Norimberk - Nürnberg

(2002 - 2010)

Historická souprava u zastávky Wöhrder Wiese 3. 4. 2010 V Norimberku je jeden z tramvajových provozů na území bývalého "Západního Německa". Po dostavbě metra asi v osmdesátých letech byla původní rozsáhlá tramvajová síť zredukována. V současné době je provozováno 6 linek (č. 4 - 9) v desetiminutovém intervalu.

Zrušené tramvajové dílny 28. 7. 2007 Bývalá trať do tramvajových dílen 28. 7. 2007 I dnes ve městě najdeme několik neprovozovaných tratí, či jejich zbytky. Poblíž povrchového úseku metra U1 se pak ještě nachází opuštěné tramvajové dílny.

 

Nízkopodlažní Variobahn 3. 4. 2010 Zpět ale k provozovaným tramvajím. Dnes jsou provozu převážně již moderní nízkopodlažní vozy. Nejnovějším typem jsou tramvaje Variobahn GTV 6, s jejichž zprovozněním byly dle místních zpočátku problémy. Mezi lety 2007-2009 jich bylo dodáno osm (č. 1201-1208) a nyní snad již spolehlivě slouží.

Dalším typem jsou čtyřčlánkové vozy GT8N. Ty byly dodané byly v letech 1999 - 2000 v počtu 26 kusů (č. 1101-1126).

GT8N projíždí kolem Peterskirche 3. 4. 2010 GT8N na konečné u ZOO 28. 7. 2007 Nízkopodlažní čtyřčlánkový vůz GT8N - 2. 11. 2002 Nízkopodlažní čtyřčlánkový vůz GT8N - 2. 11. 2002

Tříčlánkové GT6N pochází z let 1995 - 1996 a v provozu je čtrnáct vozů (č. 1001-1014).

GT6N u nádraží 3. 4. 2010 GT6N v zastávce Schweiggerstrasse 28. 7. 2007 Tříčlánkový vůz GT6N č. 1012 - 2. 11. 2002 Tříčlánkový vůz GT6N č. 1002 - 2. 11. 2002

Tříčlánková tramvaj N8S č. 363 u hlavního nádraží 28. 7. 2007 V době naší návštěvy v roce 2007 bylo ještě možné se zde setkat s tříčlánkovými vozy N8S. Původně z výroby ze sedmdesátých let se jednalo o dvoučlánkové vozy, do kterých byly v devadesátých letech vloženy nové střední nízkopodlažní články. Tedy podobně, jako se nyní dávají do našich vozů KT8D5. Těchto tramvají však již zbývalo v norimberském provozu jen pár (asi 4) a postupně byly odprodávány do polského Krakova. Dnes je už v Norimeberku neuvidíme.

Tříčlánková tramvaj N8S č. 369 se středním nízkopodlažním článkem u hlavního nádraží, jehož rekonstrukce probíhá v pozadí - 2. 12. 2000 Tříčlánková tramvaj N8S se středním nízkopodlažním článkem při nehodě 2. 11. 2002 Tříčlánková tramvaj N8S se středním nízkopodlažním článkem v zastávce Frankenstraße 28. 7. 2007 Tříčlánková tramvaj N8S se středním nízkopodlažním článkem v zastávce Schweiggerstr. 28. 7. 2007

2. 12. 2000 2. 12. 2002 S tímto druhem vozů, přezdívaným "třístováky" se zde v pravidelném provozu již nesetkáme. Většina jich byla odprodána do Polska, ale samozřejmě nějaké byly zachovány pro muzejní účely. V pravidelném provozu dojezdily v roce 2003.


Kromě známého železničního muzea je v Norimberku v jedné starší vozovně i muzeum tramvajové, takže je možné občas vidět v ulicích města i historické vozy. Pokud je muzem otevřené (od jara do podzimu obvykle první víkend v měsíci) jezdí na okruhu kolem města některá z historickcýh souprav. V muzeu je i nádherné funkční tramvajové modelové kolejiště.

Tramvajové muzeum v Norimberku 2. 11. 2002 Tramvajové muzeum v Norimberku 3. 4. 2010 Historická souprava u zastávky Plärer 3. 4. 2010 Historický vůz při zvláštní jízdě u nádraží v prosinci 2000

Nadzemní úsek linky U1 - 28. 7. 2007 Mnichovská souprava metra v Norimberku ve stanici Stadtgrenze 28. 7. 2007 Povrchová stanice linky U1 Eberhardshof 28. 7. 2007 Nosným systémem norimberské městské hromadné dopravy je U-bahn, nebo-li metro. Provozovány jsou zde tři linky (U1, U2, U3), při čemž U2 a U3 mají kromě krátkých koncových úseků shodnou trasu. Na trati se také objevují spoje U11 a U22, které nejezdí v celé trase, ale jen v nejvytíženějším úsecích linek U1 a U2. Zdejší metro nejezdi jen v podzemí, ale jsou zde i povrchové úseky a na lince U1 dokonce i jeden nadzemní. Mimo místních červených souprav zde vypomáhaly ještě v roce 2007 i modré mnichovské vozy.

Souprava DT3 bez řidiče přijíždí do zastávky Ziegelstein 3. 4. 2010 V současné době se na linkách U2 a U3 můžeme svést s automatickými soupravami DT3 bez řidiče. Pohled čelem vozu do tunelu je pro mnohé cestující zajímavým zážitkem.

Odkazy:
www.nahverkehr-franken.de

GT8N - 2. 12. 2002 GT6N - u nádraží 2. 12. 2000 GT8N u nádraží - 2. 12. 2000 GT8N u nádraží - 2. 12. 2000

 

Další navštívené německé tramvajové provozy

 

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz