.

 

Mariazell
(2024)

Městečko Mariazell leží ve Štýrsku a je známým poutním místem. Má jen cca 3800 obyvatel, ale je také centrem letní i zimní turistiky.

Mariazell Mariazell Zajímavostí pro nás je zdejší malý tramvajový provoz a to značně atypický. Pravidelný tramvajový provoz zde totiž nikdy nebyl a zdejší muzejní provoz byl vybudován místními nadšenci zcela tzv. na zelené louce. Přes to se zde setkáváme s mnohými zajímavými historickými artefakty z různých rakouských provozů, zejména z Vídně a St. Pöltenu. Některé sloupy, koleje či výhybky jsou tak původní z různých rakouských provozů.

Mariazell Mariazell Muzejní trať o rozchodu 1435mm vede od vlastní vozovny na dvě strany a celková její délka je 2,33km. Kratší úsek směrem k centru města je elektrifikovaný a tramvaje či vlaky se zde mohou obracet na trojúhelníku. Do budoucna se plánuje prodloužení blíže k centru městečka, ideálně až k autobusovému nádraží. Na druhou stranu pak trať vede k jezeru Erlaufsee. Zde je trať ukončena smyčkou. V sezóně sem o víkendech jezdí pravidelné vlaky tažené parní tramvají, případně dieselovou lokomotivou. Na parkovišti u jezera najdeme také stylové občerstvení z vagonu, viz. foto vpravo.

Lahůdkou ve vozovně je vozový park, který čítá desítky velmi zajímavých vozů z let cca 1884 - 1938. Tramvajové vozy pocházejí z provozů ve Vídni, Salcburku, St. Pöltenu, Badenu u Vídně či z Pressburger Bahn. Vozy jsou v překvapivě dobrém stavu, mnohé prošly renovací. Tím jak stojí na těsno v hale se však špatně fotí a ven bohužel vyjíždějí elektrické tramvaje jen sporadicky.

Mariazell Mariazell Mariazell Mariazell

Mariazell V některých článcích o plzeňském voze Křižík / Brožík č. 18 bývá uváděno, že je to nejstarší provozuschopný elektrický vůz ve střední Evropě. Nyní si však ukážeme, že tato definice není tak jednoduchá. Na snímku z depa muzejního provozu v rakouském městečku Mariazell, je totiž funkční elektrický vůz č. 7 z roku 1896, výrobce Graz Waggonfabrik, původně provozovaný ve Vídni. Dalo by se tedy říci, že toto prvenství nám tak nepatří, neboť tato tramvaj č. 7 v Mariazellu, je starší. Nicméně, tento bývalý vídeňský vůz č. 7nebyl zachován celý a jedná se vlastně o repliku postavenou na původním dochovaném podvozku. Když bychom se však detailně podívali na vůz Křižík / Brožík č. 18, tak zcela původní také nebude. Vůz prošel rozsáhlou rekonstrukcí v devadesátých letech, kdy byla skříň také postavena téměř znova, avšak za použití více původních dílů. Tedy definování nejstaršího elektrického tramvajového vozu není tak jednoduché.

Mariazell Mariazell Mariazell Mariazell

Na muzejní trati v Mariazell jezdí vlaky parní tramvaje k jezeru pravidelně, vozovna se však otevírá pouze v předem oznámených termínech, nebo si pro skupinu lze návštěvu domluvit a to např. i se slovensky mluvícím průvodcem. Před případnou návštěvou tak doporučuji si najít aktuální informace na webu či facebooku muzea.

 

Další navštívené rakouské tramvajové provozy

 

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz