.
Kraków (Krakov) Krakov je druhé největší město Polska s moderním tramvajovým provozem. Délka tratí na běžném rozchodu 1435 mm je přes osmdesát kilometrů. Tratě jsou v posledních letech rekonstruované za příspění fondů EU. Také byly před pár lety otevřené nové tratě do sídlišť Mały Płaszów a Czerwone Maki. V současné době se staví další nová trať spojující dvě tramvajové větvě (ul. Wielická - ul Lipská).
Tramvajový vozový park je velmi pestrý. I dnes je ještě nasazován značný počet polských vozů Konstal 105Na a to jak ve dvojicích, tak i v trojicích. Vozy byly vyráběny od sedmdesátých do devadesátých let a stále jde o nejrozšířenější tramvajový typ v Polsku. Neméně zajímavé jsou pak bývalé vídeňské vozy E1 s vleky C1. Vozy prošly různými stupni modernizací. Mají nové sedačky, vnitřní i vnější elektronický informační systém, nová okna, osvětlení atd. Provozovány jsou zde od roku 2003. Dalším typem jsou původně vídeňské vozy Lohner Type E6, které při modernizacích dostaly střední nízkopodlažní článek a připomínají tak naše K3. Jejich současné označení je Rotax/MPK EU8N a v provozu v Krakově jsou od roku 2010. Jde o vozy, které byly před modernizací původně nasazovány na vídeňské lince U6. Poměrně v původní podobě jsou obousměrné tříčlánkové vozy GT8S zakoupené z Düsseldorfu. Tyto tramvaje ze sedmdesátých let přišly do Krakova v letech 2009 - 2010.
Dalším druhem jsou tříčlánkvé vozy MAN / Duewag N8S-NF odkoupené z Norimberku. Původně šlo o dvoučlánkové vozy ze sedmdesátých let, do kterých byl v Norimberku v devadesátých letech přidán střední nízkopodlažní článek. Do Krakova pak byly vozy prodány v roce 2006. Raritkou je pak pětičlánkvý vůz Protram 405Kr s délkou 40,5 m, který vznikl v roce 2012 modernizací, respektive přestavbou tří vozů Konstal 105Na s novými nízkopodlažními články.
Nejen nákupy ojetých vozů a jejich modernizacemi je obnovován krakovský vozový park. V letech 2000 - 2008 bylo nakoupeno 50 nízkopodlažních tříčlánkových tramvají Bombardier NGT6. Vůz má dva krajní otočné podvozky a střední je pak pevný. Podíl nízké podlahy je cca 65%. V roce 2012 následoval nákup dalších 24 nízkopodlažních tramvají Bombardier NGT8. Podíl nízké podlahy u těchto vozů je 70% a tyto tramvaje mají čtyři otočné podvozky, při čemž dva krajní jsou hnané. Zajímavostí je i to, že zde jsou použité motory ze Škody Electric.
Zpravidla jednou měsíčně vyjíždějí historické tramvaje na linku 0 a historické autobusy na linku 140 a směřují k muzeu Městského inženýrství.
A něco málo pohyblivých obrázku z Krakova:
Další navštívené polské tramvajové provozy
© Jan Šlehofer
|