Lipsko je veletržní, obchodní a univerzitní město a je hospodářským centrem spolkové země Sasko. V současné době
má přibližně půl miliónu obyvatel. Koňka zde byla provozována od roku 1871 a elektrické tramvaje vyjely v
roce 1896. Dnes se délka tramvajové sítě pohybuje kolem 150 km. Jedná se o moderní tramvajový provoz s
např. v německu již téměř samozřejmými tzv. chytrými zastávkami, tedy elektronickými informačními tabulemi
s odjezdy linek na významnějších zastávkách.
V pravidelném provozu se zde ještě setkáme s českými vozy Tatra T4D-M. Setkat se zde můžeme až se
třívozovým vlakem, kdy poslední vůz je vlek B4D-M. Tramvaje jsou již samozřejmě za ta léta provozu
značně zmodernizovány.
Osm vlečných vozů bylo znízkopodlažněno (foto vlevo) a je pravděpodobné že mohly posloužit jako předloha pro naše "wany".
V soupravách ve spojení svozy T4D-M se setkáme také často i s novými nízkopodlažními vlečnými vozy NB4 (foto vpravo).
Ty byly vyrobené v letech 2000 - 2001.
V letech 1994 - 1998 bylo do Lipska dodáno 56 nízkopodlažních vozů NGT8 (Typ 36). Vůz o délce 27m má čtyři
otočné podvozky (krajní dva hnané a pod středním článkem dva menší nehnané). Nízkopodlažní část zabírá
70% plochy vozu. Na fotografii vpravo v původním oranžovém městském nátěru, nyní již vozy dostávají
stříbrný nátěr se žlutým a modrým pruhem jako další nové tramvaje.
Novějšími nízkopodlažními vozy jsou velkokapacitní tramvaje Bombardier Classic XXL známé také pod obchodním
jménem Flexity Classic. Tramvaj je dlouhá 45 metrů. Ze šesti otočných podvozků jsou čtyři hnané a dva
nehnané. Nízkopodlažní je tento vůz v sedmdesáti procentech. Od roku 2005 ji bylo zakoupeno 25.
Nejnovějšími vozy jsou tramvaje NGTW6 známější pod obchodním jménem "Leoliner". Jsou vyroběny ve zdejších
dílnách a jsou nabízeny i do dalších měst. Jedná se levnější tramvaje, které by tak mohly být
zajímavou náhradou pro dožívající české vozy KT4D provozované ještě v některých německých provozech.
Délka dvoučlánkového částečně nízkopdlažního vozu je cca 22 metrů a nízkopdlažní je na 60% podlahové plochy.
V Lipsku jich jezdí již přes dvacet a to i ve dvouvozových soupravách.
Tramvaj Leoliner najdete i na internetu známém spotu.