.

 

Poznaň (2018)

Poznaň 14. 7. 2018 Poznaň 14. 7. 2018 Poznaň je jedno z nejstarších polských měst, kde dnes žije více než půl miliónu obyvatel. Koňka zde vyjela roku 1880 a již v roce 1898 pak elektrická tramvaj. Dnes se jedná o velký moderní tramvajový provoz s necelou dvacítkou linek provozovaných na tratích s normálním rozchodem 1435 mm.

Poznaň 14. 7. 2018 V menší míře se v pravidelném provozu objevují ještě německé vozy Düewag GT8 pocházející z šedesátých let původně z Düsseldorfu. Některé jsou takto v původním nátěru, další pak mají již zelený poznaňský nátěr.

 

Poznaň 14. 7. 2018 Poznaň 15. 7. 2018 Stejně jako v ostatních polských provozech se i v Poznani setkáme ještě s tramvajemi Konstal 105Na. V provozu jich však již rychle ubývá.

 

Poznaň 14. 7. 2018 Poznaň 14. 7. 2018 V letech 2008 - 2010 bylo společností Modertrans (dceřiná firma dopravního podniku) modernizováno přes třicet vozů Konstal 105Na. Výsledkem jsou tramvaje označované jako Moderus Alfa.

Poznaň 14. 7. 2018 Poznaň 14. 7. 2018 Čeští přátelé tramvají vyhledávají Poznaň zejména proto, že je jediným tramvajovým provozem, který provozuje také české tramvaje RT6 vyrobené v ČKD, tedy jediné nízkopodlažní tramvaje Tatra. Jedná se o tříčlánkové vozy z devadesátých let.

Poznaň 14. 7. 2018 Poznaň 14. 7. 2018 Poznaň 15. 7. 2018 Poznaň 15. 7. 2018

Poznaň 14. 7. 2018 Poznaň 14. 7. 2018 Pod krajními články jsou trakční otočné podvozky a uprostřed vozu je krátký nehnaný článek s pevným podvozkem. Ačkoliv po čtyřech vozech měla také města Praha a Brno, nikdy se je nepodařilo dlouhodobě provozovat a nakonec jich byla většina prodána právě do Polska. V Poznani v současné době po modernizaci ve firmě Modertrans jezdí v pravidelném provozu jak deset sem dodaných vozů, tak právě také původně 4 pražské vozy. Dnes mají všechny již asynchronní výzbroj a označení RT6-MF 06 AC.

Poznaň 15. 7. 2018 Poznaň 14. 7. 2018 Další nízkopodlažní vozy zde zastupují tramvaje Siemens Combino, kterých bylo v letech 2003-2004 dodáno 14. Jde o pětičlánkové plně nízkopodlažní vozy se třemi pevnými podvozky, z nichž dva krajní jsou hnané a střední je běžný.

Poznaň 14. 7. 2018 Poznaň 14. 7. 2018 Novější vozy Solaris Tramino rovněž v pětičlánkovém provedení byly dodávány v letech 2011 - 2012 a dodáno jich bylo 46 kusů. Krajní podvozky jsou hnací, střední je běžný. Tyto vozy již mají klimatizaci i v salonu pro cestující.

Nejvíce zdejším rozšířeným typem tramvají jsou vozy Moderus Beta. Jedná se o tříčlánkové vozy se středním nízkopodlažním článkem, asynchroní výzbrojí a výklopnými dveřmi. Nejprve mělo jít o modernizace původních vozů 105Na, ale zřejmě bude z původních vozů použito jen minimum dílů, podobně jako u našich Varií a jde tak prakticky o nové vozy. Dodávány byly v letech 2011 - 2017 a to jak v jednosměrném, tak v obousměrném provedení.

Poznaň 14. 7. 2018 Poznaň 14. 7. 2018 Poznaň 14. 7. 2018 Poznaň 15. 7. 2018

V době naší návštěvy jsme měli také příležitost se svézt historickou linkou s dvounápravovým vozem Konstal N se dvěma vleky.

Poznaň 14. 7. 2018 Poznaň 14. 7. 2018 Poznaň 14. 7. 2018 Poznaň 14. 7. 2018

Tramvajový provoz v Poznani se díky rekonstrukcím tratí stává moderním provozem. Místy je to až nepříjemné pro fotografy, neboť mnohé tratě jsou z bezpečnostních důvodů schované za různými ploty a za zábradlím a hůře se pak hledají místa pro fotografování. Každopádně tramvajový provoz v Poznani je velmi zajímavý a určitě se sem někdy rád opět podívám.

 

 

Další navštívené polské tramvajové provozy

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz