Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy











Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

Plzeňské tramvaje

Trojičky

Na internetových diskuzích se mezi fandy opakovně v intervalu několika let objevují spekulace o možnosti provozování trojic na lince č. 4.

Trojička oři objednané jízdě v Košicích 25. 4. 2015, foto: K. Šimána Trojička oři objednané jízdě v Košicích 25. 4. 2015, foto: K. Šimána Česká legislativa mnoho let neumožňovala provoz trojic v pravidelném provozu, neboť délka třívozové soupravy překračovala maximální povolenou délku tramvajové soupravy. V bývalém Československu byly trojice v pravidelném provozu nasazovány pouze v Košicích, kde byly provozovány na rychlodráze k železárnám. Dnes tam již však není taková frekvence cestujících a trojice nejsou potřeba.

Souprava T3R.EV+VV60LF+T3R.EV na konečné Komárov (Brno) 7. 7. 2006, foto: F. Vaňásek “Trojče” složené z vozů VarioLF+VV60LF+T3R.EV míří do Bystrce v Brně 20. 8. 2010, foto: F. Vaňásek Naopak na brněnské lince č. 1 bylo potřeba zvýšit její kapacitu a legislativně zjednodušit provoz dlouhých souprav (VarioLFR.E+VV60LF+T3R.EV, či 2x VarioLF2R.E, později VarioLF2R.E + VarioLFR.E).

Souprava dvou vozů VarioLF2R.E u Hlavního nádraží v Brně 27. 10. 2009, foto: K. Šimána Na popud brněnského dopravního podniku tak byla v roce 2009 ve spolupráci se Sdružením dopravních podniků iniciována legislativní změna. Maximální délka tramvajové soupravy tak nyní může být až 65 metrů a tedy ani provozování trojic tak dnes nic nebrání.

Zkušební jízda soupravy 328+269+282 - zastávka Zoologická zahrada 6. 8. 2015 V létě 2015 se pak objevují reálné úvahy o možném provozování trojic vozů na plzeňské lince č. 4. Dnes jde pravděpodobně o linku s nejkratším intervalem v ČR (mimo prázdniny v ranní špičce 2-3 minuty) a i během celého dne je linka č. 4, zejména pak na borském rameni, velmi vytížená. Kromě největšího plzeňského sídliště na jedné straně, zajišťuje totiž obsluhu také mnoha středních i vysokých škol a nemocnic na Borech.

Zkušební jízda soupravy 328+269+282 - zastávka Náměstí Míru 6. 8. 2015 V současné době je většina nástupišť na zastávkách na trase linky č. 4 dostatečně dlouhá pro provoz trojic vozů. Vyjímkou je nástupní zastávka konečné Bory, či zastávka U Družby ve směru do centra. Zde bylo nástupiště zkráceno při rekonstrukci trati v roce 2011. Neměl by však být problém jej drobnou stavební úpravou mírně prodložit a posunout označník o kus směrem do centra.

Zkušební jízda soupravy 328+269+282 - zastávka Masarykovo náměstí 6. 8. 2015 Spojením třívozových souprav by také klesl počet vysokopodlažních spojů v provozu. Za předpokladu spojení T3R.PLF + T3R.P + T3R.P, tedy první vůz částečně nízkopodlažní a dva vysokopodlažní, by ubylo několik vysokopodlažních souprav, protože by se jejich vozy přesunuly jako další zadní vozy do trojic.

V zahraničí se s trojicemi vozů T3 či T4 můžeme setkat v některých provozech stále a zde je několik příkladů:

Chemnitz 13. 7. 2002 Chemnitz 13. 7. 2002 Asi nejblíže k Plzni byly třívozové soupravy T3+T3+B3 provozovány v německém měste Chemnitz (dříve Karl Marx Stadt). Přepravní potřeba na zdejších linkách však zřejmě mírně klesla a tak kromě nízkopodlažních vozů jsou zde provozovány již pouze dvojice modernizovaných vozů T3.

Dalším německým městem s provozem trojiček jsou Drážďany. Zde byly provozovány soupravy T4+T4+B4 (tedy také dva motorové vozy a jeden vlečný). Postupně však byly nahrazovány novými vícečlánkovými nízkopodlažními vozy (o délce až 45 metrů). Dodnes je však několik trojic T4 nasazováno na posilové školní spoje, či tvoří provozní zálohu.

Dresden - Historická souprava T4+T4+B4 - 27. 4. 2008 Dresden - Historická souprava T4+T4+B4 - 27. 4. 2008 T4+T4+B4 v pravidleném provozu 11. 5. 2003 - Dresden Dresden 25. 10. 2003

Lipsko 13. 10. 2007 Lipsko 13. 10. 2007 Trojice ve složení dvou motorových a jednoho vlečné vozu jsou stále nasazovány v německém Lipsku. A to jak s původními vlečnými vozy B4, tak i s novými nízkopodlažními od výrobce Bombardier.

Trojice vozů T5C5 - Budapest 26. 6. 2014 Trojice vozů T5C5 - Budapest 29. 8. 2008 Minimálně na dvou linkách jsou trojice vozů T5C5 provozovány v Budapešti. Zajímavostí zde je také to, že vozy mají dveře po obou stranách a tak spojením zády k sobě vytváří obousměrné soupravy.

Trojice vozů Konstal 105Na - Krakow 26. 6. 2015 Trojice vozů Konstal 105Na - Krakow 26. 6. 2015 Nejen české vozy se objevují v trojicích. Podobné vozy Konstal (celé označení Konstal 105Na) jsou v trojicích provozovány v polském Krakově. I zde však poslední dobou začínají být nahrazovány nízkopodlažními vozy o délce 43 metrů.

Na závěr ještě jedna zajímavost z Čech. V Praze byly v roce 2003 trojice vozů používány při zátěžových zkouškách nové tramvajové trati na Barrandov. Zkušební provoz však byl bez cestujících. Trakčně byly poháněny pouze dva vozy (nebo adekvátní počet podvozků) a třetí vůz sloužil jako zátěž.

Praha - zkušební jízdy po nové tramvajové trati na Barrandov v roce 2003 Praha - zkušební jízdy po nové tramvajové trati na Barrandov v roce 2003 Praha - zkušební jízdy po nové tramvajové trati na Barrandov v roce 2003 Praha - zkušební jízdy po nové tramvajové trati na Barrandov v roce 2003

Zkušební jízda soupravy 329+208+245 po vozovně Slovany 28. 7. 2015 První reálná stopa o tom, že se o provozování trojic v Plzni opravdu uvažuje, se objevila dne 28. 7. 2015, kdy po areálu vozovny koužila souprava 329+208+245.

 

Zkušební jízda soupravy 328+269+282 na Košutce 6. 8. 2015 Soupravy 328+269+282 přijíždí při zkušební jízdě na Košutku 6. 8. 2015 Krátce na to, pak 6. 8. 2015 dokonce trojice vozů ve složení 328 + 269 + 282 tedy T3R.PLF + T3R.P + T3R.P vyjela na zkušební jízdu na Košutku a na Bory. Zda se skutečně tří vozové soupravy v pravidelném provozu v Plzni objeví, je zatím však nejisté. Bude se posuzovat mnoho aspektů od provozních, přes technické a samozřejmě finanční. Každopádně to nelze někdy v budoucnu vyloučit.

Pokud se provoz trojiček neobjeví dříve, bylo by jejich nasazení praktické v době rekonstrukce mostu Generála Pattona (plánována původně na rok 2016, později posunuta na rok 2017), přes který bude v té době jednokolejný provoz. Pro snadnější křižování spojů na jednokolejce by bylo vhodnější, aby čtyřka jezdila v delších intervalech. Tedy trojice vozů jsou možným zajímavým řešením.

 

Video z Krakova, kde jsou mimo jiné zachycené trojičky v pravidelném provozu letos v létě je ZDE.

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer a kolegové uvedení na fotografiích