.
Lodž Lodž je třetí největší město Polska s necelými sedmi sty tisíci obyvateli. V Lodži se nachází rozsáhlý systém městských a příměstských tramvají o rozchodu 1000 mm. Elektrické tramvaje zde vyjely již v roce 1898. Ještě před pár lety zde fungovaly dva tramvajoví dopravci. Příměstské linky však v roce 2012 převzal také městský dopravce a rozsah provozu se postupně snížil. Příměstské tramvajové tratě nejsou v dobrém stavu. Linka do Ozorkówa byla se 36 kilometry nejdelší tramvajovou linkou v Polsku, bohužel v únoru 2018 byla z důvodu havarijního stavu trať uzavřena. Na současných příměstských linkách jsou dlouhé intervaly a pomalá cestovní rychlost. Budoucnost na některých koncových úsecích je tak značně nejistá. A právě na úseku do Konstantynowa a Lutomierska (viz 4 snímky níže) bude pro špatný stav trati zastaven provoz od března 2019. Zatím bývá uváděno, že snad pouze dočasně.
Městská síť je postupně modernizována a tak zatím co v některých úsecích se tramvaje kolébají rychlostí chůze, jinde jsou nejmodernější rychlodrážní úseky. Vozový park je zde hodně pestrý. Nechybí samozřejmě polské klasické vozy Konstal v původních i různých modernizovaných provedeních, které v posledních letech vytlačují zejména dodávky nových nízkopodlažních vozů Pesa. Ještě před nimi bylo nakoupeno také 15 vozů nízkopodlažních vozů Bombardier Cityrunner. Setkáme se zde také s mnoha ojetými vozy Düewag nakoupenými z německa. Také tyto procházejí modernizacemi.
V roce 2018 bylo zakoupeno 35 tramvají NF6D z německé Bochumi. Jde o nízkopodlažní vozy vyrobené v letech 1992 - 1994. Na snímku vlevo na novém terminálu "Dworzec Tramwajowy Centrum", který byl otevřen v roce 2015.
V bývalé vozovně Brus, ležící na příměstské trati do Lutomiersku, sídlí klub milovníků tramvají a provozuje zde muzeum tramvají. V Lodži jsem byl pouze krátce, mám zde ještě mnohé mezery a určitě se sem někdy znovu rád podívám.
Další navštívené polské tramvajové provozy
© Jan Šlehofer
|