.
Toulouse (2024)
Město Toulose leží v jižní části Francie na řece Garonně. Ve městě žije asi 800 tisíc obyvatel, v aglomareci pak 1,2 miliónu obyvatel. Město má velmi pěkné historické centrum. Koňka zde byla v provozu již od roku 1887 a první generace alektrické tramvaje pak v letech 1906 -1957. Současné tramvaje vyjely na rozchodu 1435mm v roce 2010. V provozu zde byly dokonce dvě linky, ale linka T2 vedoucí z linky T1 jako odbočka na letiště, je nyní dlouhodobě mimo provoz z důvodu stavby nové linky metra. Z tramvajových linek je tak v provozu nyní pouze linka T1 o délce 15km, obsluhující 24 stanic. Tramvajový vozový park tvoří nízkopodlažní pětičlánkové stroje Alstom Citadis 302. Mezi lety 2009 a 2015 bylo pořízeno 28 vozů (ev. č. 5001 - 5028). Na podobě vozů se také podílela společnost Airbus, která měla design vozů přiblížit k leteckému průmyslu, když v Toulouse tento významný výrobce letadel sídlí. Intervaly na tramvajové lince se pohybují ve špičce v pracovní dny od devíti minut, až po 20 minut v neděli. Všechny zastávky jsou kromě přístřešku vybaveny displeji s uváděnými odjezdy nejbližších spojů a nechybí automaty na jízdenky.
Trasa tramvajové trati je vedena vedlejšími ulicemi s žádným, nebo malým automobilovým provozem a obytnými zónami. Ne jako u nás, že trať vedla uprostřed hlavní ulice. Od automobilového provozu je co nejvíce segregována. Je patrné, že tramvaj byla stavěna právě až dodatečně do již stojícího města. Projíždí však třeba i skrz areál nemocnice, mezi jejími několika budovami. Tramvajový svršek je na mnoha místech zatravněný. Provozované tramvaje Alstom Citadis 302 jsou obousměrné a konečné stanice nemají smyčky. Toto řešení je obvyklé u nově budovaných tramvajových provozů.
Ve městě jsou v provozu také dvě linky metra označené A a B obsluhující 37 stanic. Jedná se o systém VAL, tedy automatické vlaky na pneumatikách a první úsek byl otevřen v roce 1993. Většina úseků tratí je v podzemí, ale najdeme zde i pár povrchových úseků. Zajímavým druhem městské dopravy je v Toulouse od roku 2022 nová kabinová lanovka. Spojuje stanici metra s univerzitním areálem, nemocnici, velké parkoviště a výzkumné centrum. Kromě koncových stanic má i jednu mezistanici. Kabiny jsou velké, bezbariérově přístupné, mají 20 míst k sezení a celková kapacita každé je až 34 lidí. Trasu dlouhou 3 kilometry projedete lanovkou za deset minut. Cesta autem by vzhledem k terénu trvala kolem 30 minut.
Další navštívené francouzské tramvajové provozy
© Jan Šlehofer
|