.
Na jaře či v létě v letech 2003, 2005, 2007, 2015, 2016, 2017, 2018 a 2019 jsem s různými přáteli navštívil několik tramvajových a trolejbusových provozů na Ukrajině. Na níže uvedených stránkách najdete fotografie se stručným popisem provozu z některých námi navštívených tramvajových provozů. Ukrajina je fascinující země plná kontrastů. Rychle se však mění. Zejména v posledních letech do ní čím dál více vtrhává západní kultura a velmi patrná je zlepšující se ekonomická situace. Oproti mým prvním návštěvám se například ve městech objevily moderní supermarkety, které zde ještě kolem roku 2002 vůbec nebyly. Díky tomu ve větších městech ubývají dříve všudypřítomné tržnice, či na ulicích prodávající bábušky. Před lety třeba bylo také možné častěji vidět místní "ďévočky" převážně v letních šatech, zatím co nyní, už nosí více džíny, či další moderní západní oblečení. Na Ukrajině je však obrovský rozdíl mezi bohatšími městy a chudým venkovem. V menších městech a na venkově se tak stále setkáme s mnoha vozy Lada, Volha, či Moskvič. Větší města jsou pak plná moderních aut, která leckde tvoří až zácpy. Zejména v Kyjevě (podobně jako v mnoha světových metropolích) je automobilový provoz až přebujelý.
Pro našince je určitě zajímavá i železnice. Rozchod kolejí je zde ruský 1524 mm. Vlaky tak jsou široké a opravdu vysokokapacitní. Dálkové soupravy jsou dlouhé, běžně i kolem dvaceti vagónů. Cestování nočními lehátkovými, či lůžkovými vlaky je pohodlné a při rozlehlosti země je účelné jej využít pro noční přesuny mezi vzdálenějšími městy. Dálkové vlaky jsou místenkové a už při jejich příjezdu je třeba se věnovat hlášení, zda jsou vagony číslovány od lokomotivy, či od konce a podle toho si na nástupišti hledat místo, kde asi náš vagón zastaví. Příměstskou dopravu pak zajišťují elektrické jednotky tzv. elektropojezdy. Cestování s nimi je velmi levné, ale také pomalé. Kromě klasických vlaků se zde objevují i rychlovlaky, což jsou nové moderní ucelené jednotky, kde jsou obvykle jen místa k sezení a zajišťují velmi rychlé spojení mezi velkými městy. Jejich maximální provozovaná rychlost není výrazně vyšší (max. 160 km/hod), neboť jezdí po stejných tratích. Na snímku jednotka EKR1 Tarpan ukrajinské výroby a dále ukrajinské železnice provozují jednotky Hyundai Rotem. Za zmínku určitě také stojí mohutné a pěkně udržované nádražní budovy. Jsou to spíše paláce. Obvykle je zde čisto a např. na bezdomovce zde nenarazíte. Kromě i tak velkých čekáren, bývají ve větších stanicích ještě také placené luxusní čekárny s pohodlnými křesly, gauči, televizí atd.
Po přijetí zákonů o vypořádání s komunistickou minulostí v roce 2015 zmizely do té doby časté sochy Lenina, či další památníky z doby sovětského svazu. Stále zde ale vidíme mnoho pomníků oslavující různé válečné hrdiny. S takovým množstvím se u nás nesetkáme. Zajímavostí je na Ukrajině pro nás je mnoho a pokud to bezpečnostní situace dovolí, budu se na Ukrajinu určitě rád vracet.
Liší se i mnohé tramvajové provozy. Najdete je na jednotlivých stránkách. Popis tramvajových provozů může být z různého období a rok návštěvy je vždy uveden v horní části stránky.
© Jan Šlehofer
|