.
Montpellier (2024)
Město Montpellier leží na jihu Francie a žije zde cca 300 tisíc obyvatel, v aglomeraci pak 680 tisíc obyvatel. Po uzavření původního tramvajového systému v roce 1949 se tramvaje ve městě Montpellier rozjely znovu na první lince v červenci 2000. Druhá linka přibyla v prosinci 2006 a linky č. 3 a 4 zahájily společně provoz v dubnu 2012 spolu s prodloužením linky č. 1. V provozu jsou tak čtyři linky a zajímavostí tohoto tramvajového provozu je, že každá linka má tramvaje v jiném barevném designu, tedy s jiným polepem. Na lince č. 1 jedna jezdí modré vozy s bílými vlaštovkami. Trasa linky č. 1 jezdí v trase Mosson a Odysseum měří 15,7 km. Na lince č. 2 jsou to pak oranžové tramvaje s mnoha červenými, žlutými a zelenými květinami. Působí velmi vesele a tento polep považuji za nejfotogeničtější. Linka č. 2 je nejdelší linkou a měří 17,5 km. Oba krajní úseky jsou jednokolejné. Část linky 2 mezi Sabines a Saint-Jean-le-Sec je vedena po tělese 2,5 km obývalé železniční trati. Na opačné straně linky mezi Notre-Dame-de-Sablassou a Jacou pak do jednokolejného úseku o délce 3,5 km nezajíždí všechny spoje. Na lince č. 3 se svezeme s vozy v tmavém provedení, zejména na čelech a při podrobnějším zkoumání jsou pak na bocích patrné různé vodní motivy. Linka tři se v jižní části v koncovém úseku dělí na dvě větve. Linka č. 4 má vozy v hnědé, respektive zlaté barvě se vzory starých rytin. Trasa linky je okružní kolem centra města. Tramvaje označené 4a jezdí po směru hodinových ručiček, zatímco ty označené 4b jedou proti směru hodinových ručiček. Barevné odlišení vozů na jednotlivých linkách může být sice šikovné pro cestující, že hned na první pohled poznají, jaká linka přijíždí, ale nepraktické to bude pro dopravce. Ten by tak měl mít pro každou linku zvlášť záložní vozy, aby je v případě nehod, či jiných problémů mohl nahradit. Tedy celkově je záloh potřeba více. V praxi jsme se v provozu setkali s několika čistě černými vozy, které patrně budou sloužit právě jako univerzální zálohy pro všechny linky. Vozový park je tvořen vozy několika typů od výrobce Alstom Citadis. Zajímavější jsou tramvaje z linky č. 1. Původně se jednalo o tříčlánkové vozy Citadis 301 o délce 29,8m, kdy pod krajními články jsou otočné podvozky a mezi nimi je kratší článek s pevným podvozkem. Protože linka č. 1 byla velmi vytížená, byly vozům přidány další dva články a tak se vozy nyní označují jako Citadis 401 a mají délku 40,9m. Na ostatních linkách jezdí Alstom Citadis 302 s pevnými podvozky (pětičlánkové o délce 32,5 metrů) a Alstom Citadis 402 (sedmičlánkové o délce 43 metrů).
Další navštívené francouzské tramvajové provozy
© Jan Šlehofer
|