Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy







Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.



Plzeňské tramvaje

Tramvajové linky

(bezvýlukový stav)

V Plzni jsou provozovány tři tramvajové linky (č. 1, 2 a 4), které se setkávají v centru v sadech Pětatřicátníků.

Jednoduché schéma:
Pod odkazy se jmény zastávek jsou fotografie jmenovaných zastávek.
Krejčíkova Skvrňany Terezie Brzkové Macháčkova Karla Steinera Sportovní gymnázium Slovanské údolí Malesická Přední Skvrňany Škoda III. brána Centrální autobusové nádraží Palackého náměstí U Práce Náměstí Republiky Anglické nábřeží Hlavní nádraží Mikulášské náměstí Sladkovského, U Duhy Nám. Generála Píky Brojova Světovar vozovna Slovany Vřesová Mikulášské náměstí Chodské náměstí Dobrovského Dvořákova Pod Záhorskem Lékařská fakulta Majakovského Bolevecká náves Okounová Bolevec Boženy Němcové U družby Sokolovská Severka Plzeňka Košutka Mozartova Hlavní pošta Masarykovo náměstí Náměstí Míru Liliová Olšová Bazén Slovany Jedlová Lékařská fakulta Sady Pětatřicátníků U Gery Náměstí Republiky (Pražská) Borský park Bory Technická Univerzita

Neoficiální, avšak velmi podrobné schéma elektrických drah (tramvajové a trolejbusové), s doplněnými linkami, sekcemi, rychlostními omezeními atd., vytvořená ve spolupráci s autory stránek www.plzensketramvaje.cz a www.plzensketrolejbusy.cz,

autor: Vojtěch Cekota, verze 1. 1. 2024

   

Oficiální schéma městské hromadné dopravy z webu dopravce (PMDP)

   


Vypravenost tramvají
(stav od 3. 1. 2024, běžná výprava)

      Pracovní dny:
Linka 1:
9 celodenních pořadí kapacity 1,5T (EVO2, Inka)
5 šejdrů kapacity 1,5T (Inka, EVO2)
V případě nedostatku vozů kapacity 1,5T je nahrazují soupravy kapacity 2xT.

Linka 2:
10 celodenních pořadí kapacity 2xT
5 šejdrů, soupravy kapacity 2xT

Linka 4:
14 celodenních pořadí kapacity 2xT
8 šejdrů kapacity 2xT

      Víkendy:
Linka 1:
9 (7*) pořadí

Linka 2:
10 (8*) pořadí, kapacita 1,5T (EVO2, Inka)

Linka 4:
9 (7*) pořadí, soupravy kapacity 2xT

(*) O víkendech je v dopoledních hodinách na tramvajových linkách taktový interval 10 minut, odpoledne cca po třinácté hodině je pak taktový interval zkrácen na 7,5 minut. Dopoleden je tak na každé lince o dvě pořadí méně, po třinácté hodině pak na každou linku dvě pořadí vyjíždí.

Všechny spoje jsou dnes již nízkopodlažní, tedy v každé soupravě je minimálně jeden vůz s nízkopodlažní částí.

Vysvětlivky:
Šejdr: dělená směna, posilové pořadí vyjíždějící na ranní špičku, následně zatáhne do vozovny a odpoledne vyjíždí opět jako špičková posila. V některých městech se používá označení trhačka (trhaná směna řidiče).
2xT: souprava dvou vozů kapacity přibližně T3, nebo velkokapacitní vozy K3R-NT, KT8D5-RN2P, či 40T.


