.
Napoli (Neapol) V Itálii je obrovský rozdíl mezi severem a jihem země. Zatím, co na severu působí města kulturně, moderně či západně, tak po návštěvě Neapole si kladu otázku, jak může být taková země součástí EU (zlatá Ukrajina). Hromady odpadků, neudržované domy a dopravní chaos na ulicích je těžko představitelný a musí se zažít. Neapol je sice třetí největší město Itálie, ale najdeme zde jen malou tramvajovou síť. V době naší návštěvy na jaře 2011 jsou v provozu na malé síti ve tvaru písemen T tři linky 1, 2 a 4. Vozový park je složen ze dvou typů tramvají. Staré vozy Peter Witt jsou řízené kontrolérem a vzduchovými brzdami. Mělo by jít o vozy ze třicátých let, které prošly několika různými přestavbami a modernizacemi.
Na lince č. 1, 4, ale právě také už i na dvojce, jsou nasazovány nízkopodlažní tramvaje Sírio. Mezi lety 2004 - 2007 bylo dodáno 22 vozů. Trochu připomínají naše Astry, ale jsou menší, obousměrné a celé nízkopodlažní.
V době naší návštěvy v květnu 2011 je linka č 1 zkrácena na svých obou koncích. Na jedné straně je ukončena spolu s dvojkou u hřbitova ve smyčce Poggiorele. Druhá konečná linky č. 1 je pak tvořena na pobřeží jen uvraťovým kolejovým přejezdem, takže sem mohou jen nové obousměrné tramvaje. Tramvajová trať jde zde dlouhodobě zkrácena z důvodu stavebních prací zřejmě souvisejících s metrem. Linka č. 2 jezdí ze smyčky od hřbitova Poggiorele stejnou trasou jako jednička až k pobřeží, kde se však oproti jedničce vydá opačným směrem až ke konečné San Giovanni a Teducio. Tramvaje se zde otáčí průjezdem přes vozovnu. Na dvojce tedy mohou být nasazovány i jednosměrné tramvaje. Linka č. 4 pak jezdí od vozovny podél pobřeží až na úvraťovou konečnou společně s jedničkou, takže zde jsou provozovány opět jen obousměrné vozy Sirio. Schéma sítě např. ZDE. Kromě tramvají zajišťují městskou dopravu v Neapoli také trolejbusy, autobusy, metro, příměstská železnice a také zajímavé podzemní lanovky.
Další navštívené italské tramvajové provozy
© Jan Šlehofer
|