.
Lyon (2024)
Lyon je historické město ve středovýchodní Francii. Se svými příměstskými a satelitními městečky tvoří aglomeraci s cca 1 757 000 obyvateli. Městská doprava přepraví asi 1,4 milionu cestujících denně, z toho polovinu na čtyřech tratích metra. Vlaky metra linek A, B, a D jezdí na pneumatikách a automaticky bez strojvedoucích. Vyjímkou je ozubnicová linka C, kterou řídí strojvedoucí. Jede částečně podzemím, částečně po povrchu a jako jediná je napájena z trolejového vedení . Ostatní linky jsou napájeny klasicky z boční kolejnice.
Systém veřejné dopravy dále zahrnuje tramvajové linky, trolejbusové linky, dvě kolejové lanovky a mnoho autobusových linek. Obě lanovky F1 a F2 vycházejí od metra D ze zastávky Vieux Lyon-Cath drale Saint Jean. Původní tramvajový systém začal fungovat v roce 1880 a zrušen byl v roce 1956. Podruhé vyjely tramvaje v Lyonu v roce 2001. Koleje mají standardní rozchod 1435mm. Tratě jsou segregované od okolního automobilového provozu. Na zastávkách jsou moderní informační systémy ukazující přesné odjezdy nejbližších spojů , automaty na jízdenky a mapy okolí zastávky, včetně linek MHD. Vozový park dnes tvoří pětičlánkové tramvaje Alstom Citadis 302 z let 2000 - 2009.
Novější jsou pak sedmičlánkové vozy Alstom Citadis 402 od roku 2012. Od roku 2019 jsou pak nakupovány vozy v novějším designu.
V roce 2010 byla uvedena do provozu zvláštní tramvajová linka Rhonexpress. Vedena je z centra města od nádraží (Gare Part-Dieu) na letiště (Lyon-Saint-Exupéry). Provozována je jinou společností než městské linky a platí na ní zvláštní tarif. Z centra jede po běžné tramvajové trati, ale jde o expresní linku, která staví jen na několika vybraných zastávkách. Následně najede na vlastní trať připomínající spíše železnici a směřuje po ní až na letiště. Vozový park je také rozdílný, tvořený tramvajemi Stadler Tango.
Další navštívené francouzské tramvajové provozy
© Jan Šlehofer
|