Philadelphia (2024)
Filadelfie (anglicky Philadelphia) je největší město státu Pensylvánie. Žije zde cca 1,5 milionů obyvatel, v aglomeraci pak přes 6 miliónů obyvatel. Městskou hromadnou dopravu zajišťuje zdejší dopravce SEPTA a kromě autobusů provozuje také tramvaje, trolejbusy a metro.
Dnešní tramvajový provoz je jen torzem dřívějšího obrovského systému. Koncem devatenáctého století fungovaly ve městě koňské i parní tramvaje. V roce 1892 se pak objevují první elektrické tramvaje. Bohužel v padesátých letech i zde spolu s aktivitami firmy General Motors dochází k velkému rušení tramvají a nahrazování autobusy. Zrušeno je cca 35 tramvajových linek a vyřazeno cca 1000 tramvají. Do osmdesátých let však funguje kromě současných tras, ještě několik tramvajových linek s vozy PCC v severní části města. Provoz posledních byl ukončen v roce 1992. V letech 1995 a 1996 se na torzech tratí v centru města objevují turistické tramvaje na lince mířící z centra do ZOO a v provozu jsou zde tři renovované vozy PCC.
V době naší návštěvy na jaře 2024 je městě v provozu pět městských tramvajových linek (10, 11, 13, 34 a 36). Linky začínají v podzemní smyčce pod městskou radnicí a tunelem jsou vedeny souběžně s metrem. Tramvaje však oproti metru zastavují častěji. Po několika zastávkách pak tramvaje vyjíždějí na povrch a rozvětví se na jednotlivé linky.
Vozový park tvoří tramvaje Kawasaki City LRV či také K-cars, dodané v letech 1981-1982. Tramvaje jsou vysokopodlažní a kolem roku 2000 prošly modernizací. Při ní dostaly např. celovozovou klimatizaci, hlásiče zastávek, či elektronické transparenty. K napájení vozy stále používají pro nás již netypické tyčové sběrače.
V roce 2023 byla podepsána mezi dopravcem SEPTA a výrobcem Alstom smlouva na dodávku nových nízkopodlažních tramvají Citadis v počtu 130 kusů s možností rozšíření o dalších 30 vozů. Dodávky jsou plánovány v letech 2027 - 2030. Dle vizualizací půjde o pětičlánkové tramvaje se třemi pevnými podvozky.
Raritní tramvajovou linkou je č. 15, s atypickým vozovým parkem. Provoz na ní byl znovu spuštěn s vozy PCC v roce 2005. Bohužel je linka od roku 2020 v dlouhodobé výluce. Opravovány byly jak tratě, tak probíhá modernizace tramvají. V době naší návštěvy jsme jeden z vozů PCC zastihli alespoň na zkušební jízdě.
Provoz tramvají PCC na lince 15 byl částečně obnoven údajně v červnu 2024, tedy krátce po naší návštěvě.
Kromě městských linek jsou zde provozovány ještě dvě příměstské tramvajové linky (č. 101 a 102). Krajní úseky tratí jsou jednokolejné. Nasazovány jsou zde podobné, avšak obousměrné vozy Kawasaki Suburban LRV. Na střeše nemají tyčové sběrače, ale pro nás obvyklejší polopantografy.
Další zvláštní linkou je tzv. Norristown High Speed Line, někde označovaná také číslem 100. Spíše než o tramvaj, jde o příměstskou železnici. Provozovaná vozidla pak připomínají vozy metra. V době naší návštěvy byly v provozu nasazeny dvouvozové soupravy, ale údajně občas jezdí i jen sólo vozy. K napájení je používána třetí boční kolejnice, tedy podobně jako u metra.
Dvě linky metra (modrou a oranžovou) provozuje také místní dopravní podnik SEPTA. Třetí linku pak provozuje dopravce PATCO. Míří přes řeku Delaware do sousedního státu New Jersey.
Další navštívené tramvajové provozy v USA
Úvodní stránka
© Jan Šlehofer
|