.
Turecko je veliká a převážně hornatá země, ležící v tzv. malé Asii, její menší část pak v jihovýchodní Evropě. Aktuálně zde žije téměř 80 miliónů obyvatel.
Hlavním městem je Ankara, kde však není v provozu tramvajový systém a tak zde níže chybí. Největším a turisticky nejznámějším městem je Istanbul,
ležící u průlivu Bospor na hranicích Evropy a Asie.
Po Turecku se lze přesouvat jak autobusovými spoji, tak po železnici. Železniční síť není příliš hustá, ale v posledních letech se do ní masivně investuje. Svezli jsme se jak po původních tratích,
tak nyní hojně budovanými vysokorychlostními vlaky. Právě i při cestě po původní železnici jsme viděli mnoho rozestavěných úseků rychlodrážní železnice. Cesta vlakem po původní železnici je pomalejší,
ale jak jsem již psal, většina Turecka je hornatá a tak se tratě místy kroutí i zajímavými scenériemi. Vždy jsme však jeli moderními vagóny s klimatizací (která však ne vždy ideálně fungovala).
Svezení rychlovlakem je samozřemě také zážitkem a vyzkoušeli jsme si i rychlost 250 km/hod. Tratě pro ně jsou nové rovné s mnoha mosty a tunely. V některých větších městech se pak můžeme setkat
ještě s příměstskými vlaky, tedy obdobou S-Bahnu. Na autobusových dálkových meziměstkých spojích jsou obvykle nasazovány moderní pohodlné klimatizované autobusy.
A nyní konečně k tramvajovým provozům. Jde většinou o nově otevřené systémy (často po roce 2000), většinou rychlodrážního charakteru, kdy tratě jsou segregované od okolní dopravy. Zastávky jsou již placeným přepravním prostorem kam je vstup přes turnikety a jízdné se hradí pomocí místních čipových karet. Konkrétním tureckým tramvajovým provozům jsou věnovány jednotlivé stránky níže.
© Jan Šlehofer
|