Washington, D.C. je hlavní město Spojených států amerických. Dnes zde žije něco málo přes 700 tisíc obyvatel. Zajímavostí může být i to, že zde díky přísnému nařízení nestojí žádné mrakodrapy, které jsou v mnohých městech USA typické. Páteří městské veřejné dopravy je šest linek metra a to červená, modrá, oranžová, žlutá, zelená a stříbrná. Původní tramvajové provozy zde fungovaly v letech 1862 - 1962. Šlo o různé společnosti, které byly pak postupně slučovány. Nakonec však i sem dorazila vlna rušení tramvajových provozů v šedesátých letech a přešlo se na autobusovou dopravu. Ač se první úvahy o návratu tramvají do ulic Washingtonu objevovaly již v devadesátých letech, reálně se začalo později. Stavba byla zahájena v roce 2007 a podle prvních plánů měla být dokončena v roce 2011. Nakonec zde tramvaje znovu vyjely po několika odkladech až v roce 2016. Délka jediné linky je 3,2 km. Vede od hlavního nádraží (Union Station) ulicemi H Street a dále Benning Road, kde končí nedaleko tramvajové vozovny. V části trasy je trať vedena po stranách ulice (podobně jako v Plzni na Slovanské třídě), ve zbytku pak uprostřed. Na většině trasy je však trať vedena ve společných jízdních pruzích pro auta, což zde bohužel nepřispívá k pravidelnosti tramvajové dopravy. Tramvaje jsou v provozu v intervalu 12 minut a jízdné je zatím stále zdarma. Linka tramvaje měla původně vést až k zastávce metra Benning Road, čímž by byla pro cestující více atraktivní a mohla by nahradit souběžně jedoucí autobusovou linku. Prodloužení je stále slibováno a jako ve stavbě jej zobrazují i na zastávkách umístěné mapy. Vozový park je svým způsobem zajímavý. Dopravce vlastní šest vozů podobné konstrukce. Tři z nich byly vyrobeny společností Inekon Trams v Ostravě a nesou označení Inekon 12 Trio. Vozy byly objednané v roce 2005 a vyrobené v roce 2007. Protože stavba trati i vozovny měla zpoždění, byly vozy uskladněny v ČR až do prosince 2009. Vozy dostaly čísla 101 - 103. Další tři vozy vyrobila místní společnost United Streetcar. Byly dodány v letech 2013 - 2014 a dostaly čísla 201 - 203. Výrobce United Streetcar vyráběl vozy na základě licence od Škody Transportation, nic méně společnost United Streetcar v roce 2015 ukončila svoji činnost a v roce 2018 byla oficiálně rozpuštěna. V době naší návštěvy jsme v provozu zastihly od každého typu dva vozy, konkrétně ostravské tramvaje Inekon 12 Trio č. 102, 103 a tramvaje United Streetcar č. 201, 202. Rozdílů mezi nimi je však minimálně. Na první pohled se dají odlišit podle uspořádání světel. Plánované prodloužení tramvajové trati je určitě potřeba, aby linka získala větší dopravní smysl a využívalo ji více lidí. Zatím tak z vnějšku zdejší provoz působí jako takový pokus a vzhledem ke všem těm porodním problémům, je zázrak, že vůbec funguje.
A kam zalézt, když prší? No přece do muzea. A když tu mají dokonce tramvajové, tak není co řešit. Pravda, je to spíše až na venkově a dostupnost veřejnou dopravou sem není právě ideální (jako na hodně místech v USA). Museli jsme metrem na konečnou, pak autobusem a ještě kus pěšky, ale určitě to stálo za to. Celý název je National Capital Trolley Museum a kromě několika místností s informacemi, fotografiemi, modely a různými dopravními exponáty, zde uvidíme v halách samozřejmě spoustu zajímavých vozů. A to nejen místních, ale najdeme zde např. i tramvaje z Toronta, Haagu, Blackpoolu, Bruselu, či Vídně.
Součástí prohlídky bývá i projížďka po krátké muzejní trati mířící na smyčku v přilehlém lese. V našem případě šlo o svezení tramvají PCC č. 4602 z roku 1951, která byla původně provozována v kanadském Torontu.
Další navštívené tramvajové provozy v USA
© Jan Šlehofer
|