   

Popisy tramvajových tratí

V následujícíh popisech jednotlivých plzeňských tramvajových tratí se dočete kudy linky projíždí i kolem jakých zajímavostí. Pro snazší orientaci je výchozím místem zvoleno centrum města, tedy centrální zastávka Sady Pětatřicátníků. V textu najdete i odkazy na fotografie popisovaných míst.
Pro mimoplzeňské zmiňuji ještě jednu zajímavost, se kterou se již však nesetkáme. Každá linka měla pro snazší viditelnost vyrobeny orientační cedule v barvě své linky. Doba cedulová nás již však díky novým informačním systémům ve vozech opustila. O cedulích se více dozvíte ZDE.
Pokud zde např. i mimoplzeňští fandové budou hledat informace pro své webové galerie, budu rád když uvedou, odkud čerpali informace.

Jedeme do Bolevce - popis trati Linka č. 1: Bolevec - Slovany
- délka 8,25 km
- v pracovní dny vypravovány vozy o kapacitě 1,5T (Evo2, Inky)
- o víkendech jen sólo vozy

Popis trati:
Sady Pětatřicátníků (Solní) - Bolevec
Sady Pětatřicátníků - Slovany

Letecký snímek Bolevec
Letecký snímek Slovany

Jedeme na Slovany - popis trati

Jedeme do Skvrňan - popis trati

Linka č. 2: Skvrňany - Světovar
- délka 8,6 km (nejdelší linka)
- vypravovány všechny typy souprav o kapacitě 2xT, zejména Varia, nebo velkokapacitní vozy
- o víkendech vozy o kapacitě 1,5T (EVO2, Inky)

Popis trati:
Sady Pětatřicátníků (Solní) - Skvrňany
Sady Pětatřicátníků - Světovar

Letecký snímek Skvrňany
Letecký snímek Světovar

Jedeme na Světovar - popis trati

Jedeme na Bory - popis trati

Linka č. 4: Košutka (- Bory) - Univerzita
- délka 8,45 km
- vypravovány všechny typy souprav 2xT, nebo velkokapacitní vozy

Popis trati:
Sady Pětatřicátníků - Univerzita
Sady Pětatřicátníků - Košutka

Letecký snímek Košutka
Letecký snímek Univerzita
Letecký snímek Bory

Jedeme na Košutku - popis trati

   

Linka č. 1 v necelých čtyřech minutách (8x zrychleno)
Pohled z kabiny řidiče na lince č. 1 z Bolevce na Slovany v červnu 2021.

   


Linka č. 2 ve čtyřech minutách (8x zrychleno)
Pohled z kabiny řidiče na lince č. 2 ze Světovaru do Skvrňan v červnu 2021.

   


Linka č. 4 ve staré trase ve třech minutách (8x zrychleno)
Pohled z kabiny řidiče na lince č. 4 z Bor až na Košutku v červnu 2019.

   

Nová tramvajová trať na Borská pole
Plánované tramvajové tratě

   


Seznam zastávek:

Linka č. 1.

BOLEVEC - Okounová - Bolevecká náves - Majakovského - Mozartova - U Gery - Lékařská fakulta - Pod Záhorskem - Sady Pětatřicátníků - Náměstí Republiky - Anglické nábřeží - Hlavní nádraží - Mikulášské náměstí - Jedlová - Liliová - Olšová - Vřesová - SLOVANY

Linka č. 2.

SKVRŇANY - Terezie Brzkové - Macháčkova - Karla Steinera - Školy Vejprnická - Slovanské údolí - Malesická - Přední Skvrňany - Škoda III. brána - Centrální autobusové nádraží - Palackého náměstí - Sady Pětatřicátníků (v opačném směru Hlavní pošta) - Náměstí Republiky - Anglické nábřeží - Hlavní nádraží - Mikulášské náměstí - U Duhy - Bazén Slovany - Nám. Generála Píky - Radnice Slovany - Brojova - SVĚTOVAR

Linka č. 4.

UNIVERZITA - Technická - BORY - Borský park - Dvořákova - Náměstí Míru - Dobrovského - Chodské náměstí - Masarykovo náměstí - U Práce - Sady Pětatřicátníků - Pod Záhorskem - Lékařská fakulta - Boženy Němcové - U Družby - Sokolovská - Severka - Plzeňka - KOŠUTKA

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer