.
Košice Košice jsou nejvýchodnějším tramvajovým provozem v bývalém Československu a upřímně řečeno zdejší stav tratí a vozů tomu odpovídá. Vozy nejsou v nejlepším stavu a mnohé tratě na tom nejsou také nejlépe. První dvě fotografie pochází z konečné Železničná stanica. Na následujících dvou fotografiích lze vidět v roce 2004 zde zcela běžně zaslepené světla na zadních vozech souprav. Některé zadní tzv. "béčkové" vozy jsou používány pouze takto jako druhé vozy v soupravách a podle toho také vypadá i nepoužívaná kabina řidiče, odkud bylo vymontováno mnoho zařízeních. Vozovému parku kralují vozy typu T3SUCS (cca 60 kusů z let výroby 1983 -1989), doplněny třiceti vozy T6A5 (z let 1991+1992) a asi devatenácti kloubovými KT8D5 (z let 1986-1991), z nichž několik obdrželo v roce 2004 střední nízkopodlažní článek. Na fotografii vlevo je tramvaj T3Mod č. 359, přezdívaná také jako Albatros a jedná se o první pokus o mernizaci tramvaj T3 v Košicích. Vpravo je pak další avšak skromnější modernizovaná souprava č. 361+414. Nejzajímavější tratí v Košicích je samozřejmě mimoměstská rychlodráha k železárnám. Dvojkolejná trať kousek za městem přejíždí přes most po zajímavé estakádě přes silnici a mezi lány pokračuje několik kilometrů k areálu železáren - dnes US Steel Košice (pozor, zdejší ochranka nemá pro focení tramvají příliš velké pochopení). Rychlodráha je v provozu od roku 1964 a od roku 1979 se na ní objevovaly dokonce trojice vozů T3.
Bohužel v druhé polovině devadesátých let začala tramvajová doprava stagnovat a trojičky už tu dnes nepotkáme. Stále častěji se objevují jen sólo vozy. V devadesátých letech bylo několik tramvají KT8D5 odprodáno do maďarského Miskolce a německého Strausbergu. Tramvajová doprava byla v následujících letech postupně redukována. Přeci jen se ale nějaké změny k lepšímu i v Košicích objevují. V letech 2004 - 2009 bylo modernizováno osm vozů KT8D5, které dostaly střední nový nízkopdlažní článek a nyní nesou označení KT8D5R.N2. Při mé další návštěvě v roce 2013 bylo možné vidět v provozu jak vozy v původním červeném nátěru se starými secesními čísly, tak pozdější zelenobílou kombinaci. Nešlo však přehlédnout také vozy v novém modro-žluto-bílém městském nátěru, které rychle přibývají.
V posledních letech je do tramvajové dopravy v Košicích mohutně investováno a to i díky dotacím z fondů EU. V letech 2014 - 2015 bylo do Košic dodáno 33 dvoučlánkových částečně nízkopodlažních vozů Vario LF2 plus. Od jara do podzimu 2015 pak probíhají rozsáhlé rekonstrucke tratí, zejméně v centru Košic. Pracuje se na sedmi uzlech najednou a nejde jen o opravy tramvajových tratí, ale celé rekonstrukce ulic, včetně inženýrských sítí. Tramvajové linky jsou nahrazeny náhradními autobusovými linkami a provoz tramvají je zachován jen v několika málo úsecích, kde jsou nasazeny obousměrné vozy KT8D5.
Další navštívené slovenské tramvajové provozy
© Jan Šlehofer
|