| 
Tallinn 
 (2023)    Tallinn je hlavní město Estonska, kde žije cca 450 tisíc obyvatel a je tu jediný tramvajový provoz v této pobaltské zemi. 
V provozu jsou zde z centra čtyři základní větve tramvajových tratí, plus jedna krátká odbočka k letišti. V pravidelném provozu je zde 
pět tramvajových linek. V době naší návštěvy probíhala výluka na jedné z tratí a v centru města také probíhá stavba nové trati, která povede blízko přístavu. 
         
 V provozu je nasazováno stále mnoho tramvají české výroby Tatra KT4D, původně provozovaných v německém Erfurtu. Většina jich jezdí v novém nátěru v kombinaci barev bílá a oranžová.   
         
Vyjímkou je vůz č. 104, který jsme zastihli ještě ve starším modrém nátěru a má také interiér v původním provedení. 
Další netypickým vozem v době naší návštěvy je č. 166, který je v provozu v nátěru ze svého původního působiště, tedy z Erfurtu.
 
         
   Prodloužené modernizované tramvaje KT6TM vznikly kolem roku 2004 přidáním středního nízkopodlažního článku do tramvají KT4SU či KT4D. Některé tramvaje byly před 
prodloužením provozovány v německých městech Gera, či Cottbus. 
         
   Zajímavostí je pak šest retro modernizovaných vozů KT4TMR. Mají nejen retro nátěr, ale upraven byl i interiér, včetně dřevěných lavic. Bývají 
nasazovány i na pravidelných linkách, ale v době naší návštěvy jsme jen jeden z těchto vozů zastihli během zkušební jízdy na právě dokončené 
rekonstruované trati. 
   Mezi lety 2014 a 2016 bylo nakoupeno 20 nových nízkopodlažních tramvají CAF Urbos AXL. Tyto tramvaje jsou jednosměrné a mají otočné podvozky jejichž 
rozložení je podobné, jako u později vyrobených plzeňských 40T. 
         
 
 Tramvajové tratě v Tallinu jsou v poměrně dobrém stavu. Většina jich byla v nedávné době rekonstruována a často za podpory fondů EU. Snímek vpravo ukazuje, 
že se zde např. dotace na rekonstrukci tramvajové trati použila již v letech 2013-2015.
Tedy podobně, jako se dotace EU používají na rekonstrukce také v Maďarsku, Rumunsku, či Polsku. Bohužel v ČR nikoliv. Zde se až v posledních letech dotace EU využívají 
alespoň na stavbu nových tramvajových tratí, ale bohužel ne na jejich rekonstrukce. 
 
   
   
 
Úvodní stránka © Jan Šlehofer 
 |