Tallinn
(2023)
Tallinn je hlavní město Estonska, kde žije cca 450 tisíc obyvatel a je tu jediný tramvajový provoz v této pobaltské zemi.
V provozu jsou zde z centra čtyři základní větve tramvajových tratí, plus jedna krátká odbočka k letišti. V pravidelném provozu je zde
pět tramvajových linek. V době naší návštěvy probíhala výluka na jedné z tratí a v centru města také probíhá stavba nové trati, která povede blízko přístavu.
V provozu je nasazováno stále mnoho tramvají české výroby Tatra KT4D, původně provozovaných v německém Erfurtu. Většina jich jezdí v novém nátěru v kombinaci barev bílá a oranžová.
Vyjímkou je vůz č. 104, který jsme zastihli ještě ve starším modrém nátěru a má také interiér v původním provedení.
Další netypickým vozem v době naší návštěvy je č. 166, který je v provozu v nátěru ze svého původního působiště, tedy z Erfurtu.
Prodloužené modernizované tramvaje KT6TM vznikly kolem roku 2004 přidáním středního nízkopodlažního článku do tramvají KT4SU či KT4D. Některé tramvaje byly před
prodloužením provozovány v německých městech Gera, či Cottbus.
Zajímavostí je pak šest retro modernizovaných vozů KT4TMR. Mají nejen retro nátěr, ale upraven byl i interiér, včetně dřevěných lavic. Bývají
nasazovány i na pravidelných linkách, ale v době naší návštěvy jsme jen jeden z těchto vozů zastihli během zkušební jízdy na právě dokončené
rekonstruované trati.
Mezi lety 2014 a 2016 bylo nakoupeno 20 nových nízkopodlažních tramvají CAF Urbos AXL. Tyto tramvaje jsou jednosměrné a mají otočné podvozky jejichž
rozložení je podobné, jako u později vyrobených plzeňských 40T.
Tramvajové tratě v Tallinu jsou v poměrně dobrém stavu. Většina jich byla v nedávné době rekonstruována a často za podpory fondů EU. Snímek vpravo ukazuje,
že se zde např. dotace na rekonstrukci tramvajové trati použila již v letech 2013-2015.
Tedy podobně, jako se dotace EU používají na rekonstrukce také v Maďarsku, Rumunsku, či Polsku. Bohužel v ČR nikoliv. Zde se až v posledních letech dotace EU využívají
alespoň na stavbu nových tramvajových tratí, ale bohužel ne na jejich rekonstrukce.
Úvodní stránka
© Jan Šlehofer
|