.

Lyon (2024)

 

Lyon 23. 3. 2024 Lyon 23. 3. 2024 Lyon je historické město ve středovýchodní Francii. Se svými příměstskými a satelitními městečky tvoří aglomeraci s cca 1 757 000 obyvateli. Městská doprava přepraví asi 1,4 milionu cestujících denně, z toho polovinu na čtyřech tratích metra. Vlaky metra linek A, B, a D jezdí na pneumatikách a automaticky bez strojvedoucích.

Lyon 23. 3. 2024 Lyon 23. 3. 2024 Vyjímkou je ozubnicová linka C, kterou řídí strojvedoucí. Jede částečně podzemím, částečně po povrchu a jako jediná je napájena z trolejového vedení . Ostatní linky jsou napájeny klasicky z boční kolejnice.

Lyon 23. 3. 2024 Lyon 23. 3. 2024 Systém veřejné dopravy dále zahrnuje tramvajové linky, trolejbusové linky, dvě kolejové lanovky a mnoho autobusových linek. Obě lanovky F1 a F2 vycházejí od metra D ze zastávky Vieux Lyon-Cath drale Saint Jean.

Lyon 23. 3. 2024 Lyon 23. 3. 2024 Původní tramvajový systém začal fungovat v roce 1880 a zrušen byl v roce 1956. Podruhé vyjely tramvaje v Lyonu v roce 2001. Koleje mají standardní rozchod 1435mm. Tratě jsou segregované od okolního automobilového provozu. Na zastávkách jsou moderní informační systémy ukazující přesné odjezdy nejbližších spojů , automaty na jízdenky a mapy okolí zastávky, včetně linek MHD. Vozový park dnes tvoří pětičlánkové tramvaje Alstom Citadis 302 z let 2000 - 2009.

Lyon 23. 3. 2024 Lyon 23. 3. 2024 Lyon 23. 3. 2024 Lyon 23. 3. 2024 Lyon 23. 3. 2024 Lyon 23. 3. 2024 Lyon 23. 3. 2024 Lyon 23. 3. 2024

Novější jsou pak sedmičlánkové vozy Alstom Citadis 402 od roku 2012. Od roku 2019 jsou pak nakupovány vozy v novějším designu.

Lyon 23. 3. 2024 Lyon 23. 3. 2024 Lyon 23. 3. 2024 Lyon 23. 3. 2024

V roce 2010 byla uvedena do provozu zvláštní tramvajová linka Rhonexpress. Vedena je z centra města od nádraží (Gare Part-Dieu) na letiště (Lyon-Saint-Exupéry). Provozována je jinou společností než městské linky a platí na ní zvláštní tarif. Z centra jede po běžné tramvajové trati, ale jde o expresní linku, která staví jen na několika vybraných zastávkách. Následně najede na vlastní trať připomínající spíše železnici a směřuje po ní až na letiště. Vozový park je také rozdílný, tvořený tramvajemi Stadler Tango.

Lyon 23. 3. 2024 Lyon 23. 3. 2024 Lyon 23. 3. 2024 Lyon 23. 3. 2024

 

 

Další navštívené francouzské tramvajové provozy

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz