.
Zürich (Curych) (2013)Curych (německy Zürich) je největší město Švýcarska. Leží na břehu Curyšského jezera v místech, kde z něj vytéká řeka Limmat. V Curychu žije necelých čtyři sta tisíc obyvatel, v celé aglomeraci pak 1,1 mil. obyvatel. Dopravu v aglomeraci zajišťuje síť předměstských železnic (S-Bahn). Ve měste je pak v provozu 15 linek tramvají a další linky trolejbusové a autobusové. Do systému veřejné dopravy patří i několik kolejových lanovek a lodní spoje po Curyšském jezeře. Městská veřejná doprava je velmi populární a mnoho obyvatel tak nevlastní vůbec osobní automobil, neboť jej k životu nepotřebují, případně si jej stačí nakrátko najmout. Tramvajová síť má rozchod 1000mm. Na všech konečných jsou smyčky a tak se v případě tramvají v Curychu setkáme pouze s jednosměrnými vozy. Tramvajový vozový park je tvořen nízkopodlažními vozy Cobra od výrobce Bombardier, pocházejícím z let 2001 - 2010. Celkem jich bylo dodáno 88 kusů.
Další starší typy tramvají jsou označovány jako Tram 2000 a jsou v různém provedení vyráběné od roku 1976. Nejvíce je dvoučlánkových provozovaných jak sólo, tak v soupravách dvou vozů. Tříčlánkové vznikly dosazením středního nízkopodlažního článku. Dále se objevují i jednočlánkové, avšak jde o tramvaje bez stanoviště řidiče a slouží tedy jen jako druhé vozy v soupravě. Připřahovány jsou jak za dvoučlánkové, tak i za tříčlánkové vozy.
V Curychu se v sedmdesátých letech začalo i se stavbou metra. Pro odpor obyvatel však bylo od stavby upuštěno a krátký již rozestavěný podpovrchový úsek dnes využívají tramvaje. Další dopravní zajímavostí je např. linka příměstské železnice označená S18. Její červené soupravy projížději až do centra města po tramvajových tratích v prokladu s normálními tramvajemi. Nezastavují však na všech zastávkách (jízdní řády s těmito zrychlenými spoji počítají).
Jak už zaznělo výše, součástí městské dopravy jsou i kolejové lanovky, nebo tato ozubnicová železnička. Integrovaný tarif je ve Švýcarsku samozřejmostí, takže na denní jízdenku je možné se svést všemi zde zobrazenými dopravními prostředky. Příměstskými vlaky však jen na okraj městské zóny.
Další navštívené švýcarské tramvajové provozy
© Jan Šlehofer
|