.

 

Stuttgart

(2002)

Stadtbahn na rozchodu 1435mm a Strassenbahn na rozchodu 1000mmm na Berliner Platz Tramvaj se míjí se soupravou Stadtbahnu v zastávce Olgaeck V německém Stuttgartu jsou v provozu tři systémy městských elektrických drah. Již poslední dvě tramvajové linky č. 2 a 15 o rozchodu 1000mm (v době naší návštěvy, nyní již jen část linky č. 15), budou zřejmě také postupně nahrazeny Stadtbahnem - městskou dráhou o rozchodu 1435 mm. Na ní jsou provozovámy dvouvozové soupravy, které jezdí i spojené po dvou (tedy 4 vozy) a připomínají spíše vlaky či metro. V současné době je v centru mnoho tratí tříkolejnicových upravených pro provoz obou typů vozů a to včetně dvojích nástupišť za sebou. Tramvaje s rozchodem 1000mm mají totiž nástupiště normální nízké, zatímco co stadtbahn je má Jedna z podzemních stanic Stanice Pragsattel vyvýšené (stejně jako např. u pražského metra). Oba systémy projíždí v centru podzemím. Stanice se pak opravdu podobají stanicím metra. I zde jsou ale nutné dvojí nástupiště, tedy i nízké pro tramvaje. Tratě stadtbahnu vedou kromě podzemí mnohdy odděleně na samostatném tělese, mnohdy po zatravněném svršku, ale projíždí i normálně ulicemi města, stejně jako tramvaje. Samozřejmá je však preference před automobilovou dopravou pomocí světelné signalizace.

Stanice Ruhbank Fernsehturm Souprava vyjíždějící z podzemí u zastávky Stöckach Přestavba tramvajové trati 1000mm na Stadtbahn 1435mm. Posun před tramvajovým muzeem

Ozubnicová tramvaj s vozíkem pro cyklistická kola Vyhybna Wielandshöhe Třetím tramvajovým systémem je linka č. 10. Jedná se o elektrickou ozubnicovou tramvaj (Zahnaradbahn) o rozchodu 1000mm. Na lince jezdí dva vozy, které se míjí na výhybně uprostřed. Každý před sebou tlačí - či táhne (stále ke kopci) vozík pro jízdní kola.

Tramvajové muzeum Stuttgartu 20. 4. 2002 Tramvajové muzeum ve Stuttgartu 20. 4. 2002 Ve Stuttgartu také najdeme v jedné z původních tramvajových vozoven muzeum plné nádherných historických vozů.

 

Oficiální stránky dopravce: www.ssb-ag.de

 

Další navštívené německé tramvajové provozy

 

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz