.
Miskolc (Miškovec) V maďarském městě Miskolc jezdí tramvaje od roku 1897. Dnes jezdí od nádraží dvě tramvajové linky, přičemž většina trasy je shodná. Obě projíždí centrem města po pěších zónach. V necelé polovině hlavní trati pak linka č. 2 odbočí vlevo a míří dělnickou čtvrtí blokovou smyčkou k průmyslovému závodu. Odtud pak zpět k nádraží. Na lince č. 2 jsou nasazovány legendární ex vídeňské vozy E1. Při mé první krátké návštěvě v roce 2008 jezdily některé i s vleky. V roce 2013 již vleky v Miskolci v provozu neuvidíme. Až v roce 2014 je jeden z vleků rekonstruován a bude zachován jako historický.
Na páteřní lince č. 1 jezdí vozy KT8D5, které byly v devadesátých letech odkoupeny z Mostu a Košic. Mají jich 18 a většina je v zeleno žlutém nátěru. Jízdní doba linky č. 1 se pohybuje kolem 34 minut. Celá trať linky č. 1 byla mezi roky 2009 - 2011 postupně modernizována za přispění Evropské unie. Linka byla prodloužena o cca 1,5km a nyní je dlouhá 11 km. Kromě celkové rekonstrukce trati včetně podloží, vznikly také moderní nástupiště připravené na provoz nových nízkopodlažích tramvají. Na zastávkách nechybí pěkné přístřešky pro cestující a informační systém. Pro plzeňáky není bez zajímavosti, že do Miskolce jsou dodávány v Plzni vyráběné vozy Škoda 26T. Na jaře 2013 jsme se s prototypem mohli setkat při zkušebních jízdách v ulicích Plzně. V září 2013 již v Miskolci jsou první dva vozy (č. 600 a 601). V době naší návštěvy v září 2013 ještě probíhaly zkušební jízdy bez cestujícíh pro schválení vozů místními úřady, dnes již vozí cestující.
Při další návštěvě v červnu 2014 jsem zastihl z vozů 26T v provozu čísla 601, 602, 603 a 604. Všech 31 vozů má být dodáno do února 2015 a
tedy vozový park v Miskolci tak bude rychle obměněn.
Věnovali jsem se však zejména focení starých vozů, protože ty budou ubývat a brzy se již v Miskolci s nimi v pravidelném provozu nesetkáme. Již dnes se objevují KT8D5 i na lince č. 2, kde dříve jezdily jen "Vídně".
Níže ještě pohled do vozovny, na všechny typy vozů. Již jako historické vozy zde mají dva vozy FVV (Bengali) či "Bengály", dále v pravidelném provozu používané vozy E1, které po dodávkách nových vozů skončí v provozu patrně první. A následují české vozy KT8D5 a nové nízkopodlažní Škody 26T.
Zkušební jízdy tramvaje Škoda 26T v Plzni
Další navštívené maďarské tramvajové provozy
© Jan Šlehofer
|