.
Kusttram, pobřežní tramvaj (2023)Na belgickém pobřeží Severního moře je provozována zajímavá meziměstaká tramvaj nazývaná Kusttram. Projíždí mezi obcemi De Panne u francouzských hranic a Knokke-Heist blízko hranic s Nizozemskem. Dvoukolejná trať s rozchodem 1000mm měří cca 68 kilometrů. Mimo sezónu je zde interval 20 minut, v době naší návštěvy v červnu 2023 se jezdilo po patnácti minutách. V letení sezóně je interval 10 minut a v nejvytíženějším úseku u města Oostende dokonce jen 5 minut. Mezi lety 2020 a 2021 byly dodávány nové pětičlánkové nízkopodlažní tramvaje CAF Urbos 100 a došlo tak k rychlé obměně vozového parku.
V červnu 2023 se vzácně v pravidelném provozu objevovaly ještě poslední vozy BN/ACEC. Jde o původně dvoučlánkové vozy, podobné jako jsou provozovány v Charleroi. Při modernizacích kolem roku 2002 pak dostaly střední nízkopodlažní článek. Dne 6. 6. 2023 jsem chtěl staré vozy nafotit. S prvním jsem se setkal tak, že jsem jej dojel autobusem náhradní dopravy na místo, kde stál se strženým sběračem. Jak se později ukázalo, byl to ten den jediný nasazeným vůz tohoto typu v provozu. Na snímku vpravo jej odtahuje pracovní vůz do depa. Naštěstí následující den byly vypraveny do provozu dva tyto vozy a tak jsme jej nejen nafotili, ale také jsem se s ním svezl. Pravidelný provoz těchto vozů pak skončil 23. 9. 2023.
Nejzajímavějším místem na trati je cca 5km dlouhý úsek mezi městy Oostende a Middelkerke. Zde trať prochází přímo na pobřeží moře těsně vedle písečných pláží. Při silnějším větru zde dochází k nafoukávání písku přímo do kolejiště a trať je nutné uklízet. Hned vedle trati je za silnicí muzem válečného opevnění.
Většina trati prochází městskými ulicemi, nebo podél silnice za valem od pobřeží. Na několika místech při průjezdu kolem přístavů projíždí také přes několik zvedacích, či otočných mostů. Dokonce jsou kolem těchto mostů vedeny paralelní tratě, po kterých může tramvaj případně zvednutý most objet.
Další navštívené belgické tramvajové provozy
© Jan Šlehofer
|