.
Halle
Úzkorozchodný avšak moderní tramvajový provoz najdeme ve městě Halle na území bývalého východního Německa.
Tratě v centru města krouží po úzkých uličkách s pěšímí zónami, či naopak vyjíždějí do okrajových čtvrtí na zvláštním tělese
oddělené od individuální automobilové dopravy. V pracovní dny ještě do provozu zasahují i třívozové soupravy českých vozů Tatra
T4D, avšak v provozu spíše převládají již nízkopodlažní vozy. O víkendu již na staré T4D nenarazíme. Současný vozový park se skládá ze dvou základních typů vozů. První typem nízkopodlažních tramvají jsou tříčlánkové obousměrné vozy MGT6D. V roce 1992 se v Halle objevil první vůz č. 500, o rok později následoval vůz č. 501. V letech 1996 - 2001 byly dodány vozy 601 - 660. Vozy mají pod krajiními články otočné podvozky, nad nimiž je podlaha zvýšena pouze o jeden schod a sedačky v uspořádání 2+2. Pod středním článkem jsou ještě na jeho okrajích umístěna jednotlivá nehnaná kola. Nad nimi jsou sedačky na bednách. Novější jsou dvoučlánkové dvacetimetrové vozy MGT-K. Od roku 2004 do roku 2005 byly dodány vozy čísel 661 - 690. Vozy nejsou obousměrné, ale mají dveře na obou stranách. Tím že jezdí spojené ve dvojicích zadky k sobě, tvoří obousměrné soupravy. Některé konečné jsou v Halle totiž bez smyček. Oba typy tramvají, které vyrábí Bombardier, na mne udělaly dobrý dojem, zejména co s týká jízdních vlastností. Halští dopraváci dobře věděli proč si vybrat do své sítě tyto vozy s otočnými podvozky a ne např. Combina, které zde před lety bylo také na prezentačních jízdách. V interiéru se sice setkáme také se sedačkami místy nad podvozky v uspořádání až 2+2, ale to je nutná daň za nízkopodlažnost.
V neděli 14. 10. 2007 probíhaly v Halle oslavy 125 let tramvají. V roce 1882 zde totiž vyjela poprvé koňka. Oslavy jak už to obvykle v německých městech bývá, byly pojaty velkolepě. Probíhaly nejen ve vozovně Freiimfelder strasse, ale také na hlavním náměstí Markplatz. Zde celý den probíhal kulturní program, stály zde stánky s občerstvením i dopravní literaturou a nechyběly další zábavní atrakce.
Na odstavené ploše vozovny bylo možné vidět desítky vyřazených vozů T4D-C i s vleky (za sklem měly cedulky o vyřazení v dubnu 2007). Pravděpodobně budou odprodány na východ. Již v minulosti se tak stalo a tramvaje z Halle jezdí např. v rumunském Aradu či bulharské Sofii. Součástí oslav byl také konvoj tramvají, který projížděl několikrát městem. V konvoji byly historické vozy osobní, cvičné i pracovní, ale i současné tramvaje včetně pracovních a cvičných. Konvoj v celkovém počtu čtrnácti tramvajových vlaků uzavíraly současné tramvaje. Některé z vozů v konvoji jsou na následujích fotografiích.
V odpoledních hodinách pak proběhlo slavnostní otevření nové tramvajové trati z Heide do Kröllwitz. Ta je spojkou mezi dvěma stejnojmennými již používanými konečnými. Slavnostní ceremoniál s přestřižením pásky probíhal na konečné Heide. Nemohly chybět samozřejmě historické vozy, které nejprve projely smyčkou Heide, pak z ní vycouvaly zpět a po přestřižení pásky se vydaly na první jízdu po nové jednokolejné trati do Kröllwitz. Krátce na to se tímto směrem vydal i první značně napěchovaný pravidelný spoj linky č. 5 se mnou na palubě. Ovšem nabízí se otázka slovy klasika: "Kde udělali soudruzi z NDR Chybu?" Na jednokolejce jsme se totiž potkali s vracejícím se konvojem historických vozidel. Tato prekérní situace byla po chvíli vyřešena vycouváním naší tramvaje zpět, za přihlížení davů lidí, kteří se přišli na tuto slavnostní událost podívat. Jak jsme si později všimli, světelná signalizace nefungovala a provoz zde řídili dispečeři vysílačkou. Celé oslavy se až na toto "zpestření" velmi povedli a počasí přálo, jak je vidět na fotografiích. Následuje ještě pár fotografií z večerní zastávky cestou z Halberstadtu přesně o rok dříve.
Odkazy:
Další navštívené německé tramvajové provozy
© Jan Šlehofer
|