.
Roma (Řím) Řím je hlavním městem Itálie a s více než 2,7 milóny obyvatel. Městskou dopravu zde zajišťují tramvaje, trolejbusy, autobusy, metro a také příměstské železnice. V Římě je celkem jen 6 linek tramvají, a to linky 2, 3, 5, 8, 14 a 19.
Bohužel na lince č. 3 je již několik let dlouhodobá výluka a tramvaje jsou zde nahrazeny autobusy. Při tom linka prochází turisticky atraktivními lokalitami (např. i kolem Kolosea) a autobusy na ní jsou přeplněné. Aktuální důvod výluky mi není znám, neboť tramvajová trať se zdá v celé délce sjízdná a manipulačně je využívána. Schéma tramvajových linek najdete zde. Vozový park tramvají se aktuálně skládá ze čtyř provozovaných typů vozů. Nejstarším jsou dvoučlánkové tramvaje Stanga dodávané od čtyřicátých let. Lze se setkat s vozy s různými modernizovanými prvky, včetně nového interiéru, ale i s pěknými již historicky vypadajícími vozy. V květnu 2011 obsluhovaly linky 5, 19, a 14. Při naší návštěvě Říma se nám stal zajímavý zážitek. Po té co jsme se první den pobytu v Říme věnovali spíše prohlídce památek a konečně odpoledne nastoupili do první tramvaje, tak tato s námi krátce na to vykolejila. Jednalo se o oblouk v křižovatce nedaleko před konečnou linky č. 19 u Vatikánu, kde tramvaj Stanga č. 7049 vykolejila středním podvozkem na špatném kolejovém styku.
Dalším typem jsou již částečně nízkopodlažní vozy Socimi, které byly dodány začátkem devadesátých let v počtu 32 kusů, plus 8 vozů později a které připomínají koncepcí české RT6. Nasazovány byly na linkách 14 a 19. Pětičlánkové částečně nízkopodlažní tramvaje Cityway Roma I z konce devadesátých let (28 ks) a novější sedmičlánkové 100% nízkopodlažní Cityway Roma II (52ks) , jsou nasazovány na linkách č. 2 a 8. Jedná se o moderní obousměrné klimatizované tramvaje. Vzhledem k počtu dodaných vozů jich patrně díky neprovozování linky č. 3 bude také dost stát ve vozovně.
U akvaduktů na Piazza di Porta Maggiore se s tramvajovými linkami kříží zajímavá úzkorozchodná elektrifikovaná příměstská železnice Řím - Pantano. Rozchod kolejí je zde 950mm a napětí v trolejích 1650V stejnosměrných. Její budoucnost je nejistá, neboť má být nahrazena novou linkou metra. V době naší návštěvy byly v provozu nasazovány tři typy souprav. Nejstarší třívozové jednotky STEFER, tříčlánkové jednotky Ansaldo a dvoučlánkové jednotky Firema.
Další navštívené italské tramvajové provozy
© Jan Šlehofer
|