.
Poznaň Poznaň je jedno z nejstarších polských měst, kde dnes žije více než půl miliónu obyvatel. Koňka zde vyjela roku 1880 a již v roce 1898 pak elektrická tramvaj. Dnes se jedná o velký moderní tramvajový provoz s necelou dvacítkou linek provozovaných na tratích s normálním rozchodem 1435 mm. V menší míře se v pravidelném provozu objevují ještě německé vozy Düewag GT8 pocházející z šedesátých let původně z Düsseldorfu. Některé jsou takto v původním nátěru, další pak mají již zelený poznaňský nátěr.
Stejně jako v ostatních polských provozech se i v Poznani setkáme ještě s tramvajemi Konstal 105Na. V provozu jich však již rychle ubývá.
V letech 2008 - 2010 bylo společností Modertrans (dceřiná firma dopravního podniku) modernizováno přes třicet vozů Konstal 105Na. Výsledkem jsou tramvaje označované jako Moderus Alfa. Čeští přátelé tramvají vyhledávají Poznaň zejména proto, že je jediným tramvajovým provozem, který provozuje také české tramvaje RT6 vyrobené v ČKD, tedy jediné nízkopodlažní tramvaje Tatra. Jedná se o tříčlánkové vozy z devadesátých let.
Pod krajními články jsou trakční otočné podvozky a uprostřed vozu je krátký nehnaný článek s pevným podvozkem. Ačkoliv po čtyřech vozech měla také města Praha a Brno, nikdy se je nepodařilo dlouhodobě provozovat a nakonec jich byla většina prodána právě do Polska. V Poznani v současné době po modernizaci ve firmě Modertrans jezdí v pravidelném provozu jak deset sem dodaných vozů, tak právě také původně 4 pražské vozy. Dnes mají všechny již asynchronní výzbroj a označení RT6-MF 06 AC.
Další nízkopodlažní vozy zde zastupují tramvaje Siemens Combino, kterých bylo v letech 2003-2004 dodáno 14. Jde o pětičlánkové plně nízkopodlažní vozy se třemi pevnými podvozky, z nichž dva krajní jsou hnané a střední je běžný. Novější vozy Solaris Tramino rovněž v pětičlánkovém provedení byly dodávány v letech 2011 - 2012 a dodáno jich bylo 46 kusů. Krajní podvozky jsou hnací, střední je běžný. Tyto vozy již mají klimatizaci i v salonu pro cestující.
Nejvíce zdejším rozšířeným typem tramvají jsou vozy Moderus Beta. Jedná se o tříčlánkové vozy se středním nízkopodlažním článkem, asynchroní výzbrojí a výklopnými dveřmi. Nejprve mělo jít o modernizace původních vozů 105Na, ale zřejmě bude z původních vozů použito jen minimum dílů, podobně jako u našich Varií a jde tak prakticky o nové vozy. Dodávány byly v letech 2011 - 2017 a to jak v jednosměrném, tak v obousměrném provedení.
V době naší návštěvy jsme měli také příležitost se svézt historickou linkou s dvounápravovým vozem Konstal N se dvěma vleky. Tramvajový provoz v Poznani se díky rekonstrukcím tratí stává moderním provozem. Místy je to až nepříjemné pro fotografy, neboť mnohé tratě jsou z bezpečnostních důvodů schované za různými ploty a za zábradlím a hůře se pak hledají místa pro fotografování. Každopádně tramvajový provoz v Poznani je velmi zajímavý a určitě se sem někdy rád opět podívám.
Další navštívené polské tramvajové provozy
© Jan Šlehofer
|