě několik historických vozů, včetně dvou "Kinderbahn" tedy dětských tramvají. V sobotu 14. 10. 2006 proběhl ve vozovně Halberstadtu den otevřených dveří.
Zde byl představen první nový nízkopodlažní vůz Leoliner, který byl již také prezentován na letošním Innotransu v Berlíně. Jedná se o dvoučlánkovou tramvaj se třemi otočnými podvozky z nichž jsou krajní dva hnané.
Kromě prohlídky vozovny a vystavených vozidel byl pro návštěvníky připraven kulturní program a nechyběly samozřejmě jízdy historických vozidel. Obrovský zájem byl i o jízdy novým Leolinerem. My jsem ale dali přednost svezení se spíše historickými vozy, či i dosud provozovanými tramvajemi GT4, neboť se s nimi zde již brzy v běžném provozu nesvezeme. Návštěvníci si měli možnost zakoupit také knihy či pohlednice s tématem tramvají.
Další navštívené německé tramvajové provozy
© Jan Šlehofer
|