.
Mariazell Městečko Mariazell leží ve Štýrsku a je známým poutním místem. Má jen cca 3800 obyvatel, ale je také centrem letní i zimní turistiky. Zajímavostí pro nás je zdejší malý tramvajový provoz a to značně atypický. Pravidelný tramvajový provoz zde totiž nikdy nebyl a zdejší muzejní provoz byl vybudován místními nadšenci zcela tzv. na zelené louce. Přes to se zde setkáváme s mnohými zajímavými historickými artefakty z různých rakouských provozů, zejména z Vídně a St. Pöltenu. Některé sloupy, koleje či výhybky jsou tak původní z různých rakouských provozů. Muzejní trať o rozchodu 1435mm vede od vlastní vozovny na dvě strany a celková její délka je 2,33km. Kratší úsek směrem k centru města je elektrifikovaný a tramvaje či vlaky se zde mohou obracet na trojúhelníku. Do budoucna se plánuje prodloužení blíže k centru městečka, ideálně až k autobusovému nádraží. Na druhou stranu pak trať vede k jezeru Erlaufsee. Zde je trať ukončena smyčkou. V sezóně sem o víkendech jezdí pravidelné vlaky tažené parní tramvají, případně dieselovou lokomotivou. Na parkovišti u jezera najdeme také stylové občerstvení z vagonu, viz. foto vpravo. Lahůdkou ve vozovně je vozový park, který čítá desítky velmi zajímavých vozů z let cca 1884 - 1938. Tramvajové vozy pocházejí z provozů ve Vídni, Salcburku, St. Pöltenu, Badenu u Vídně či z Pressburger Bahn. Vozy jsou v překvapivě dobrém stavu, mnohé prošly renovací. Tím jak stojí na těsno v hale se však špatně fotí a ven bohužel vyjíždějí elektrické tramvaje jen sporadicky.
V některých článcích o plzeňském voze Křižík / Brožík č. 18 bývá uváděno, že je to nejstarší provozuschopný elektrický vůz ve střední Evropě. Nyní si však ukážeme, že tato definice není tak jednoduchá. Na snímku z depa muzejního provozu v rakouském městečku Mariazell, je totiž funkční elektrický vůz č. 7 z roku 1896, výrobce Graz Waggonfabrik, původně provozovaný ve Vídni. Dalo by se tedy říci, že toto prvenství nám tak nepatří, neboť tato tramvaj č. 7 v Mariazellu, je starší. Nicméně, tento bývalý vídeňský vůz č. 7nebyl zachován celý a jedná se vlastně o repliku postavenou na původním dochovaném podvozku. Když bychom se však detailně podívali na vůz Křižík / Brožík č. 18, tak zcela původní také nebude. Vůz prošel rozsáhlou rekonstrukcí v devadesátých letech, kdy byla skříň také postavena téměř znova, avšak za použití více původních dílů. Tedy definování nejstaršího elektrického tramvajového vozu není tak jednoduché.
Na muzejní trati v Mariazell jezdí vlaky parní tramvaje k jezeru pravidelně, vozovna se však otevírá pouze v předem oznámených termínech, nebo si pro skupinu lze návštěvu domluvit a to např. i se slovensky mluvícím průvodcem. Před případnou návštěvou tak doporučuji si najít aktuální informace na webu či facebooku muzea.
Další navštívené rakouské tramvajové provozy
© Jan Šlehofer
|