.

 

Porto (2021)

Město Porto je druhé největší v Portugalsku a žije v něm cca 237 tisíc obyvatel, v celé metropolitní oblasti pak 2,4 milionů obyvatel. Porto se proslavilo portským vínem, které bylo původně vyváženo jen z tohoto města (odtud název).

Porto Porto Dominantou města je kovový dvoupatrový obloukový most Ludvíka I. (Ponte Dom Luís I) vystavěný v letech 1881—1886. Most je vysoký cca 60 metrů a horní část má délku 395 metrů. Horní patro dnes slouží pro linku D portského metra a pro pěší (na snímcích je málo lidí, neboť většina pochází ze sobotního rána, odpoledne se pak přes davy pěších metro špatně fotí).

Porto Porto Porto Porto

Porto Porto A tím se dostáváme k městské dopravě. V Portu je provozovaný systém lehkého metra s názvem Metro do Porto. Mnohé úseky jsou vedeny podzemím pod centrem města, ale některé jsou přestavěny z příměstských železnic. A najdeme zde také nové povrchové úseky, které bychom u nás považovali spíše za tramvaj. V provozu je šest linek, ale mnohé jdou v centru v souběhu.

Porto Porto Porto Porto

Porto Porto Vozový park tvoří převážně vozy Eurotram (Flexity Outlook) společnosti Bombardier. Stejné vozy jsou provozovány také v tramvajových provozech ve městech Miláno a Štrasburk. Vozy o délce 35 metrů jsou sedmičlánkové, plně nízkopodlažní. Pod krátkými články jsou pevné podvozky a mezi nimi jsou otočně zavěšené delší články. Porto Porto První vůz pro Porto byl vyroben v roce 2001 a celkem bylo mezi roky 2002 - 2004 dodáno 72 vozů. Maximální dosahovaná rychlost je 80 km/hod. Tyto tramvaje jsou ve zdejším provozu metra provozovány obvykle v soupravách dvou vozů, ale setkat se můžeme i jen s jedním nasazeným vozem.

Porto Porto V letech 2009 - 2010 bylo pořízeno 30 vozů Bombardier Flexity Swift. Jde o tříčlánkové nízkopodlažní vozy s délou 37 metrů a otočnými podvozky. Nasazovány jsou také v soupravách dvou vozů, tedy vlak má délku 74 metrů.

Porto Porto V Portu se však setkáme ještě se starým tramvajovýcm systémem, který dnes slouží zejména jako turistická atrakce. Dnes jsou v provozu tři linky s intervalem cca 30 minut. Jedná se o torza původní sítě, kdy v Portu bylo provozováno přes 20 linek. Velké rušení tramvají probíhalo všedeátých a sedmdesátých letech. Dnešní síť je tak kombinací původních linek a obnoveného provozu v roce 2000. V provozu jsou tři linky 1, 18 a 22. Tratě jsou zajímavé.

Porto Porto Linka 22 je vedena převážně jednosměrnými jednokolejnými úseky v centru města. Linka 18 klesá z centra města na nábřeží k tramvajové vozovně, kde je také tramvajové muzeum. A linka č. 1 vede po nábřeží po jednokolejné trati s výhybnami. Dvounápravové tramvaje nasazované na linkách pochází ze čtyřicátých let.

Porto Porto Porto Porto Porto Porto Porto Porto

Muzeum se nachází v budově původní elektrárny. Právě kromě mnoha historických tramvají jsou zde k vidění i různá technická zařízení. Muzeum je po nedávné rekonstrukci a jeho návštěvu určitě doporučuji. S celodenní tramvajovou jízdenkou platí do něj zlevněné vstupné.

Porto Porto Porto Porto

 

Další navštívené tramvajové provozy v Portugalsku

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz