.
Lisabon (Lisboa) (2021)
Lisabon (portugalsky Lisboa) je hlavní a největší město Portugalska. Má přibližně 507 tisíc obyvatel a celá jeho aglomerace pak cca 3 000 000 obyvatel.
Koněspřežné tramvaje vyjely v Lisabonu již roku 1873. Roku 1884 se objevila první lanovka a následovaly jej v roce 1890 dokonce lanové tramvaje.
Ty byly vša později zrušeny.
V roce 1901 se rozjela elektrická tramvaj. Rozvíjela se až do roku 1959, kdy dosáhla největšího rozmachu a v provozu bylo 27 linek.
Pak nastala postupná redukce v souvislosti s rozvojem autobusové dopravy a stavbou metra.
Čtyři linky metra, které provozuje dopravce Metropolitano de Lisboa, jsou páteří městské dopravy.
Vstup do metra je přes turnikety a nosičem jízdenek jsou čipové karty. Jízdenky si musíte pořídit v automatu.
Podobně to funguje i s tramvajemi, kde při nástupu předními dveřmi pípáte čipovou kartou, pokud nechcete platit draze u řidiče.
Tramvajových linek je dnes v provozu šest (12, 15, 18, 24, 25 a 28) a stejně jako lanovky a autobusové linky je provozuje dopravce Carris. Ač mají tramvaje samozřejmě význam i pro místní obsluhu,
jsou dnes hlavně turistickou atrakcí.
Trochu vyjímkou je linka č. 15, která z centra města z náměstí Praca da Figueira vede na pobřeží a při něm na poměrně vzdálenou konečnou Algés (Jardim).
Na této lince jako na jediné jsou nasazovány nízkopodlažní tramvaje Siemens. Jde o tříčlánkové vozy z roku 1995 a
místní prvozovatel tramvají Carris, jich má deset. K večeru se však místo nich i na lince č. 15 objevují krátké dvounápravové vozy Carris Remodelado, jako na jiných linkách.
Malé tramvaje Carris Remodelado jsou velmi svižné. Při jejich rekonstrukcích v devadesátých letech jim byly posíleny brzdy a dostaly také výkonější motory. Prakticky jde o vozy postavené za pomoci původních skříní vozů z třicátých let na nových podvozcích a s novou elektrickou výzbrojí Kiepe. Pro turisty nejzajímavější je pak zejména linka 28. Její trasa v centru města projíždí kolem mnoha historických památek a současně projíždí několika velmi úzkými jednokolejnými úseky, které jsou nejen pro tramvajové nadšence velmi atraktivní. Jízda tramvají, která se proplétá úzkými uličkami, místy doslova jen několik centimetrů od domů, kde chodci čekají než nejužším místem tramvaj projede, je zajímavým zážitkem. Tramvaje v Lisabonu bývají dost plné a pokud nemáte místo k sezení, mohou být při delší cestě i nepohodlné.
Kromě linky 28 je velmi zajímavá také okružní linka č. 12. Hlavně její místo na vrcholu stoupání, kde se trať ostře výškově láme (foto vpravo). Oproti lince 28 se kterou má část trasy společnou, má však delší interval. Já jsem Lisabon navštívil v létě 2021, tedy v době "covidové", což se ukázalo jako velká výhoda, protože zde v té době turistů nebylo údajně tolik, jako v jiných letech. Kromě pohodlnějšího svezení, se mi tak podařilo ulovit i některé pěkné obrázky tramvají poměrně bez turistů.
Tramvajová doprava v Lisabonu se bohužel často potýká s nepravidelností provozu. Na vině jsou zejména bezohlední motoristé, kteří díky neukázněnému parkování dokáží provoz snadno ochromit.
Technickou zajímavostí jsou i trolejové sběrače. Tramvaje Remodelado jsou vybaveny jak tyčovými sběrači s kladkou, tak polopantografy. Na některých linkách jsou používány polopantografy a na linkách proplétajícími úzkými uličkami jsou potřeba tyčové sběrače. Fotil jsem nejčastěji na linkách, kde se používají tyčové sběrače, tak tady přikládám dva snímky s používaným polopantografem. Kromě pravidelných linek, vyjíždějí pro turisty také turistické tramvaje na zvláštních okruzích. Nasazovány jsou na ně tramvaje v červeném nátěru a turisté si v nich poslechnou i výklad o právě míjených památkách. V době naší návštěvy v době covidové, jich mnoho nejezdilo a většina jich stála ve vozovně. Ve vozovně se nachází také muzeum tramvají. Uvidíme zde nejen mnoho historických vozů z různých období, ale i další různé dopravní předměty a technická zařízení. Neméně zajímavými jsou také místní lanovky. V provozu jsou dosud tři kolejové lanovky, připomínající také tramvaje. Lanovka "Glória" jezdí od roku 1885 a je nejvytíženější v Lisabonu. Kolem horní stanice jezdí nedávno obnovená tramvajová linka 24 a je zde pěkný park s výhledem. Bohužel tím, že lanovky i přes noc stojí na ulicích, stávají se terčem útoků čmárajících bezmozků. Trochu odstrčená a nejméně využívaná je lanovka "Lavra". Stejně jako ta předchozí, jsou vozy spojené lanem, které je mezi kolejnicemi schované pod dlažbou. Oba vozy dnes však mají trakční motory a lano slouží pro jejich vyvažování. Motory obou vozů jsou zapojeny do série a mohou se tak rozjet pouze pokud oba řidiči zadají jízdu. V případě potřeby (překážky v provozu) pak může řidič kdykoliv zastavit, čímž však současně zastaví i druhý vůz. Mně osobně se pak nejvíce líbila lanovka "Bica" s malinkými vozy. Ty nejsou vybaveny trakčními motory, ale pohon zajišťuje skutečně strojovna umístěna pod ulicí v horní stanici a lano schované v kanálu mezi kolejnicemi. I zde však rozjezdy, či případné zastavení před překážkou na ulici řídí řidiči obou vozů. Dolní stanice se nachází v domě, který je na noc zavírán a tak jeden z vozů, který nocuje v dolní stanici není počmáraný. Obě stanice lanovky také přiléhají k tramvajovým linkám. Nahoře je to 28 a dole 25.
S tramvajemi, které jsou ikonou města, se setkáme také na většině místních suvenýrů a domů tak jistě s prázdnou nepřijedete :) Návštěvu Lisabonu určitě doporučuji a pokud sem jedete za tramvajemi, tak pokud možno v nějakém méně turisticky atraktivním čase.
Další navštívené tramvajové provozy v Portugalsku
© Jan Šlehofer
|