Norimberk - Nürnberg V Norimberku je jeden z tramvajových provozů na území bývalého "Západního Německa". Po dostavbě metra asi v osmdesátých letech byla původní rozsáhlá tramvajová síť zredukována. V současné době je provozováno 6 linek (č. 4 - 9) v desetiminutovém intervalu.
I dnes ve městě najdeme několik neprovozovaných tratí, či jejich zbytky. Poblíž povrchového úseku metra U1 se pak ještě
nachází opuštěné tramvajové dílny.
Zpět ale k provozovaným tramvajím. Dnes jsou provozu převážně již moderní nízkopodlažní vozy. Nejnovějším typem jsou tramvaje Variobahn GTV 6, s jejichž zprovozněním byly dle místních zpočátku problémy. Mezi lety 2007-2009 jich bylo dodáno osm (č. 1201-1208) a nyní snad již spolehlivě slouží. Dalším typem jsou čtyřčlánkové vozy GT8N. Ty byly dodané byly v letech 1999 - 2000 v počtu 26 kusů (č. 1101-1126). Tříčlánkové GT6N pochází z let 1995 - 1996 a v provozu je čtrnáct vozů (č. 1001-1014). V době naší návštěvy v roce 2007 bylo ještě možné se zde setkat s tříčlánkovými vozy N8S. Původně z výroby ze sedmdesátých let se jednalo o dvoučlánkové vozy, do kterých byly v devadesátých letech vloženy nové střední nízkopodlažní články. Tedy podobně, jako se nyní dávají do našich vozů KT8D5. Těchto tramvají však již zbývalo v norimberském provozu jen pár (asi 4) a postupně byly odprodávány do polského Krakova. Dnes je už v Norimeberku neuvidíme. S tímto druhem vozů, přezdívaným "třístováky" se zde v pravidelném provozu již nesetkáme. Většina jich byla odprodána do Polska, ale samozřejmě nějaké byly zachovány pro muzejní účely. V pravidelném provozu dojezdily v roce 2003. Kromě známého železničního muzea je v Norimberku v jedné starší vozovně i muzeum tramvajové, takže je možné občas vidět v ulicích města i historické vozy. Pokud je muzem otevřené (od jara do podzimu obvykle první víkend v měsíci) jezdí na okruhu kolem města některá z historickcýh souprav. V muzeu je i nádherné funkční tramvajové modelové kolejiště.
Nosným systémem norimberské městské hromadné dopravy je U-bahn, nebo-li metro. Provozovány jsou zde tři linky (U1, U2, U3), při čemž U2 a U3 mají kromě krátkých koncových úseků shodnou trasu. Na trati se také objevují spoje U11 a U22, které nejezdí v celé trase, ale jen v nejvytíženějším úsecích linek U1 a U2. Zdejší metro nejezdi jen v podzemí, ale jsou zde i povrchové úseky a na lince U1 dokonce i jeden nadzemní. Mimo místních červených souprav zde vypomáhaly ještě v roce 2007 i modré mnichovské vozy. V současné době se na linkách U2 a U3 můžeme svést s automatickými soupravami DT3 bez řidiče. Pohled čelem vozu do tunelu je pro mnohé cestující zajímavým zážitkem. Odkazy:
Další navštívené německé tramvajové provozy
© Jan Šlehofer
|