.

Charkov

(2018)

Charkov 8. 8. 2018 Nádraží Charkov 7. 8. 2018 Město Charkov (ukrajinsky Charkiv, rusky Charkov) je druhé největší město Ukrajiny s přibližně jeden a půl miliónem obyvatel. Leží v severovýchodní části Ukrajiny, nedaleko hranic s Ruskem a také nedaleko hranic s okupovanou oblastí na východě Ukrajiny.

Charkov 8. 8. 2018 Charkov 9. 8. 2018 Provozu elektrických tramvají předcházela ještě koňka provozovaná od roku 1892. Elektrická tramvaj se pak v ulicích objevila v roce 1906. Dnes je v provozu kolem 14 linek na tratích o rozchodu kolejí je 1524 mm.

Charkov 8. 8. 2018 Charkov 8. 8. 2018 V posledních letech jsou mnohé tratě rekonstruovány a tak často probíhají různé výluky, jako tomu bylo i v době naší návštěvy v srpnu 2018. Kromě dlouhodobých výluk jsme však v Charkově zažili i několik neplánovaných odklonů z důvodu mimořádných událostí v provozu. Provoz tak na nás působil nejprve dost chaoticky. Jedná se však o velmi zajímavý tramvajový provoz, kde se dopravce velmi snaží o fungování a jeho postupnou obnovu.

Vozový park je dnes tvořen jak českými původními vozy Tatra T3SU a Tatra T6B5SU, tak mnoha sem nedávno nakoupenými ojetými vozy z měst Praha, Riga, Bratislava, Olomouc, Ostrava.

Charkov 7. 8. 2018 Charkov 7. 8. 2018 Původní vozy většinou pochází z osmdesátých let, tedy už toho hodně pamatují a bohužel je to na nich velmi znát. Sice procházely nějakou údržbou, ale k žádným modernizacím zde nedocházelo a tak jsou v původním provedení z výroby. Opršelé vozy se zprohýbanými skříněmi jsme viděli zejména na linkách 23 a 26.

Charkov 7. 8. 2018 Charkov 8. 8. 2018 Charkov 7. 8. 2018 Charkov 8. 8. 2018

Charkov 7. 8. 2018 Naopak linka, kde jsme viděli tramvaje ve výrazně lepší kondici, byla trojka. Zde převládaly pěkné soupravy zakoupené z Rigy (T3A), či Bratislavy (T3SUCS). Některé byly ještě ve svých původních provozech modernizovány. Rižské vozy mají elektronickou výzbroj, některé původní modrý nátěr. Bratislavské vozy zase často elektronické transparenty.

Charkov 8. 8. 2018 Charkov 9. 8. 2018 Charkov 9. 8. 2018 Charkov 9. 8. 2018

Charkov 8. 8. 2018 Charkov 7. 8. 2018 Charkov 8. 8. 2018 Čeští přátele tramvají zde pak dále nachází v provozu třeba i ostravské tramvaje s jejich výraznějším kšiltem i ostravskými sedačkami.

Podobně jako u "kulatých" vozů, je situace podobná také u "hranatých". V provozu vidíme jak původní T6B5SU sem nakupované přímo od výrobce koncem osmdesátých let, tak mladší bývalé pražské vozy T6A5 z roku 1995, sem prodané v roce 2017.

Charkov 8. 8. 2018 Charkov 8. 8. 2018 Charkov 9. 8. 2018 Charkov 7. 8. 2018

Charkov 7. 8. 2018 Charkov 7. 8. 2018 Pro nás jistě zajímavá vozidla jsou i ruské tramvaje s označením 71-619KT, jejichž výrobcem je Usť Katavský závod. Nakoupeny byly v roce 2006 a provozují zde deset kusů.

 

Charkov 7. 8. 2018 Charkov 9. 8. 2018 Kromě nákupu ojetých vozů se také zde začalo s modernizacemi. V roce 2009 proběhly modernizace čtyř vozů na typ T3VPA. V době naší návštěvy jsme zastihli v provozu jeden.

 

Charkov 9. 8. 2018 Charkov 9. 8. 2018 Dalším modernizačním počinem je vůz s novou částečně nízkopodlažní skříní. Označují jej T3-VPNP. Podobně jako u nás má jít o modernizaci původního vozu, ale fakticky jde o zcela nový vůz. V srpnu 2018 byl v provozu první kus, ale do konce roku by údajně měly být dokončeny čtyři.

Charkov 7. 8. 2018 Charkov 9. 8. 2018 Tramvajový provoz v Charkově je velmi pestrý a tím zajímavý. Budete-li mít tím směrem cestu, určitě jeho návštěvu doporučuji. A ještě dodávám, že v Charkově je také jeden ze tří provozů metra na Ukrajině.

 

Charkov 7. 8. 2018 Charkov 8. 8. 2018 Charkov 8. 8. 2018 Charkov 8. 8. 2018

 

 

Další navštívené ukrajinské tramvajové provozy

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz