.
Marseille (2024)Po Paříži druhé největší město Francie leží v jihovýchodní části země, na pobřeží Středozemního moře. V současné době zde žije cca 850 tisíc obyvatel a v aglomeraci je to cca 1,5 miliónu lidí. Centrum města leží kolem malebného Starého přístavu, kde dnes kotví zejména jachty a rybářské lodě. Jednou z dominant Starého přístavu je na vrchu stojící bazilika Notre-Dame de la Garde, odkud je také nádherný výhled na město. První tramvaje v podobě koňky se zde rozjely již v roce 1876. Elektrické vozy se objevily v roce 1899. Narozdíl od většiny francouzských měst, kde se tramvaje cca v padesátých letech rušily, zde zůstaly v provozu až do roku 2004, kdy se již připravoval nový, současný, moderní provoz. Pravdou je, že však šlo již o jen jednu poslední linku (č. 68), využívající v centru tramvajový tunel. Ten byl následně využit i pro novou tramvajovou síť. První část současného tramvajového provozu byla tak otevřena v roce 2007. Linka T1 využívala právě i původního tunelu. Zde býval dříve dokonce dvoukolejný provoz, dnešní širší vozy zde však jezdí pouze po jednokolejné trati. Dnes jsou v provozu již tři linky T1 - T3. V době naší návštěvy na jaře 2024 však probíhala výluka na společném koncovém úseku linek T2 a T3 a tak zbylé větve byly projeny v jednu linku. Linka T1 jezdila ve své stálé trase. Vozový park tvoří tramvaje Bombardier Flexity Outlook. Jedná se o tramvaje s pevnými podvozky tzv, koncepce "multigeleng". Design čel vozů má připomínat lodě a odkazovat tak na tradici přístavního města. V letech 2006 - 2007 bylo dodáno 26 nízkopodlažních obousměrných vozů.
Původně šlo o pětičlánkové vozy s délkou 33 metrů, ale z důvodu nutného navýšení kapacity, jim byly přidány další dva články. Současné sedmičlánkové tramvaje mají délku 42 metrů. V roce 2014 pak bylo zakoupeno dalších 6 vozů v souvislosti s postupným prodlužováním sítě. Trochu netradiční je i interiér vozů z dřevěnými sedačkami a imitacemi žaluzií na oknech.
Kromě tramvají jsou v Marseille v provozu také dvě linky metra. Čtyřvozové soupravy na pneumatikách projíždí pod centrem města podzemím, ale na okrajích pak vyjíždějí také na povrch.
Další navštívené francouzské tramvajové provozy
© Jan Šlehofer
|