.
Szeged (Segedín) (2008, 2014, 2016) Město Szeged leží cca 160 km jihovýchodně od Budapešti, nedaleko srbských a rumunských hranic. Jedná se o čtvrté největší město v Maďarsku a žije zde přibližně 161 tisíc obyvatel. Tramvaje zde vyjely již v roce 1908. V době mé první návštěvy v létě 2008 v Szegedu probíhala právě rekonstrukce kolejiště v centrální části města. Provoz tramvají byl tak nahrazen náhradními autobusovými linkami s vyjímkou dvou krajních úseků linek 3, 3F a 3-4. Na nich tehdy jezdily pro nás velmi zajímavé vozy typu FVV. Jedná se o staré tříčlánkové vozy. Zjednodušeně by se dalo říci, že jde o dva dvounápravové vozy spojené středním článkem. Zlé jazyky je přirovnávají k Astrám, bez nízkopodlažního článku :o). Ne neprávem se jim přezdívá Bengály. Do Szegedu byly dodány v několika verzích tří a pětidvéřové a jednosměrné či obousměrné. Nyní byly v provozu jen obousměrné vozy, neboť neměly možnost otáčení ve smyčkách.
Nejzajímavější je větev linky č. 3 směrem Vadaspark, respektive její prodloužená varianta označená 3F až do konečné Fonógyári út. Jedná se o jednokolejnou trať s výhybnami. Za zastávkou Vadaspark se tramvajová trať úrovňově kříží s železnicí. Zatím, co v ulicích bylo tedy možné svézt se téměř muzejními kousky, ve vozovně odpočívaly moderní vozy KT4 a T6, protože jsou jednosměrné. Tyto vozy jsou velmi pěkně modernizované s novým interiérem a mnohé s novou výzbrojí Progress. Ve zdejších dílnách se přestavují také další tzv. aktivní vleky z vlečných vozů B6 zakoupených z německého Roztoku. V areálu vozovny najdeme ještě několik zakoupených vozů KT4 a B6 v původním stavu ze SRN, které na úpravy a zprovoznění teprve čekají. Existují i další smělé plány, jejichž naplnění nebude vzhledem k vysoké úrovni zdejších soběstačných dílen žádným problémem. Kromě moderního úsilí má szegedský dopravní podnik velmi kladný vztah i k historii, o čemž svědčí i stavba nádherné repliky historického vozu.
Neméně zajímavé jsou v Szegedu také trolejbusy. Dopravní podnik si ve svých dílnách totiž přestavuje z autobusů vlastní trolejbusy. Již se zde po městě můžeme setkat s nízkopodlažními trolejbusy Volvo, Mercedes Citaro a v této době se přestavují autobusy Škoda 21Ab zakoupené po vyřazení z Plzně. Vozy prochází celkovou generálkou skříně, takže po výjezdu z dílen se jedná o téměř nová vozidla. Celkově na mne tedy udělal Szeged velmi dobrý dojem. Ten se potvrdil i při mé druhé návštěvě v létě 2014. Do Szegedu byly nakoupeny nové nízkopodlažní vozy Pesa Twist, které byly nasazeny na lince č. 2. Ta byla také v roce 2012 prodloužena za přispění Evropské unie o dva kilometry. Vozy Pesa Twist mají sice pevné podvozky, ale svezení s nimi je v celku pohodlné. Bohužel však trochu duní.
Na zbývajících linkách jsou nasazeny modernizované KT4 a T6. Na těchto snímích jsou patrné také mohutné stromy, které zastřešují mnohé ulice v centru města a to je tak příjemně zelené.
Na tratích kde dříve chyběly obratiště jsou dostavěné trojúhelníky pro otáčení jednosměrných tramvají a tak se v provozu již se starými obousměrnými "Bengály" nesetkáme. Naopak jsem se setkali s výše zmiňovanou replikou historického vozu, který byl nasazen na pravidelné lince č. 1. Jedná se o nádherný vůz propracovaný do všech detailů.
S legendárními "Bengály" se sice v pravidelném provozu nesetkáme, ale jak jsme se přesvědčili při další návštěvě v roce 2016, ve vozovně jich je dosud několik odstaveno. Jeden z nich je pak již opraven a jako historický vyjíždí při zvláštních příležitostech.
V centru města pak stojí historický vůz BKVT V (Ganz). Mělo by jít o vůz původně z Budapešti z roku 1911 a dnes je zde jako součást stylové kavárny. Ideální pro večerní posezení pro dopravní přátele :)
Vlakotramvaj (2022) V listopadu 2021 byl otevřen vlakotramvajový provoz ze Szegedu do Hódmezővásárhely. Já jsem Szeged navštívil po roce od zahájení provozu vlakotramvaje, tedy v listopadu 2022. V Szegedu vlakotramvaje jedou po tramvajové trati v původní trase linky č. 1. Ta vede tedy spolu s dvojkou od nádraží, následně centrem města a pak kolem vozovny k nádraží Rokus.
Zde vlakotramvaj přejede na železnici a po neelektrifikované trati míří do cca 30 km vzdáleného města Hódmezővásárhely. Zde v nádraží Hódmezővásárhelyi Népkert opustí železnici a vydá se po nové jednokolejné tramvajové trati do centra města. V centru Hódmezővásárhely je výhybna, kde se míjí protijedoucí spoje. Následně trať pokračuje opět jednokolejně k hlavnímu železničnímu nádraží Hódmezővásárhely. Zde je linka ukončena z druhé strany nádražní budovy, než je železnice. Městský tramvajový úsek v Hódmezővásárhelyi je dlouhý asi 4km.
Na linku č. 1 jsou nasazovány vlakotramvaje Stadler Citylink. Provozovatelem vlakotramvají je MÁV-START Zrt, tedy státní provozovatel železnice. Ve městě Szeged zde platí běžné tramvajové jízdenky, ale při jízdě do Hódmezővásárhely je potřeba dokoupit jízdenku pro vnější zónu. Tu lze zakoupit také v automatu přímo ve voze. V příměstském úseku vozem obvykle prochází průvodčí MAV a kontrolují jízdenky. Úsek železnice, po kterém tramvaje jezdí, prošel rekonstrukcí a vlakotramvaje zde dosahují rychlosti až 100 km/hod. Na stejné trati se vlakotramvaje mohou potkat s běžnými osobními vlaky taženými lokomotivou, ale také se zajímavýmu ruskými jednotkami 731.35 Metrovagonmaš přezdívanými Marfuša.
Další novinkou oproti předchozím návštěvám Szegedu je nasazováním nízkopodlažní tramvaje Pesa také na linku č. 3. Ačkoliv jich většina jezdí i nadále na dvojce, minimálně jeden vůz se objevuje také na trojce na v jízdním řádu garantovaných nízkopodlažních spojích.
Další navštívené maďarské tramvajové provozy
© Jan Šlehofer
|