.
V roce 2018 je provoz modernější a linkové vedení jednodušší. Městská mostecká linka č. 2 zůstává v trase Most, nádraží - Velebudická. Nasazovány jsou zde sólo vozy s téměř celodenním intervalem 15 minut v pracovní dny a 30 minut o víkendu. Meziměstskou dopravu do Litvínova pak zajišťuje zejména linka č. 4 s intervalem v pracovní dny rovněž 15 minut a o víkendech 30 minut. Její trase je Most, Dopravní podník - Litvínov Citadela. Ve špičkách pracovních dnů pak čtyřku posiluje ještě linka č. 1 jedoucí do Litvínova až z Velebudic. Brzy ráno je v pracovní dny ještě v provozu několik spojů linky č. 3 s trasou Most, nádraží - Litvínov Citadela. Noční dopravu pak zajišťují dva páry spojů tramvajové linky č. 40 projíždějící celou sítí, tedy z Velebudic k mosteckému nádraží a odtud do Litvínova.
Jak je z fotografií patrné, vozový park kromě Aster již také omladila tramvaj Evo (prototyp EVO1 dodaný v roce 2016) a tramvaje Vario (viz. info níže). Samozřejmě se modernizuje celý provoz a tak v Mostě nechybí nové tzv. inteligentní zastávky, tedy displeje ukazující odjezdy vozů, odbavovací systém za pomocí čipové karty, na tramvajích nová elektronická tabla nahrazující dříve atypická čísla linek umístěná ve střední části čela vozu, hlášení zastávek, nové ovládání výhybek a další.
Koncem roku 2019 jsou dodány do Mostu první dva vozy EVO2 (č. 320 a 321) a začátkem roku 2020 je následuje třetí (č. 322). S jejich financováním pomohly fondy EU. Další dva by měly ještě následovat jako součást jiné zakázky a dodány mají být během roku 2020. Jako nové vozy byly v letech 2012 a 2014 dodány tramvaje Vario LF plus č. 314 a 315. Byly částečně financovány opět z fondů EU (Integrovaný plán rozvoje města Mostu – Doprava) a jsou tak určeny výhradně pro linku č. 2 (jezdí pouze na území města Most). Oproti nim Vozy VARIO LFR.S jsou legislativně rekonstrukce původních vozů, zůstávají jim také původní čísla a mohou být nasazovány i na meziměstskou trať. V současné době (začátkem roku 2020) jsou v provozu dva vozy (252 a 266).
Dne 30. 4. 2001 jsme s Mírou Klasem poprvé navštívili města Most a Litvínov za účelem nafocení tramvají a zjištění jak na tom zdejší tramvaje vlastně jsou. Mezi fandy tramvají se o Mostu mluví spíše v horším slova smyslu a tak jsme byli docela mile překvapeni. Zdejší vozy na tom nejsou nijak zvlášť špatně, ba spíše naopak. Většina z nich už má v té době výzbroj TV14 a mnohé i modernizovaný interiér. Tramvaje, které nejsou určeny pro reklamu, dostávají postupně unifikovaný žlutočervený nátěr. Soupravy dvou vozů jsou v provozu jen ve špičkách pracovního dne a po zbytek dne zajišťují provoz sólo vozy. Velká část z nich jezdí s celovozovou reklamou, případně jsou natřeny podkladní vrstvou bývalé reklamy. Vlastní tratě se nacházejí celkem ve slušném technickém stavu. V městech převládá svršek v BKV panelech, případně je trať zapanelována. Na meziměstském úseku, na trati od DP Most do Velebudic a od zimního stadiónu na nádraží Most je použit "železniční" svršek. Výhybky se v roce 2001 ovládají po plzeňském způsobu, tj. pomocí ostruhy a kontaktního pásu v kolejišti. Tramvajové linky v roce 2001: V roce 2001 provozuje DP měst Mostu a Litvínova a. s. pět tramvajových linek čísel 1, 2, 3, 4 a 7, na které jsou tramvaje vypravovány z mostecké a litvínovské vozovny. Jedinou mosteckou městskou linkou je linka č. 2, která vede v trase Most nádraží - Velebudice. Je obsluhována sólo vozy T3. Ostatní linky projíždí meziměstskou tratí do Litvínova. Linka č. 1 je nejdelší páteřní tramvajovou linkou s trasou Most Velebudice - Litvínov Citadela, avšak v provozu je pouze ve špičkách pracovních dnů. Tou dobou jsou na ní nasazovány soupravy vozů 2xT3. Na fotografii, pocházející z Litvínova, je jedna z místních povedenějších celovozových reklam. V době mimo špičku je místo linky č. 1 provozována linka č. 4, která je vedena ve zkrácené trase Most DP - Litvínov Citadela a jsou na ní nasazovány sólo vozy T3. Pouze před začátkem dopravní špičky se objevují na lince soupravy, které se tímto způsobem dostávají na místa kurzů linky 1. Na linku č. 3 s trasou Most nádraží - Litvínov Citadela, která je v provozu pouze ve špičce pracovních dnů, jsou nasazovány sólo vozy T3. Jak je patrné z fotografií, jsou to vozy, které mimo špičku obsluhovaly linku č. 4. Poslední linkou je č. 7, která je opět v provozu pouze ve špičce pracovních dnů a to v trase DP Most - Litvínov Poliklinika. Na této lince jsme viděli sólo vozy i soupravy.
Další zajímavé starší fotografie z tratí Z Velebudic pocházejí fotografie pracovního vozu č. 263, který jsme během dne potkali několikrát. Slouží zejména jako kolejový brus. Vznikl přestavbou vozu T2, který v dřívějších letech provozu s cestujícími obdržel karosérii z typu T3. Smyčku v sídlišti Velebudice postavili budovatelé vskutku velkoryse. Ve srovnání s plzeňskými smyčkami byly zdejší vůbec všechny obrovské. Naopak provoz na nich byl podstatně menší, než v našem rodném městě. Zvláštní smyčka se nalézá u DP Most. Protíná ji trať do Velebudic, ze které těsně za smyčkou odbočují koleje do areálu DP. Obdobné odbočení je také o 50 metrů dál a tak je zde atraktivní prostředí pro fotografy. Pro všechny tzv. siderodromofily je jistě zajímavý tento úsek trati na okraji Mostu, kde tramvaje jezdí v těsné blízkosti tříkolejné železniční tratí. Vyfotit společně vlak i tramvaj se nám ale bohužel nepodařilo. Svým způsobem je zajímavý i úsek trati v Záluží v okolí Chemopetrolu tedy v tzv. průmyslovém pásmu. Kromě nevzhledného okolí to tam však i docela zapáchá. Pokud si tedy nelibujete v chemických továrnách či panelákových sídlištích (město Most), bude se Vám patrně nejvíce líbit v Litvínově. Místní řidiči tramvají pravděpodobně nejsou příliš zvyklí na fotografování, protože se na nás tvářili dost divně. Perličkou ale byla přátelská reakce jednoho z nich s otázkou: "Budeme v Dikobrazu?"
100 let MHD na Mostecku - vůz č. 18 z roku 1899 z Plzně - vůz T1 č. 528 z Ostravy - vůz T2 č. 21 z Liberce - vůz T3 č. 246 z Mostu (s reklamou na 100 let MHD) - vůz T5 č. 273 z Mostu Již v pátek dopoledne vyjely některé historické tramvaje, avšak jen pro zvláštní hosty a zaměstnance DP. Jednalo se o vůz T1 a Křižíkovu osmnáctku. Odpoledne pak již začalo vození pro veřejnost všemi historickými tramvajemi. Křižíkova osmnáctka jezdila od Dopravního podniku k nádraží a ostatní vozy až do Litvínova k Citadele. Zajímavé bylo i svezení T5B6. Jedná se o jeden ze dvou vozů vyrobených pro Rusko, které tam také asi dva roky jezdily. Po té však byly vráceny výrobci a DP Most je odkoupil a provozoval. Dnes je jeden z těchto dvou vozů T5 a to č. 273 nejmladším historickým vozem v ČR. V sobotu v devět hodin ráno vyjel průvod historických vozidel z DP Most. Jednalo se o tramvaje i několik autobusů. První vyjížděla branou - hvězda oslav - plzeňská Křižíkova osmnáctka, tedy vůz z roku 1899. Průvod vyjel až na smyčku Most DP, kde se na chvilku zastavil. Po té se vydal třídou Budovatelů, kde se tramvaje mezi stanicemi Rozkvět a Prior zastavily asi na dvacet minut a bylo možné si je prohlédnout. Okamžitě byly obklíčené davem lidí. Zájem byl docela velký, ale není se čemu divit, když se v Mostu objeví vozy, které už zde pravděpodobně nebude možné spatřit. Kolem půl desáté vyrazila kolona tramvají k mosteckému nádraží, odkud pak jezdily v taktu deseti minut do DP Most. Zde se totiž konal den otevřených dveří, stejně jako i v litvínovské vozovně. Po dvanácté hodině vyjela pak kolona historických tramvají od mosteckého nádraží po meziměstské trati do Litvínova. Pořadí vozů bylo stejné jako ráno, tedy osmnáctka, T1, T2, T3 a T5. Dopoledne probíhaly v Litvínově jízdy historických autobusů, které se naopak oproti tramvajím teď přesouvaly do Mostu. Tyto stránky jsou však o tramvajích a tak následují opět fotografie tramvají, tedy v Litvínově. Kolona tramvají projela Litvínovem až na konečnou u Citadely. Zde se opět na chvíli zastavila a odtud pak opět vozy vyjížděly v desetiminutém taktu do litvínovské vozovny, kde se konal den otevřených dveří. Jen Křižíkova osmnáctka se již nevracela z vozovny až nahoru na Citadelu, ale otáčela se již na smyčce u polikliniky. V litvínovské vozovně byly k vidění kromě tramvají také zajímavé pracovní vagóny za tramvaje např. na přepravu štěrku, cisterna i zajímavý dlouhý vlek na přepravu kolejnic.
