.
Vinnycja (Vinnica) Město Vinnycja (Vinnica) jsem navštívil v letech 2003 a 2016 a jak uvidíte i na následujícíh snímcích, tramvajový provoz se zde za tu dobu výrazně změnil. Vinnica má necelých čtyři sta tisíc obyvatel a městskou dopravu zde zajišťují tramvaje a trolejbusy. V roce 2003 jsou zde tramvaje české výroby typu T4 a KT4 nasazovány na pět tramvajových linek. Tramvajová síť je tvořená tratí od nádraží do centra, kde se tratě větví do dalších tří směrů. V době naší návštěvy v roce 2003 byly o víkendu v provozu na všech linkách jen sólo vozy KT4, v pracovní dny se pak v ulicích objevily i sólo vozy T4. V době mimo prázdniny jsou však v provozu údajně i soupravy dvou vozů KT4. Zdejší vozy nebyly sice v nejlepším stavu, ale vzhledem ke svému stáří jsou docela udržované. Jízdenky v ceně 40 kopějek prodávají průvodčí procházející vozem.
Stav kolejového svršku ve Vinnici bych zařadil mezi ukrajinský průměr. V některých úsecích jsou tratě vedeny na zvláštním tělese, místy jsou vedeny i středem ulice. Najdeme zde i koleje se žlábky, i bez a to i na vyasfaltové ulici. Na mostě přes řeku Bug právě probíhala rekonstrukce kolejí za použití českých BKV panelů, zde poprvé použitých. V neprospěch zdejšího dopravní systému hovoří to, že si zde v určitých místech konkurují tramvaje a trolejbusy, tedy že vedou ve shodných trasách. No a bohužel i zde samozřejmě elektrické trakci konkurují soukromé maršrutky.
Ve vozovně se ukrývá mnoho zajímavých pracovních vozidel. Najdeme zde sněhové pluhy, trolejové věžky (z vozů Gotha) či kompresorový vůz. Zdejší dopravní podnik má i vozy historické.
Mezi roky 2007 a 2011 došlo k masivním dodávkám vozů Karpfen s vleky a tříčlánkových vozů Mirage ze švýcarského Curychu. Téměř tak byl změněn vozový park tramvají. Vozy T4 jsou již vyřazené a tak se ve školním roce objevuje z českých vozů jen část vozů KT4, rovněž v modrém nátěru. Paradoxně jsou však švýcarské tramvaje starší, než vyřazené české vozy. V době naší návštěvy v létě 2016 probíhá výluka na podstatné části sítě, z důvodu rekonstrukce kolejiště v centru města v křižovatce na Gagarinově náměstí. Přes staveniště se projíždí po provizorní jednokolejné trati. V provozu jsou tak jen dvě linky a nasazovány jsou pouze tříčlánkové tramvaje Mirage.
Přesto se lze s českými červenými vozy T4 v ulicích ještě občas setkat. Několik jich používá správa tratí jako pracovní, či svařovací vozy. A místní dopravní podnik udržuje již také několik historických tramvají a mezi nimi také vůz T4SU č. 143. Ačkoliv jde o historický vůz, má nepůvodní čela s pro nás netypickými prolisy kolem světel. Při naší návštěvě v červenci 2016 jsme si níže zobrazené vozy objednali na zvláštní jízdu.
Při ní jsme navštívili také vozovnu, kde se nám místní pochlubili druhým modernizovaným vozem KT4 UA (č. 228). První dvoučlánkový (č. 224) již jezdí v pravidelném provozu na linkách (foto vpravo). Druhý, právě dokončovaný v místní vozovně, má dokonce nový střední nízkopodlažní článek. Původní vůz KT4 by v něm tak viděl málokdo. Tramvaj s výzbrojí progress je to vskutku moderní, srovnatelná určitě např. s českými vozy Vario.
Ve vozovně jsme si prohlédli také další historické vozy, sněhový pluh a také místní malé muzeum tramvajového provozu. K vidění jsou zde fotografie z různých období provozu, modely tramvají a další tématické předměty. Vyřazené, či zakonzervované vozy, tedy hezky česky řečeno vraky umístěné v zadní části vozovny, nám však raději zatajili :)
Tramvajový provoz ve městě Vinnica tak patří k těm modernějším na Ukrajině. Kromě zachovalých vozů jsou i mnohé tratě v poměrně slušném stavu a před pár lety byla otevřena nová tramvajová trať spojující dvě předchozí konečné. Schéma tratí je např. ZDE. V roce 2016 je jednotlivé jízdné 3 Hřivny (cca 3,- Kč) a jízdenky prodávají ve vozech průvodčí. Další navštívené ukrajinské tramvajové provozy
© Jan Šlehofer
|