.
Plavno - Plauen Ve městě Plauen - česky Plavno, jsou provozovány rovněž jen české tramvaje KT4. Zajímavé na tomto městě je to, že zde do nedávna bylo celé město obsluhováno výhradně tramvajovou dopravou. Nyní je zde od listopadu 1995 kromě šesti tramvajových linek (č. 1 - 6) ještě jedna linka autobusová, označená písmenem A.
Z hlavního přestupního uzlu projíždí tramvaje centrem města pěší zónou. Několik pěkně upravených ulic je zde vyhrazeno pouze pro pěší, cyklisty a tramvaje. Zdánlivě může kombinace tramvají a chodců vypadat nebezpečně, ale tramvaje zde jezdí pomalu a i bez zvonění se s chodci bezproblémově míjí. Při naší druhé návštěvě probíhaly v dolní části pěší zóny nějaké slavnosti a tak zde stály stánky s občerstvením hned vedle kolejí. I přes nepřízeň počasí se zde sešlo dost lidí. Provoz tramvají to však neohrozilo. Na upravené ulice v centru města úplně bez aut je velmi pěkný pohled.
Oslavy samotné probíhaly pak v září 2004. Velice pěkná výstava o provozu tramvají byla umístěna (pro nás trochu netradičně) v několikapatrové pasáži místního obchodního domu. K vidění zde byly nejen jízdenky, fotografie a modely tramvají, ale i jejich skutečné součásti od kontrolerů, zrychlovače, pantografů, různých druhů sedaček s možností posezení, "filmy" z převíjecích transparentů (zde používaných místo terčíkových Buse panelů), různé typy zastávkových označníků a další. Vyvrcholením oslav proběhlo v sobotu 12. 9. 2004. V dopoledních hodinách jel průvod tramvají centrální pěší zónou do stanice Tunnel. V čele průvodu jel kočár s koňmi a pak již vozy včetně historických: Man č. 21 z roku 1905, MAN č. 51 z roku 1928, pivní tramvaj (Gotha č.78), souprava Gotha 79+28, KT4D, autobusy, Gotha č. 64 (pracovní) s přívěným vozíkem s kolejovou věžkou, KT4D č. 202 - kolejový brus, automobily údržby kolejí a trolejového vedení s kolejovými adaptéry a KT4D se reklamou 110. let tramvají v Plavně. Celá kolona se jen pozvolna pohybovala, neboť centrum města bylo doslova ucpané lidmi. V zastávce Tunel byla přehlídka komentována. Také zde stála po celý víkend tramvaj Leoliner z Lipska. Protože je zdejší rozchod 1000mm zatím co v Lipsku 1458, byla skutečně jen vystavena. Do budoucna se v Plavně o této levné částečně nízkopodlažní tramvaji, jejímž výrobcem jsou dílny DP v Lipsku, uvažuje jako o možném nástupci vozů KT4D. V odpoledních hodinách pak probíhaly zdarma jízdy všemi historickými vozidly v různých trasách. O jízdy zvláště těmi nejstaršími vozidly byl obrovský zájem, takže byly dost narvané. Bylo vidět jak mají lidé o podobné akce zájem.
Odkazy do Plavna:
Další navštívené německé tramvajové provozy
© Jan Šlehofer
|