Celkově se akce myslím vydařila, i když chvilkama nebylo počasí právě ideální. O tramvaje, zvláště pak o Křižíkovu osmnáctku byl zájem. Mnoho lidí se do ní bohužel nevešlo a tak bylo i dost zklamaných. Myslím že je potřeba poděkovat všem organizátorům za pěknou akci. Škoda jen, že nedošlo k posílení běžných linek, protože zvláště odpoledne, kdy se hodně lidí vracelo tramvají do Mostu, sólo vůz v intervalu 20 minut prostě nestačil. Tak plnou tramvají už jsem se dlouho nesvezl. Druhou vadou akce bylo ještě to, že se nedalo vše stihnot. Pokud jsem dal přednost tramvajím, musel jsem oželet autobusové akce, které se vždy konaly ve stejnou dobu ve druhém městě. I tak ale oslavy 100. let MHD na Mostecku předčily naše očekávání a tak ještě jednou dík za ně. Fotografie plzeňské Křižíkovy osmnáctky při jízdách v Plzni najdete na stránce Plzeňské tramvaje - ZDE.
Dne 29. 11. 2001 dorazila do Mostu tramvaj LTM 10.08 Astra, tedy první nízkopodlažní tramvaj, kterou zakoupil zdejší dopravní podnik od Škody DT. Zde je aktuální fotografie od J. Raka pořízená v den převozu. Vůz je v bílém nátěru, připraven pro celovozovou reklamu. 18. 12. 2001 proběhlo první oficiální představení Astry pro zvané hosty např. představitele města, novináře atd. Tramvaj odjela na kolečko po Mostě - od DP na nádraží a po malé přestávce zpět do areálu dopravního podniku. Jak je vidět na fotografiích, je již opatřena celovozovou reklamou a ne jednou, ale hned třemi. Levá strana na Autodrom Most (já osobně nerad vidím na tramvajích reklamy na auta), střední článek pravé strany patří reklamní agentuře Ring Agency a krajní články hotelu Grandchant. Za povšimnutí stojí hlavně nápaditě ztvárněné první a poslední dveře. Celkově však vůz, dle mého názoru, může hlavně při prvním setkání, působit přeplácaným dojmem. Přesto, že se jedná o tři reklamy na jednom voze, dle agentury JPP (jedna paní povídala) patří všechny tyto tři aktivity jednomu místnímu podnikateli. Tramvaj Astra ev. č. 201 je v té době vypravována celotýdenně (i o víkendu) na linku č. 4 (v době špičky na linku č.1). Spoje, na kterých jezdí, jsou označeny v jízdních řádech symbolem invalidního vozíku. Je zde, ale uvedeno i telefonní číslo na DP, kde je možno si v případě nutnosti ověřit, zda je nízkopodlažní tramvaj skutečně v provozu.
V listopadu roku 2002 zakoupil Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova a. s. druhou nízkopodlažní tramvaj LTM 10.08. Ta dostala slušivý žlutočervený městský nátěr. Nyní jsou oba vozy Astra nasazovány na meziměstskou linku č. 4 (ve špičce č. 1) a nízkopodlažní spoje jsou vyznačny v jízdních řádech.
Na jaře 2003 byla v Mostě zprovozněna nová tramvajová zastávka na tramvajové trati mezi zimním stadiónem a nádražím. Nedaleko bylo otevřeno nové Tesco, které na novou zastávku finančně přispělo.
V sobotu 15. 4. 2006 proběhla u příležitosti třicátých narozenin historického vozu T5B6 objednaná fotojízda po celé síti DP Mostu a Litvínova. Protože se tento vůz v ulicích prakticky vůbec neobjevuje, považovali jej dokonce někteří místní obyvatelé za novou tramvaj.
Odkazy: Most a Litvínov - na stránkách Společnosti pro veřejnou dopravu
© Jan Šlehofer 7. 5. 2001, aktualizováno: 2018 |