.
Milano (Milán) Milán je druhé největší Italské město s 1,3 miliónem obyvatel. Najdeme v něm největší tramvajový provoz v Itálii a vzhledem ke skladbě vozového parku také asi nejzajímavější. Až neuvěřitelně pohádkově působí vozy Peter Witt dodané v letech 1928 - 1930. Z 500 dodaných vozů jich je v pravidleném provozu stále kolem 150. Vůz se řídí kontrolérem, má vzduchové brzdy a pneaumatické je také otevírání skládacích dveří. V Interiéru je dřevěné obložení s lavicemi a na stropě pěkné lustry. Asi od sedmdesátých let byly vozy jen v nudném, ale známém oranžovém nátěru a od roku 2007 se jim při generálních opravách vrací historičtější podoba s žluto-krémovo-hnědým nátěrem.
Dvoučlánkové vozy Stanga - Breda pochází z let 1955-1960 a bylo jich dodáno kolem 30 kusů. V provozu jsme je v době naší návštěvy v květnu 2011 viděli pouze na lince č. 2. Také tyto vozy byly ještě před pár lety jen v oranžovém nátěru, nyní jsou již patrně všechny žluto krémové. Tříčlánkové vozy Fiat – Savigliano s nesymetrickým čelem byly dodány v letech 1976-1977 v počtu sto kusů. Některé mají novou elektrickou výzbroj a klimatizaci (poznají se dle některých zaslepených oken - foto vpravo).
První nízkopodlažní tramvaje jsou sedmičlánkvé Eurotram výrobce ADtranz. Dodávány byly v letech 1999 - 2000 a bohužel zejména jejich zadní články jsou již řádně "vybydlené" od vandalů. Nasazovány jsou zřejmě jen na lince č. 15. Nejnovější nízkopodlažní tramvaje dodávané od roku 2002 jsou Sirio (AnsaldoBreda). Sedmičlánkvé (35m) jsou v zelenošedám nátěru a pětičlánkové (24m) pak v žluto-krémovém.
Další navštívené italské tramvajové provozy
© Jan Šlehofer
|